جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۶
کد خبر: ۱۰۹۰۳۰
|
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیب های اجتماعی جزییات طرح «نماد» را تشریح کرد.
غربالگری دانش آموزان در تمامی مناطق قرمز، زرد و سفید/ شناسایی افراد نیازمند فوریت های روانی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مسعود شکوهی گفت: برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) ، به عنوان یکی از برنامه های تحولی در زمینه پیشگیری ، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ، فرایند جامعی را از  شناسایی تا آموزش، درمان و مددکاری اجتماعی، شامل می شود.
وی ادامه داد: اجرای آزمایشی این برنامه، تجارب و درس های زیادی را در زمینه اجرای  ابزارها، زیرساخت ها، نحوه اجرا، مقتضیات و شرایط خاص، همچنین چالش ها و فرصت های آن در اختیار قرار داده است که در استمرار برنامه در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ، مورد توجه قرار می گیرد.
مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیب های اجتماعی افزود: برهمین اساس، در راستای اجرای فعالیت" نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان" ، ذیل برنامه ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان، از زیرنظام راهبری و مدیریت تربیتی و برنامه ابلاغی سال ۱۳۹۹ و به منظور اجرای بسته تحولی پرورشی و فرهنگی ۱۳۹۹ وزیر آموزش و پرورش، این دستورالعمل با توجه به درس های آموخته شده، همچنین با رعایت و ملاحظه مقتضیات و شرایط خاص مدارس در دوره کرونا، طراحی و اجرا می شود.
شکوهی  با اشاره به تغییرات این دستورالعمل نسبت به سال گذشته خاطر نشان کرد: در این دستورالعمل، ضمن رعایت مفاد دستورالعمل های قبلی، چارچوب اجرای برنامه و برخی از تغییرات آن، شرح داده شده است.


وی به برخی از دستورالعمل ها اشاره کرد و گفت: چارچوب  برنامه «نماد» در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ شامل  اهداف اختصاصی و سیاست های اجرایی  که از جمله می توان به ظرفیت سازی برای تحقق مداخلات سریع، افزایش نرخ پوشش بخش غربالگری، توسعه بخش آموزش های ارتقایی «نماد» ، توسعه خدمات درمانی و مددکاری اجتماعی «نماد»،  بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و بویژه شبکه «شاد» در اجرای «نماد» و توسعه و تقویت زیرساخت های فنی  شبکه یکپارچه «نماد»  اشاره کرد.


این مقام مسئول افزود: بخش آموزش های ارتقایی «نماد» دارای چند بعد است که آموزش های مدرسان و مجریان  برنامه «نماد»، آموزش والدین و کارکنان، آموزش دانش آموزان را شامل می شود که در مناطق با وضعیت قرمز، محتوای آموزش ها با اولویت آموزش «مهارت های تاب آوری » ، انجام می شود و در مناطقی که دسترسی ( آنلاین ) بر خط امکان پذیر نیست، برای ایجاد عدالت در ارایه خدمات، آموزش های ارتقایی با استفاده از رسانه  ملی و ارایه محتوای آموز شی به صورت لوح های فشرده در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت. 


شکوهی ادامه داد: غربالگری  برای تمامی دانش آموزان، در تمامی مناطق قرمز، زرد و سفید، اجرا می شود و زیرساخت اجرای این بخش، سامانه جامع «نماد» در پرتال همگام است که شامل غربالگری سریع، پایه نشانگان محور و اورژانسی است.


مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیب های اجتماعی به مداخلات مدرسه ای «نماد» اشاره کرد و ادامه داد: مداخله و راهنمایی مختصر توسط معلم، مداخله مشاور، مداخلات آموزش های ارتقایی، مددکاری اجتماعی که رسیدگی به موارد فوریت های روانی اجتماعی ، از جمله مهم ترین رسالت های مددکاری اجتماعی در «نماد» است، به ترتیب از سطح مدرسه، منطقه قابل اجراست که ساز و کار تشخیص و درمان  نیز در دو سطح مدرسه و منطقه تعریف شده است.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی وفرهنگی وزارت آموزش و پرورش، وی  در مورد ساز و کار ارائه خدمات اورژانسی گفت: در این طرح شناسایی دانش آموزان دارای فوریت های روانی اجتماعی از طریق بررسی های روانشناختی کمی و کیفی نتایج غربالگری های پایه و نشانگان محور و همچنین از طریق، شواهد میدانی ثبت شده از طرف کارکنان  مدرسه ( مدیر، مشاور، معلم و...) والدین، صورت می گیرد که برای درمان به مراکز بیمارستانی و بهزیستی معرفی می شوند.


شکوهی پیگیری و مراقبت  را مکمل خدمات غربالگری ، آموزش ، درمان و مددکاری اجتماعی دانش آموزان  دانست و گفت: این بخش به صورت درهم تنیده با مددکاری اجتماعی است.
منبع: ایسنا
نظر شما