يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۲
کد خبر: ۱۱۵۱۱۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
«اِد لیوینکستون» سردبیر ژورنال انجمن پزشکی آمریکا به دلیل انتشار پادکستی با موضوع میزان نژادپرستی نهادینه شده در نظام بهداشتی پزشکی آمریکا، از سمت خود عزل شد.
اخراج سردبیر مجله پزشکی آمریکایی به خاطر تفسیر نژادی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، یک سردبیر در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا پس از انتقاد از مفهوم نژادپرستی ساختاری در حوزه مراقبت های بهداشتی پزشکی در پادکستی که در ماه فوریه منتشر کرده بود، از کار اخراج شد.

«اِد لیوینگستون» سردبیر ژورنال انجمن پزشکی آمریکا به دلیل انتشار پادکستی با موضوع میزان نژادپرستی نهادینه شده در نظام بهداشتی پزشکی آمریکا، از سمت خود عزل شد.

برپایه این گزارش به نقل از خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس و واشنگتن تایمز، دکتر جیمز ال مادارا مدیرعامل و معاون اجرایی انجمن پزشکی آمریکا اعلام کرد که ژورنال تخصصی پزشکی، اخراج دکتر ادوارد اچ لیوینگستون، سردبیر مجله بالینی پزشکی را تایید می کند. وی دکتر لیوینگستون را به اقدام جهت انتشار پادکست زیان آور به دلیل جزئی نشان دادن اثرات نژادپرستی سیستماتیک و سازمانی در حوزه بهداشت و تاثیر آن بر میلیون ها نفر در سراسر کشور آمریکا متهم کرده است.

مدیر عامل «AMA»(انجمن پزشکی آمریکا) تصدیق کرد که نژادپرستی ساختاری در ایالات متحده و پزشکی وجود دارد و این یک نظر یا حدس نیست بلکه یک واقعیت است که از طریق علم و شواهد اثبات شده است.

وی گفت که عمیقا از پادکست و توئیت دکتر لیوینگستون آشفته و عصبانی است که در آن نوشته «هیچ پزشکی در آمریکا نژادپرست نیست، پس چطور در نظام سلامت آمریکا نژادپرستی ساختاری وجود دارد؟!

این در حالی است که دکتر لیوینگستون در  پادکست ۲۴ فوریه اصطلاح «نژادپرستی ساختاری» را مطرح کرد اما تأیید کرد که در این خصوص «عدم تناسب» وجود دارد.

وی گفت: «... این مشکل در آمریکا بیشتر یک پدیده اقتصادی اجتماعی است. مساله تنها نژاد آنها نیست،  تنها رنگ آنها نیست و این وضعیت اقتصادی اجتماعی آنها است که این وضعیت را به وجود آورده است.»

حدود یک هفته بعد، موجی از واکنش به این پادکست به وجود آمد. دکتر هوارد باوچنر سردبیر ارشد مجله پژشکی آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد این پادکست و توئیت حذف شده و اظهارات دکتر لیوینگستون را نادرست، توهین آمیز، آسیب رسان و متناقض با استانداردهای انجمن پزشکی آمریکا عنوان کرد.

دکتر باوچنر نوشت: نژادپرستی و نژادپرستی ساختاری در ایالات متحده و در مراقبت های بهداشتی وجود دارد. ما در حال ایجاد تغییراتی هستیم که از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری شود.

باوچنر گفت که در ۲۵ فوریه در مرخصی بوده و به همین دلیل پادکست لیوینگتون منتشر شده است.

این ژورنال اعلام کرد که تعدادی از اصلاحات را در واکنش به این جنجال ها اعمال می کند، از جمله استقرار دستیار جدید سردبیری که تخصص ویژه در موضوعات نژادپرستی و نژادپرستی ساختاری در مراقبت های بهداشتی داشته باشد.

لازم به ذکر است که بیشترین تأثیر نژاد پرستی در آمریکا روی سیاه پوستان، سرخ‌پوستان، افراد لاتین تبار و مکزیکی‌ها، آسیایی‌ها و آمریکایی‌های ایتالیایی‌تبار بوده ‌است.

عمده‌ترین ساختارهای نژادپرستانه در آمریکا شامل برده‌داری، جداسازی نژادی، مدارس جداگانه برای سرخ‌پوستان و اردوگاههای بزرگ بازداشت پناهجویان خارجی بوده ‌است. همچنین تمایلات و رفتارهای نژادپرستانه حتی در زمان کنونی در تعداد بسیار زیادی از آمریکاییان وجود دارد.

 امروزه با فشار افکار عمومی و نهادها و سازمانهای مدافع حقوق بشری، بررسی نژادپرستی در لایه های مختلف حاکمیت ایالات متحده با جزئیات بیشتری صورت می گیرد که جامعه پزشکی بهداشتی آمریکا هم از معضل شایع نژادپرستی در امان نبوده و مصداق های فراوانی از تبعیض در درمان و رفتار با بیمار و عدم تخصیص خدمات و دارو به رنگین پوستان مشهود است.
نظر شما