يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۵
کد خبر: ۱۰۹۲۸۴
|
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
عباس اخوین گفت: معاونت هنری وزارت ارشاد می‌بایست اساتید خوشنویسی را گردهم آورد و از آنان برای صیانت خوشنویسی نظر و راهکار مطالبه کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، عباس اخوین خوشنویس پیشکسوت  درباره ادعای کشور ترکیه برای تصاحب خوشنویسی اسلامی که به تازگی اعتراض به آن دوباره بین هنرمندان اوج گرفته است به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: خطوط شش گانه در سال ۲۱۰ هجری قمری و توسط بیضاوی شیرازی ابداع شد. ۱۰۰ سال بعد از آن هم خوشنویسان دیگر ایران روی این خطوط کار کردند، اما من جایی نخوانده ام که عثمانی‌ها در آن سالها، چنین کاری در حوزه خوشنویسی انجام داده باشند البته در خط ثلث اساتید تراز اول داشته اند و در نسخ عثمانی هم خوشنویسان بزرگی دارند، اما نکته اینجاست که نسخ ما نسخ عثمانی نیست بلکه نسخ نیریزی و پیش از آن نسخ علاء الدین تبریزی است. من نسخ خودمان را بسیار دوست دارم، زیرا به شدت هنری است، اما نسخ عثمانی بیشتر شبیه نسخ‌های کپی و چاپی است.

این هنرمند پیشکسوت درباره خطوط فارسی و دفاع از هویت آن‌ها اظهار کرد: ما باید از خطوط و میراث خود نگهداری کنیم. عثمانی‌ها به هیچ وجه در خط نستعلیق حرفی برای گفتن ندارند. در زمان‌هایی که میرعماد در ترکیه بوده شاگردان درجه یک پرورش داده که حتی نمونه خط نستعلیق آن‌ها که اشعار فارسی را نگارش کرده اند در موزه توپ کاپی استانبول قابل مشاهده است، اما با این وجود نه ترکیه و نه کشور‌های عربی نمی‌توانند در حوزه نستعلیق و شکسته نستعلیق ادعای مالکیت داشته باشند، زیرا نستعلیق مختص ایرانی هاست.

وی با بیان اینکه نستعلیق عثمانی بسیار ضعیف، بی قاعده و من درآوردی است، ادامه داد: چند سال پیش از ما برای ایرسیکا دعوت کردند. من آنجا دیدم که نستعلیق آن‌ها اصلا به درد نمی خورد. سپس با حضور ما به هنرمندان خود درجه استادی اعطا کردند؛ بنابراین توجه داشته باشیم که خوشنویسی ایران بسیار قوی و دارای چهره‌های بسیار درخشانی است.

اخوین در پایان گفت: صیانت از میراث مشترک کشور‌های اسلامی و همچنین خطوط فارسی، در گرو اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. معاون هنری می‌بایست اساتید خوشنویسی را گردهم آورد و از آنان نظر و راهکار مطالبه کند. بنده حتما این اقدام را تحسین خواهم کرد و آماده ارائه نظرات در قالب یک جلسه به معاون هنری هستم.


نظر شما