جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۶
کد خبر: ۱۱۰۱۲
|
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۹
افزايش بهره وري در توليد،بيش از آنكه به محيط زيست كمك كند،منفعت مالي به همراه داشته است.
به گزارش «شهر» از ايي ان ان،شركتهاي توليدي همواره به دنبال كاهش هزينه هاي خود بوده‌اند،امروزه مسائلي مانند ركود جهاني اقتصاد و آلودگي محيط زيست موجب شده است تا شركتهاي مختف روي به فناوريهاي پاكتر و مقرون به صرفه تر آورند. كارشناسان مي گويند افزايش بهره وري در توليد،بيش از آنكه به محيط زيست كمك كند،منفعت مالي به همراه داشته است.آنها به اين نكته اشاره مي كنند كه امروزه كسب هريك دلار درآمد،به سرمايه گذاري بسيار كمتر از دهه 70 ميلادي احتياج دارد.بهره وري در صنعت فولاد 167 درصد رشد داشته است،در صنعت انفورماتيك و فناوري اطلاعات اين رقم به ميزان باورنكردني يك ميليون درصد بهبود يافته است. يكي از دلايل تلاش در جهت افزايش بهره وري،نگراني از گزمايش محيط زيست است.كمحققان سالهاست اعلام كرده اند كه عمده دليل گرم شدن زمين،انسانها و مصنوعات ساخت دست بشر هستند.به علاوه، به نظر مي رسد كه افكار عمومي تغيير جهت داده و مردم از شركت هاي بزرگ مي خواهند كه تغييراتي را ايجاد كنند. بعضي از مصرف كنندگان اظهار كرده اند كه آنها حتي حاضرند مبلغ بيشتري به شركت هاي بزرگ بپردازند تا محصولات دوستدار محيط‌زيست را توليد كنند.نتايج تحقيقي در آمريكا نشان مي دهد كه 12 درصد بزرگسالان در اين كشور حاضرند براي كالاهاي مصرفي الكترونيك كه انرژِي كمتري مصرف مي كنند،يا توسط شركتي توليد مي شوند كه به حفظ محيط زيست، توجه بيشتري مي كند،هزينه مالي بيشتري كنند. شركت هاي مختلف ساختار منطبق بر محيط زيست و صرفه جوييدر زمينه انرژي، منابع طبيعي، و پول را جدي گرفته اند.صرفه جويي هايي كه عايد شركت ها مي شوند مي توانند زياد باشند. شركت مالي مختلط "سيتي گروپ" ، كه داراي املاكي به وسعت 8.5 ميليون مترمربع در سرتاسر جهان مي باشد، اقدامات صرفه جويانه در زمينه انرژي را،از قبيل خاموش كردن پله هاي برقي در سالن هاي ورودي ساختمان ها و طراحي مجدد شعب بانك به طوري كه از روشنايي طبيعي و مصالح بازيافت شده بيشتري استفاده كنند،در دستور كار خود قرار داده است. اين شركت مي گويد كه مي تواند از طريق كاهش مصرف انرژي توسط ادارات خود، سالانه بالغ بر يک دلار در هر 0.09 متر مربع، يعني نزديك به صد ميليون دلار، صرفه جويي كند. اين نوع از صرفه جويي هاي بالقوه، فروشگاههاي زنجيره اي معروفي مانند وال-مارت،استارباکس، بست باي و لوز را وادار كرده تا ساختمان هاي فروشگاهي دوستدار محيط زيست احداث كنند.بست باي مدعي است كه در آينده، تنها فروشگاه هاي سازگار با محيط زيست احداث خواهد كرد و اين ساختمانها از سازمانهاي معتبر گواهينامه تطابق با محيط زيست دريافت مي كنند.يكي از اين فروشگاهها از طريق نصب كردن فن آوري مصرف كننده انرژي كمتر،به كاهش 10 درصدي در تصاعدات دي اكسيد كربن حاصل از مصرف گاز طبيعي و برق در فروشگاه هاي خرده فروشي، انبارها، و ادارات خود در آمريكاي شمالي دست يافته است. همچنين شركت ها راه هاي ارزان تري را براي وارد ميدان كردن انرژي پاك پيدا مي كنند. کتل فودز،توليد كننده چيپس و تنقلات، هجده توربين بادي را روي سقف كارخانه جديد خود در شهر بلويت،ايالت ويسكانسين نصب كرده است. پيش بيني مي شود كه اين توربين ها نزديك به 28000 كيلووات ساعت در سال برق توليد كنند. اين مقدار براي توليد 50000 كيسه چيپس كافي است. شركت فن آوري توليد نانو، اپلايد متريالز، امكانات توليد بيش از 1.9مگاوات انرژي خورشيدي را روي فضاي باز سقف و پاركينگ مؤسسه پژوهشي خود در شهر ساني ويل ايالت كاليفرنيا نصب كرده است.اين سيستم بيش از 2000 مگاوات ساعت در سال، برق توليد مي كند.. اين مقدار براي تأمين برق 1400 منزل كافي است. وال مارت مقدار انرژي مصرف شده جهت ايجاد محصولات در سرتاسر زنجيره تأمين خود را، از جمله تداركات، توليد، و فرآيند توزيع، اندازه گيري مي كند. اين خرده فروش، يك طرح آزمايشي را با همكاري گروهي از تأمين كنندگان آغاز مي كند تا راه هاي جديدي براي افزايش بهره وري مصرف انرژي كل زنجيره تأمين بيابد. شركت هاي بزرگ رفته رفته در مي يابند كه گزينه هاي «دوستدار محيط‌زيست» مي توانند به معني سود بيشتر باشند. بعضي از دست اندركاران صنعت معتقدند كه يك كاهش ناگهاني در هزينه هاي انرژي لزوما به معني پايان استفاده از فن آوري پاك نيست،بلكه روي آوردن به فن آوري هاي پاك توسط شركت هاي بزرگ،خواه ناخواه،افزايش خواهد يافت. _________________________________________________________________ 1. Leadership in Energy and Environmental Design (LEED) 2. U.S. Green Building Council’s (USGBC) 3. Ecomagination
نظر شما