جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۲
کد خبر: ۱۰۹۰۳۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه حرکت امام حسین(ع) به سمت کربلا و تمامی گفتار و رفتار حضرت عین عقلانیت دینی است، گفت: منطق در تحلیل عاشورا باید وظیفه‌گرایی و تکلیف باشد نه نتیجه ظاهری. امروز هم عزت اسلام و مسلمین به خاطر قیام عاشورا و تبعیت و الگوگیری از آن است.
منطق عاشورا تکلیف‌گرایی است نه نتیجه‌گراییبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیت‌الله محسن فقیهی، استاد سطح عالی حوزه علمیه، گفت: ما مطالب اخلاقی زیادی در کتاب‌ها داشته و داریم که درست و بسیار خوب‌اند، ولی مسئله مهم جنبه عملی دادن به آنهاست. گفتن و نوشتن حرف‌های خوب و اخلاقی کار دشواری نیست، همه از عدالت تعریف و از ظلم ابراز ناراحتی می‌کنند، ولی مهم این است که کسی به صورت عملی در زندگی به این موضوع پایبند باشد.

استاد سطح عالی حوزه بیان کرد: قیام امام حسین(ع) الگوی عملی اسلام است؛ اسلام یک الگوی تئوری دارد که قرآن کریم و روایات است و اخلاق و احکام و اعتقادات را بیان می‌کنند؛ این مسائل در ادیان دیگر هم در قالب کتبی مانند تورات و انجیل (تحریف نشده) و ... نازل شده، ولی قیام امام حسین(ع) تحقق سیره عملی این سخنان است، یعنی اخلاق امام حسین(ع) و سیره عملی ایشان قرآن را برای ما مجسم کرده است.

پشت پینه‌بسته امام در اثر کمک به فقرا
فقیهی با ذکر اینکه یکی از جهاتی که امام(ع) داشتند این بود که با خانواده خود بسیار مهربان بودند، اظهار کرد: حضرت با فرزندانشان به نیکی و مهربانی رفتار می‌کردند؛ در تاریخ نقل شده که امام چقدر به فرزندانش علاقه داشت و در عین حال همین فرزندان و اهل بیت را فدای اسلام می‌کند که دلالت بر اهمیت اسلام در نزد آنان است. امام وقتی شهید شد از امام سجاد(ع) پرسیدند که چرا پشت حضرت پینه‌بسته است و امام سجاد فرمودند که امام حسین(ع)، شب‌ها به صورتی که شناخته نشوند کالا بر دوش می‌گرفتند و به منازل فقرا و مستمندان می‌بردند یعنی این‌قدر اخلاص داشتند.

وی با اشاره به اینکه آقا امام حسین(ع) هدف قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر بیان کردند؛ قیامی که اصل اسلام را حفظ می‌کند، اضافه کرد: گرچه جنبه حماسی و سیاسی حرکت امام بیشتر بازگو شده، زندگی امام حسین تجلی آیات قرآن و سنت و سیره پیامبر اعظم(ص) در همه عرصه‌هاست.

تجلی عشق و عاطفه در کربلا
این استاد سطح عالی حوزه تصریح کرد: به همین دلیل در کربلا، عشق و عاطفه به خانواده و عاطفه الهی و انسانی به همنوع که دشمن امام است موج می‌زند؛ ایثار و فداکاری برای دین و عبادت به نحو احسن در رفتار و گفتار امام، حضرت زینب(س) و سایر اهل بیت تجلی دارد؛ قرآن خواندن امام و نماز جماعت و نماز شب خواندن حضرت زینب در سخت‌ترین شرایط هم ترک نمی‌شود.

وی افزود: قیام عاشورا باید الگو برای مردم و مسئولان جامعه باشد، زیرا جمهوری اسلامی هم برگرفته از قیام عاشوراست؛ عزت امروزمان و تحمل سختی‌ها از جانب مردم به خاطر  قیام امام حسین(ع) و شهادت ایشان است و اینکه امام حاضر نشد ذلت را در برابر یزید بپذیرد.

فقیهی با بیان اینکه باید برای مسائل مادی هم تلاش کنیم ولی اصل، مسائل معنوی است، افزود: به همین دلیل امام حسین(ع) فرمودند: «هیهات من الذله و یا سیوف خذینی»؛ یعنی ای شمشیرها مرا بگیرید و ذلت از ما دور باد؛ بنابراین همین اصل باید در سیاست خارجی و در تعامل با کشورهای دیگر مدنظر قرار بگیرد.

رسیدگی به همنوع؛ درسی از عاشورا
این استاد سطح عالی حوزه با اشاره به تقارن ایام عزاداری با کرونا، اضافه کرد: در این ایام نباید دستورات بهداشتی مانند زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و ...را زیر پا بگذاریم؛ رهبری و مراجع هم بر این موضوع تأکید داشته و دارند و همه باید مراعات کنند. همچنین افراد زیادی به خاطر کرونا گرفتاری مالی پیدا کرده‌اند و درس عاشورا و عزاداری به ما این است که به این افراد هم رسیدگی کنیم و هر کسی به اندازه توانش باید در این مسیر قدم بردارد.

وی با تأکید بر اینکه حرکت امام حسین(ع) در مسئله عاشورا کاملاً عقلانی است، بیان کرد: عده‌ای براساس عقل معاش‌اندیش خود به تحلیل حرکت امام حسین(ع) می‌پردازند، در حالی که خودشان می‌دانند علم و فهم معصومانه هم ندارند. لذا برخی بخش‌های عاشورا با عقل این افراد سازگار نیست، ولی ملاک عقلانی بودن یک رفتار تطابق با عقل این افراد نیست.

فقیهی اظهار کرد: مضافاً بر اینکه وقتی انسان می‌داند که کشته خواهد شد، ولی بروز و ظهور این حرکت در آینده به نفع اسلام است، در اینجا ارزش اهدای جان وجود دارد؛ زیرا مصلحت بالاتری در کار است. کسانی که به جبهه می‌روند می‌دانند که احتمال کشته شدن بسیار زیاد است، ولی برای پیروزی‌های آینده عده‌ای باید امروز جانشان را فدا کنند؛ اینکه بعد از عاشورا شاهد حرکت‌ها و قیام‌هایی مانند مختار بودیم از جمله پیامدهای این بود که نوه پیامبر(ص) را به شهادت رسانده بودند.

تکلیف‌گرایی؛ منطق عاشورا
وی ادامه داد: درست است که دشمن امام را کشت و اهل بیتش را به اسارت برد، ولی به تدریج حقانیت حرکت امام روشن شد و این چراغ تا امروز روشن است؛ ضمن اینکه منطق در تحلیل عاشورا باید وظیفه‌گرایی و تکلیف باشد و نه نتیجه ظاهری؛ امام خمینی(ره) می‌فرمودند که ما چه کشته شویم و چه بکشیم پیروزیم، زیرا به تکلیفمان عمل می‌کنیم.

استاد سطح خارج حوزه علمیه تصریح کرد: امروز هم هرچه عزت برای اسلام و مسلمین می‌بینیم به خاطر قیام عاشورا و تبعیت و الگوگیری از آن است؛ پیامبر(ص) فرمود: «حُسَيْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ»؛ امام(ع) دین پیامبر(ص) را زنده کرد. لذا این قیام در ظاهر ممکن است شکست بخورد، ولی ثمرات متعددی داشته و انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) یکی از این ثمرات است.
منبع: ایکنا
نظر شما