پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۰۹
کد خبر: ۱۱۵۲۸۵
|
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
کتاب «جامعه شناسی تفاخر؛ سنخ شناسی وذات انگاری فرهنگی» نوشته «محسن سلیمانی فاخر» ،توسط انتشارات آوای فرزانه در فروردین ماه 1400 منتشر و راهی بازار نشر شد.
کتاب «جامعه شناسی تفاخر؛ سنخ شناسی وذات انگاری فرهنگی» منتشر شد.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر، در دوران تحولات پرشتاب، واکاوی‌خود، برای تداوم فرهنگی یک ضرورت است. بدون چنین بازاندیشی‌هایی یک فرهنگ و سنت امکان مواجه فعال با وضعیت های جدید اجتماعی را از دست می‌دهد. فرهنگ ایرانی دارای امکان‌ها و موانع خاص خویش است که بازشناسی آنان  از منظر وجود‌شناسانه درونی، می‌تواند به توان این سنت در مواجه با امر نو و تعامل با دیگر سنت‌ها بیفزاید.  
به زعم مولف، هدف از اینگونه اثر جامعه‌شناسانه، «برانگیختن آگاهی انتقادی» و «خودکاوی فرهنگی» است؛ تا موانع تحریف ارتباطات درون خویش  بازشناسانده شود به طوریکه اولا در درون سنت خویش قرار داشته باشد و ثانیا به تعبیر فرانکفورتی ها «نقد درونی» تناقضات میان «واقعیت» و «ایده‌آل‌های اجتماعی» باشد . 
 در مقدمه کتاب  امده است :«جامعه‌شناسی در درون هر تمدنی اگر بخواهد روایی باشد باید با غور در تجربه تاریخی و البته نو شونده آن تمدن، بنای خویش را بنیان نهد. لذا با نگاه نظریه پردازانه جامعه شناسی ، مصداق های جامعه ایرانی این بیماری روز افزون و اپیدمی جامعه یعنی «تفاخر و خودنمایی» مورد تحلیل و واکاوی قرار  گرفته است.»
در بخشی دیگر از «کتاب جامعه شناسی تفاخر» می خوانیم : «اشتیاق غیرمتعارف به کسب منزلت، از مسائل فرهنگی ایران معاصر است. در هر جامعه‌ای کسب منزلت و شاءن از جمله مهم‌ترین امتیازهای اجتماعی است که برانگیزاننده کنش فردی و جمعی است اما این وضعیت در ایران امروز و از رهگذر چندین تحول تاریخی، وضعیتی بیمارگونه یافته است که جلوه‌های آن را در ساحت‌های مختلف زندگی اجتماعی می‌توان بازشناخت. »

این کتاب شامل 6 نظر گاه است :«طرح مسئله و  مسیر مداقه»،« تفاخر و مصرف گرایی»، «شوق منزلت»
«خودنمایی وهویت اجتماعی»،«خودستایی متقابل و مبادله ای» و «خودشیفتگی تاریخی ایرانیان»   6فصل این کتاب را تشکیل می دهند.
این کتاب در٢٣٠ صفحه با قیمت ۶٠٠ هزار ریال  منتشر شده وپژوهشگران  و مخاطبان می توانند برای تهیه کتاب  به سایت نشر آوای فرزانه مراجعه  و یا  با شماره 09380582393 تماس بگیرند.
نظر شما