جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۴
کد خبر: ۱۰۷۶۸۶
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
انتخابات اتحادیه قرآنی واحد برگزار شد.
پایانی برکشمکش چندین سالهبه گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ و هنر؛ انتخابات اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور صبح روز جمعه سوم مرداد ماه به صورت غیر متمرکز در تمامی استان‌ها برگزار شد.
در این جلسه که ستاد مرکزی آن به ریاست مهدی محمدی دبیر امور رسیدگی به مراکز فرهنگی در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت ویدئو کنفرانس با استان‌ها برگزار شد، شخصیت‌های کشوری همچون حجت الاسلام سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، در نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی و نمایندگان دو اتحادیه حضور داشتند.

این جلسه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات آغاز شد.

در ادامه حجت الاسلام قمی با آغاز روند رأی گیری در استان‌ها گفت: امروز اراده و تصمیمی جمعی و اهتمام قرآنی قابل مشاهده است. ان شا الله ثمرات این اراده نه تنها در بلندمدت بلکه در کوتاه مدت خود را نشان دهد.

وی ضمن قدردانی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت سرعت بخشیدن به ادغام دو اتحادیه اظهار داشت: ما نیز به عنوان سازمان تبلیغات اسلامی از منتخبین مردم در این مجموعه حمایت می‌کنیم. قرار نیست بر اساس اقدامات دستگاه‌های دولتی قرآن را به پیش ببریم. ما تنها یک وسیله خدمتگذاری در عرصه قرآن و امور دینی به مردم هستیم و تلاشمان بر این است مجموعه‌های مردمی فعالیت‌های قرآنی را اداره کنند.

سپس ستاد مرکزی با برقراری ویدئو کنفرانس از تمامی استان‌ها شاهد روند انتخابات و حضور اعضای مؤسسات قرآن و عترت کشورشد.



شاهد اتحادیه‌ای فراگیر، مؤثر ومقتدر در امور قرآنی هستیم

بعد از آن با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این ستاد به بیان نکاتی در این خصوص پرداخت و گفت: فعالیت در حوزه قرآنی یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است و تاکنون شاهد رشد خوبی در عرصه ترجمه‌های قرآن بوده‌ایم و در بخش قرائت نیز قاریان ما در جهان حضور و نقش مؤثری دارند. در حوزه پژوهش‌های قرآنی نیز اتفاقات خوبی رقم خورده است.

وی یکی از موضوعات مورد اهمیت و توجه را وجود مؤسسات قرآنی در سراسر کشور دانست و عنوان کرد: بیش از سه هزار مؤسسه مردمی قرآنی از توفیقات حرکت قرآنی در جمهوری اسلامی است. یکی از نکاتی و اقدامات خوبی که مطرح شد این بود که مؤسسات قرآنی تحت پوشش تشکل قرآنی بگیرند تا هم افزایی ها ارتقا پیدا کند و نظام مجموعه مؤسسات قرآنی و حاکمیت نظام ارتباط شفاف‌تر و روشن‌تری قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه اقداماتی که از چند سال قبل شروع شد نقطه قابل توجهی را کسب کرده است، افزود: امروز شاهد نقطه بلوغی از فرایندی که سال‌ها در دستور کار بوده است هستیم و با ارجاعی که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مجموعه مرکز امور رسیدگی به مؤسسات دادند و با همکاری دو اتحادیه امروز شاهد نقطه عطفی در حرکت مؤسسات مردمی قرآنی هستیم که با همدلی و توافق برگزار شد.

صالحی با اشاره به اساسنامه گفت: با مسیری که اساسنامه به مراکز رسمی کشور پیداکرد با برپایی این انتخابات شاهد یک جریان اتحادیه فراگیر، مؤثر و مقتدر در امور قرآنی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مخاطب قرار دادن منتخبین افزوود: به منتخبین قول خواهم داد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تمام قوا و امکاناتی که دارد بیش از گذشته در خدمت حرکت‌های مردمی علی الخصوص جریان‌های قرآنی متکی به مردم خواهد بود. معاونت قرآن در خدمت اتحادیه فراگیر بوده و میدانیم که همه عزیزانی که دل در گرو گسترش انس با قرآن دارند در خدمت این جریان مردمی نقش آفرینی خواهند کرد.

بنیان اصلی تمدن نوین اسلامی و استقرار آن قرآن کریم است

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز با حضور در این جلسه به بیان نکاتی در این خصوص پرداخت.

وی ضمن قدردانی از تمامی زحمات دست اندرکاران در ستاد مرکزی و استان‌ها گفت: امیدواریم نتایج این انتخابات همدلی و استواری در مسیر باشد.

وی ادامه خدمت به قرآن را خدمت بزرگی بیان داشته و افزود: خدمت به قرآن خدمت بزرگی است و بار آن بردوش هر کس در هر جایگاهی بیاید موجبات پاسخگویی در پیشگاه حضرت حق را شامل می‌شود که از پس چنین مسئولیتی به درستی بر آمده‌ایم یا خیر.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص گفت: ما وارث کتابی هستیم که میراث انبیا الهی و خون دل خوردن‌هایی در طول تاریخ است که باید ذهن و تلاش ما در راستای توسعه قرآن و استقرار فرهنگ قرآنی درجامعه شکل دهد.

حجت الاسلام عاملی با بیان این نکته که روزگاری تربیت و داشتن حافظ قرآن برای ما دغدغه بود گفت: در دوره‌ای هستیم که در همه گروه‌های سنی ما حافظ قرآن تربیت کرده‌ایم. ما دوره‌ای هستیم که قدرت رقابت‌های بین المللی داریم که آنها رتبه‌های برتر جهانی را عرصه بین الملل کسب کرده‌اند و شاهد خلق صحنه‌های افتخار آمیزی را بوده‌ایم.

وی با تاکید بر بیانات رهبر فرزانه انقلاب افزود: در حال حاضر با تدبیر رهبر حکیم انقلاب وظیفه استقرار جامعه اسلامی و رفتن به سمت تمدن نوین اسلامی را داریم. بنیان اصلی تمدن نوین اسلامی و استقرار آن قرآن کریم است. بنابر فرمایش پیامبر اسلام قرآن سید الکلام است و ما بهترین ومهمترین متن تاریخ بشریت در اختیارمان قرار گرفته است.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: بسیار خوشوقت هستم که در ایام مبارک ذی الحجه این انتخابات انجام می‌شود و وزیر محترم جناب سید عباس صالحی و همکاری حجت الاسلام قمی سبب برپایی این انتخابات و مشارکت درتسریع این امر بودند.

وی در پایان ضمن آرزوی امیدواری و توفیقات روزافزون جامعه قرآنی بیان داشت: امیدوارم خدای باری تعالی کمک کند تا نسبت به امور قرآنی توفیقات روز افزونی را داشته باشیم.

سپس با استان‌ها ارتباط‌ها و روند انتخابات بررسی شد.صورت جلسه انحلال دو اتحادیه قبل از شمارش آرا امضا و نهایی گردید.

دو استان تهران و اصفهان به دلیل عدم حضور نمایندگان ساعات اخذ رأی تمدید شد و سپس شمارش آرا در باقی استان‌ها انجام شد و منتخبین مشخص شدند.
نظر شما