جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۸
کد خبر: ۱۱۲۴۸۰
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تسلیت فقدان هنرمند صاحب‌جایگاه هنر تعزیه رضا نصرالله‌لنکرانی وی را هنرمندی توصیف کرد که در این زمینه نه‌تنها در کار خود صاحب‌سبک بود که معرف نام‌دار این هنر فراتر از جغرافیای این مرزوبوم شد.
زنده‌یاد «رضا لنکرانی» معرف تعزیه فراتر از جغرافیای ایران بود
حاج رضا لنکرانی، هنرمند باسابقه و پیر تعزیه ایران که حدود هشتاد سال تعزیه‌های عاشورا را برپا کرده بود، روز گذشته (شنبه، ۱۶ آذر) بر اثر کهولت سن درگذشت. وی از چهره‌های با سابقه و تأثیرگذار تعزیه ایران بود که بیش از هشتاد سال نسخه‌خوانی در نقش شمر در تعزیه‌ها به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) را برعهده داشت. مرحوم رضا نصرالله لنکرانی در سال‌های پایانی عمر خود به بیماری پارکینسون مبتلا شد و به دلیل شدت گرفتن این بیماری دار فانی را وداع گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر به نقل از اداره‌کل هنرهای نمایشی، قادر آشنا در این پیام نوشته است: هنرمندان تعزیه از آغاز تا به امروز از بطن جامعه و از میان مردم مسلمان و شیفته اهل بیت می‌آیند و همین امر سبب علقه و پیوند عمیق کلام و صوت و نوای آن‌ها با مخاطبانشان می‌شود. مخاطبی که دایره وسعت آن جهان‌شمول است. استاد لنکرانی چهره بی‌بدیلی در هنر تعزیه بود که امید دارم ضایعه فقدان ایشان با گردآوری گنجینه پربار به یاد مانده از این مردِ به‌نام تعزیه، اندکی جبران شود.

مردی که روز گذشته از صحنه دوار این روزگار به سوی معبود و معشوقش آقا اباعبدالله‌الحسین (ع) سفر کرد سال‌ها اشقیاخوانی کرد و در این زمینه نه تنها در کار خود صاحب سبک بود که معرف نام‌دار این هنر فراتر از جغرافیای این مرزوبوم شد. مرد عاشقی که ورودش به هنر تعزیه از کودکی و در دوره ممنوعیت‌های رضاخانی بود شش دهه از عمر خود را مجنون‌وار به این هنر سپرد تا اعتلا و طنین صدایش در لباس سرخ شمر لعین مظلومیت شهدای کربلا را بیشتر جلوه دهد در نظر مردم مؤمن به خاندان پیامبر که در دل نقش او را لحظه به لحظه لعن می‌کردند.

درگذشت این هنرمند خوش‌سیرت را به خانواده وی، جامعه عزیز هنرمندان تعزیه و همه دوستداران و تماشاکنان او تسلیت می‌گویم و امید دارم که این زنده نام امروز میهمان سفره‌ای شود که اولاد علی (ع) میزبانی آن را بر عهده دارند.
 
منبع: ایرنا
نظر شما