جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۸
کد خبر: ۱۱۲۵۷۳
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
چالش مجسمه‌سازان با تالار وحدت
خانم «هیساکو تسونادا» خوشنویس برجسته ژاپنی که به خوشنویسی ایرانی هم تسلط دارد، این هنر اصیل کشورمان را به ژاپنی‌ها معرفی می‌کند.
دوئل خوشنویسان ایرانی با ژاپنیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشست مجازی و کارگاه آموزشی «معرفی هنر خوشنویسی ایرانی» شنبه ۲۲ آذرماه (۱۲ دسامبر ساعت ۱۵ به وقت توکیو) از طریق نرم‌افزار زوم برگزار می‌شود.

این نشست در راستای معرفی فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در توکیو برگزار می شود و طی آن «هیساکو تسونادا» به سخنرانی می‌پردازد.

خانم تسونادا از هنرمندان برجسته ژاپنی است که حدود ۳۰ سال را در زمینه خوشنویسی ایرانی فعالیت کرده و استاد زبان و ادبیات فارسی رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن است و دوره‌های تدریس خوشنویسی را نیز با همکاری نمایندگی به اجرا در می‌آورد.

 * تالار وحدت ظرفیت لازم برای اجرای دوسالانه مجسمه‌سازی را نداشت

هومن سلیمی یکی از اعضای شورای دبیران هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی گفت: دوسالانه هشتم تفاوت‌های بارزی با دوسالانه های پیشین دارد. از جمله این که آثار متنوعی با ویژگی بینارشته‌ای و بینارسانه‌ای در دوسالانه حضور دارند که در قالب حجم به نمایش در آمده اند.

وی افزود: حضور معماران در بخش کیوریتوری نیز برای اولین بار در دوسالانه‌های مجسمه سازی اتفاق افتاده است. آثار معماری با رویکرد مجسمه‌سازانه بخشی از رویکردهای دوسالانه؛ یعنی گسترش مرزهای مجسمه سازی است که برای آن در بخش کیوریتوری برنامه‌ریزی شد و در نهایت دوسالانه آثاری از حوزه ی معماری به نمایش گذاشته خواهد شد.

سلیمی ادامه داد: یکی دیگر از تفاوت های بینال هشتم با بینال های پیش این است که فضای انتخاب شده از امکانات نمایشگاهی معمول مکان‌هایی مانند موزه یا فضاهای تعریف شده برای برگزاری بینال ها برخوردار نبود. در واقع پهنه رودکی پتانسیل‌های لازم برای اجرای بینال را نداشت، اما رفتار ما با این فضا به گونه‌ای بود که این فضای غیرمعمول و نامتعارف برای برگزاری نمایشگاه را با چیدمان خاص آثار مهیای برگزاری دوسالانه کردیم. در واقع به جای این که فضا بر ما غالب شود ما فضا را تحت تاثیر آثار و رویداد قرار دادیم.

دوئل خوشنویسان ایرانی با ژاپنیبه گفته سلیمی؛ به کار بردن داربست برای نمایش آثار در عین این که کاستی ها و کمبودهای تالار را جبران می‌کند، امکاناتی را نیز در اختیار برگزار کنندگان این رویداد می‌گذارد تا فضای تالار را به فضای معاصر تبدیل کنند. ضمن این که این داربست ها خود به گونه ای فضایی مجسمه وار را ایجاد کرده‌اند و این با ماهیت بینال مجسمه سازی همخوانی دارد.

او ادامه داد: فضای سانتیمانتال تالار وحدت که برای رویدادهای دیگری از جمله اجرای موسیقی و تئاتر تعریف شده بود، با نوع نگاه ما و برخورد متناسب با رویکردهای دوسالانه و نیز نحوه چیدمان آثار، ماهیت تعریف شده خود را از دست داد و در خدمت اهداف ما قرار گرفت.

هشتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران در تاریخ ۲۱ آذرماه سال جاری در مکان پهنه رودکی به مدت ۲ ماه (تا ۲۱ بهمن ماه ۹۹) برگزار می‌ شود.

 * طراحی پوستر جشنواره «سینما حقیقت»

پوستر بخش‌های مختلف چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» توسط رضا عابدینی طراحی شده است.

برای بخش‌های «مسابقه ملی»، «بین‌الملل»، «کارآفرینی»، «کرونا»، «جایزه شهید آوینی»، «کارگاه‌های تخصصی» و «نکوداشت» پوسترهای جداگانه طراحی شده است.

چهاردهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» به صورت آنلاین با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۵ آذر تا ۲ دی ماه برگزار می‌شود
مطالب مرتبط
نظر شما