جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۸
کد خبر: ۱۰۹۱۰۱
|
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
مجید مجیدی گفت: شاید تنها موضوعی که قابلیت جهانی شدن داشته باشد موضوع ارادت به امام حسین(ع) است که مرز نمی‌شناسد و از ادیان هم عبور می‌کند. شخصا در کشورهایی مثل هند، دیده‌ام که نسبت به امام حسین (ع) احترام دارند.
مجیدی:داستان عاشورا قابلیت جهانی شدن دارد/ارادت به امام حسین (ع) مرز نمی شناسدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشست خبری سوگواره فیلم کوتاه سوگ در خانه با حضور مجید مجیدی طراح و مدیر رویداد، محمد رهبر دبیر و ایزد مهرآفرین روابط عمومی رویداد برگزار شد.

به نقل از منابع خبری، مجید مجیدی در ابتدای سخنانش ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا درباره چرایی ایجاد این سوگواره گفت: این رویداد با همکاری شرکت نماوا برگزار خواهد شد. در شرایط کرونایی بیش از هرچیز احساس می‌شد باید برای این ایام فکری بکنیم چون مانند سال‌های قبل امکان برگزاری جلسات مذهبی را نداشتیم. همیشه فکر می‌کردم این ایام به قدری ظرفیت در حوزه های نمایشی و فرهنگی دارد که من افسوس آن را می‌خوردم.

وی ادامه داد: البته آثاری تولید شده اما آنطور که باید ادای دین نشده است. مثل آثار استاد فرشچیان در حوزه عاشورا که همیشه ماندگار خواهد بود. این همیشه جزو آرزوهای من بوده است اما تاکنون حق مطلب ادا نشده است. شاید تنها موضوعی که قابلیت جهانی شدن داشته باشد موضوع ارادت به امام حسین(ع) است که مرز نمی‌شناسد و از ادیان هم عبور می‌کند. شخصا در کشورهایی مثل هند، دیده‌ام که نسبت به امام حسین (ع) احترام دارند. این نشانگر شخصیت کامل ایشان است. این ایام را فرصت خوبی دیدیم برای پرداخت به ابعادی که اشاره کردم. بشود این را به تصاویر به یادماندنی تبدیل کنیم.

مجیدی افزود: طبق نظر ستاد کرونا و مراجع قرار شد عزاداری ها در خانه صورت گیرد پس تصمیم گرفتیم خلاقیت‌ها را گسترش دهیم. از فیلمسازان جوان دعوت می‌کنیم به طور جدی حضور داشته باشند. قطعا نظر ما این است که اثر دارای خلاقیت و دیدگاه باشد.

با بیان چند مصداق گفت: مثلا همه ما تجربه این را داشته ایم که پدربزرگ و مادربزرگ‌ها را ندیده‌ایم و بیشتر به صورت مجازی ملاقات کرده ایم. یا چند کودک تصمیم می‌گیرند در حیاط خانه آن ها مراسمی برگزار کنند.

وی ادامه داد: ما گفتیم امکانات حرفه‌ای نیاز نیست ولی نوع نگاه باید خاص و جدی باشد. امیدوارم آثاری که در رویداد شرکت می‌کنند قابل دفاع باشند و این حرکت در سال‌های آینده هم ادامه‌دار باشد.

محمد رهبر دبیر رویداد درباره شکل‌گیری این برنامه گفت: موسسه فرهنگی راه ایمان با توجه به شیوع کرونا تصمیم گرفت همچنان مراسم عزای سیدالشهدا برگزار شود. این موسسه تحت نظر آیت الله سیستانی عمل می‌کند. نفر اول تا دهم سکه دریافت خواهند کرد. آثار باید تا آخر شهریورماه ارسال شود. چهل فیلم انتخاب شده که توسط نماوا پخش خواهد شد. آثاری که بیشترین اقبال را داشته باشند برگزیده خواهند شد. شب ولادت حضرت رسول(ص) اختتامیه رویداد خواهد بود.

مجیدی درباره احتمال حضور فیلمسازان مطرح در این رویداد گفت: تشکر می‌کنم از خانم نرگس آبیار و آقای سید رضا میرکریمی که در هیات داوران حضور دارند. رایزنی‌هایی برای حضور فیلمسازان مطرح داشته‌ایم. امیدواریم این اتفاق رخ بدهد‌.

مجیدی درباره بعد بین‌المللی این رویداد گفت: این ایام ظرفیت های بزرگی دارند. پس لازم است این رویدادها بین‌المللی شوند. نمونه‌اش نظر گاندی درباره شخصیت برجسته امام حسین است. در محرم هند بوده‌ام و عشق عجیب بودایی ها به حضرت ابوالفضل را دیدم. آن‌ها حتی سقایی می‌کردند. وجوه امام حسین فراتر از مسائل دینی است. امیدوارم امکان جهانی شدن این رویداد در سال‌های آینده وجود داشته باشد.

مدیر رویداد درباره اضافه شدن بخش‌های دیگر به این سوگواره گفت: تاکید ما بر فیلم داستانی به معنای عدم قبول مستند نیست. برای ما نگاه و حرف تازه مهم است.

مجید مجیدی درباره چشم‌انداز سال‌های بعد این رویداد گفت: هنوز چشم‌انداز مشخصی وجود ندارد. ما این مسیر را شروع کرده‌ایم. شخصا رویکرد این موسسه را پسندیدم و در کنارشان قرار گرفتم. باید این موضوع بیشتر تبیین شود.
نظر شما