جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۴
کد خبر: ۱۱۳۸۰۲
|
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
کتاب «جذبه مشرقی» در فرهنگ‌سرای خانواده رونمایی شد
آیین رونمایی از کتاب «جذبه مشرقی» نوشته حسین سروقامت روز سه‌شنبه هفتم بهمن ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فرهنگ‌سرای خانواده برگزار شد. این کتاب داستان تازه‌مسلمانان در کشورهای مختلف را روایت می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین رونمایی از کتاب «جذبه مشرقی» نوشته حسین سروقامت روز سه‌شنبه هفتم بهمن ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فرهنگ‌سرای خانواده برگزار شد. شیوا مقدم رییس فرهنگ‌سرای خانواده، حسین سروقامت نویسنده کتاب، مسعود پیرمرادیان مدیر نشر معارف، علی محمدی مدیر مؤسسه ادبستان سواد رسانه و علیرضا بختیارزاده کارشناس-مجری در این مراسم حضور داشتند. 

کتاب «جذبه مشرقی» توسط دفتر نشر معارف روانه کتابفروشی‌ها شده و داستان تازه‌مسلمانان در کشورهای مختلف را روایت می‌کند. کتاب در ابتدا مقدمه‌ای دارد که در آن وضعیت تمایل به اسلام طی سال‌های اخیر را بررسی می‌کند و در ادامه شرح حال ۴۰ تن از نومسلمانان ارائه شده است.

در ابتدای مراسم شیوا مقدم رییس فرهنگ‌سرای خانواده با خوانش بخش‌هایی از کتاب گفت: اگر آدمی بنای تغییر هم داشته باشد، یقیناً دین جزو تغییرات او نیست. دین و اعتقاد جزء بنیادی‌ترین عناصر فرهنگی هر فرد است که تغییر آن منجر به تغییر ارزش‌ها و رفتارهای فرد می‌شود. با توجه به کامل بودن دین اسلام، تغییر دین منجر به تغییر فرهنگ پوشش، فرهنگ غذایی و تمامی رفتارهای فرد می‌شود. پس باید در این دین جاذبه‌های خاصی وجود داشته باشد که افراد را به این راه کشانده است. 

وی ادامه داد: بر اساس نظرات نومسلمانان کتاب، سه عامل برای جذب شدن آنها به دین اسلام وجود داشته است. ۱- کامل بودن دین اسلام و پاسخگو بودن به کلیه نیازهای انسانی ۲- اخلاق محوری دین اسلام و توجه به ارتباط بر اساس محبت، صمیمیت و تکریم بزرگترها ۳- ارزش و جایگاه زنان در دین مبین اسلام.

مقدم اضافه کرد: به اعتقاد خانم ایوان ریدی از انگلستان، زنان در مکتب اسلام از حقوق و جایگاه معنوی اجتماعی و فرهنگی برابر با مردان برخوردار هستند و در قرآن هیچ حقی از حقوق زنان ضایع نشده. جذابیت دیگری که انگیزه اسلام آوری بوده است، حضور در مجالس اهل بیت و حسینیه‌ها، راهپیمایی اربعین، مراسم عزاداری امام حسین (ع) و حضرت صدیقه طاهره، دعای کمیل و نماز جماعت است.

وی اظهار کرد: حسن ختام این سخن روش ماشا الیکیکینا در دعوت به اسلام است. روشی مبتکرانه و خلاق که می‌گوید اگر می‌خواهید کسی را به اسلام دعوت کنید، فقط لازم است به او پیشنهاد بدهید که اندیشه کند و به ندای قلبش گوش دهد، چون در برهوت گمراهی و کجروی ها، آدمی نداهایی از باطن خود می‌شنود که مشتاقانه به دنبال آنها خواهد رفت. 

در ادامه مسعود پیرمرادیان مدیر نشر معارف گفت: امروز در غرب و در طی سال‌های گذشته فشار به مسلمانان در جوامع مختلف به‌ویژه جوامع غربی و در کشورهایی مانند فرانسه بیشتر بوده است و مورد هجمه قرار گرفته است. اما وقتی دینی فطری باشد و با فطرت آدمی آمیخته باشد، ذهن‌های کنجکاو با مطالعه و اندیشه به حقیقت درک بشر پی می‌برند و هدایت‌کننده جامعه می‌شوند. 

همچنین علی محمدی مدیر مؤسسه ادبستان سواد رسانه اظهار کرد: این کتاب تلاش کرده از اسلام یک بسته کامل از همه عناصر فرهنگی (عقیده، باور، اندیشه و اخلاقیات و...) به نمایش بگذارد. در واقع از اسلام چهره‌ای به نمایش گذاشته شده که سازگار با فطرت انسان‌هاست و نمایانگر اوج ظرافت‌های انسانی در مسائل ارزشی از جمله عدالت، شجاعت، جوانمردی و همه ارزش‌هایی که با فطرت سازگاری دارد و جذابیت آنها باعث گرویدن نومسلمانان به دین اسلام شده است.

سروقامت: تعداد مسلمانان اروپا تا سال ۲۰۳۰ به ۶۰ میلیون نفر می‌رسد

در ادامه حسین سروقامت نویسنده کتاب عنوان کرد: آدم‌ها اگر قرار باشد چیزی را در زندگی خود تغییر دهند، مکتب و دین آخرین گزینه تغییر است. ممکن است آدم محل زندگی‌اش را تغییر دهد یا شغلش را عوض کند یا حتی تصمیماتی برای خانواده خود بگیرد، اما معمولاً به این راحتی از عقاید و دین خود جدا نمی‌شود. این موضوع در طول تاریخ وجود داشته است. روایت‌های تاریخی نشان می‌دهد که مردم به حدی با دین خود عجین بوده‌اند که حاضر نمی‌شدند از دین و عقاید خود دست بکشند. چطور می‌شود که یک انسان از دین خود دست بردارد و دین خود را تغییر دهد؟ چه در دین جدید دیده است که تصمیم می‌گیرد دین خود را تغییر دهد؟ مقصود من از طرح گزارش درباره ۴۰ نفر نومسلمانی که در این کتاب ذکر شده است، این بوده که به مقوله دین اسلام و جاذبه‌های آن از درون بنگرم تا با خود فکر کنیم که اگر این مسائل به عنوان جذابیت‌های اسلام به چشم فرانسوی‌ها، آلمانی‌ها، ژاپنی‌ها و... آمده چرا به چشم ما نیامده است؟ چرا ما به این مسائل فکر نکرده‌ایم؟

وی اضافه کرد: تعداد مسلمانان اروپا را در سال ۲۰۱۰ حدود ۴۴ میلیون نفر برآورد می‌کنند و پیش‌بینی این است که این تعداد تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۶۰ میلیون تن برسد. گفته می‌شود بر اساس رشد فزاینده اسلام، آلمان تا سال ۲۰۵۰ کشوری مسلمان‌نشین خواهد بود. در مجموع طبق بررسی‌ها، تعداد مسلمانان اروپایی حدود دو برابر شده است؛ یعنی از ۲۹٫۶ میلیون نفر در سال ۱۹۹۰، به ۴۴٫۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۰ رسیده است. تا سال ۲۰۲۷ از هر پنج فرانسوی یک نفر مسلمان خواهد بود. نکته جالب اینجاست که کشورهای انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان که بیشترین مخالفت‌ها و محدودیت‌ها را برای مسلمانان وضع کرده‌اند، در ۲۰ سال آینده، بیشترین افزایش تعداد مسلمانان را شاهد خواهند بود.

سروقامت گفت: من این کتاب را به شهید ادواردو آنیلی تقدیم کردم. به نظرم جریان آنیلی از دیگران قابل تأمل‌تر است، اینکه چطور یک نفر حاضر می‌شود به خاطر دین از ثروت هنگفت خود دست بردارد، جای درنگ دارد. خانواده آنیلی در ایتالیا بسیار ثروتمند هستند و کمپانی‌های خودروسازی معروفی دارند. اگر او می‌خواست با خانواده خود همراهی کند، تا آخر عمر خود و فرزندان و حتی نوه‌هایش را می‌توانست تأمین کند، اما پشت پا به این ثروت افسانه‌ای می‌زند و در این راه به شهادت می‌رسد. همان‌طور که در کتاب نوشتیم، او تنها کسی از جمع تازه‌مسلمانان است که با امام خمینی(ره) دیدار می‌کند و امام(ره) بر پیشانی او بوسه می‌زند، زندگی او بسیار عجیب و قابل تأمل است.

وی ادامه داد: همچنین ماجرای خانم ماری پیر والکمان یا مریم ابوالذهب، اسلام‌شناس مشهور فرانسوی نیز قابل تأمل است. او پژوهشگر بود و اسلام را با پژوهش پذیرفته است. او طوری در اسلام و تشیع خود غرق می‌شود که وصیت می‌کند تا او را در مسیر پیاده‌روی اربعین دفن کنند؛ آن هم جایی که بیابان است و غیر از اوقات پیاده‌روی اربعین کسی از آنجا رد نمی‌شود.

سروقامت در پایان گفت: ماجرای ژروم ایمانوئل کورسل از فرانسه نیز بسیار شنیدنی است. در مراکش مسلمان شد و پس از بازگشت به فرانسه، در رفت و آمد به نماز جمعه اهل سنت پاریس به یکی از سخنرانی‌های امام(ره) که به زبان فرانسه ترجمه شده بود، دست یافت و این نقطه عطف آشنایی ژروم با فرهنگ امام(ره) و انقلاب بود. دانشجویان ایرانی کانون پاریس وقتی صمیمیت او را دیدند، پذیرایش شدند تا اینکه شرکت در مراسم دعای کمیل او را متحول کرد، تا جایی که می‌خواست نام «علی» را برای خود انتخاب کند اما به او گفتند که شاید در پاریس روی این نام حساسیت وجود داشته باشد، بنابراین نام «کمال» را برای خود برگزید. در نهایت ژروم در جنگ تحمیلی شرکت می‌کند و در جبهه شهید می‌شود. بعدها والدین او به قم آمدند و مزار او را زیارت کردند. زندگی او نیز سراسر قابل تأمل است و از او با عنوان «روژه گارودی دیگر» یاد شده است.

در پایان با حضور سخنرانان و مهمانان برنامه، کتاب «جذبه مشرقی» رونمایی شد. 


نظر شما