جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۰۶
کد خبر: ۱۱۵۴۵۸
|
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
در گفتگو با یک روانشناس عنوان شد:
زهرا خداوردیان کارشناس ارشد روانشناسی بالینی می‌گوید: تا کنون هیچ راه تضمین کننده‌ای برای جلوگیری از آلزایمر وجود نداشته است اما تحقیقات اخیر روشهایی را در پیشگیری از آن موثر می‌دانند مانند:تمرینات ذهنی و...
بیماری آلزایمر بخشی از روند طبیعی افزایش سن نیست/ سبک زندگی مدرن تاثیرات منفی بر این بیماری داشته استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتابخانه سراج نشستی با عنوان " نیسان" که به تحلیل و بررسی علائم بیماری آلزایمر و ارائه راهکارهای مقابل با آن  با حضور زهرا خداوردیان  برگزار کرد.

زهرا خداوردیان کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و مشاور، درباره تعریف بیماری آلزایمر در این نشست گفت: آلزایمر یا بیماری فراموشی که رایج ترین شکل زوال عقل است، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج باعث کاهش توانایی‌های ذهنی بیمار می‌شود.

او درباره نشانه‌های فرد مبتلا به بیماری آلزایمر توضیح داد: علائم و نشانه‌های بیماری آلزایمر عبارتند از: اختلال در حافظه، اختلال در انجام وظایف روزمره، گم کردن زمان و مکان، اختلال در گفتار، اختلال در قضاوت، اختلال در تفکر، تغییر در خلق و خو، از دست دادن یا کاهش انگیزه زندگی، تغییرات شخصیتی و...

خداوردیان درباره پیشرفت این بیماری اظهار داشت: در صورت پیشرفت بیماری، بیمار برای انجام کارهای شخصی اولیه نیاز به کمک پیدا می‌کند و ممکن است حتی توانایی کنترل ادرار و مدفوع را از دست بدهد، در تکلم مشکل پیدا می کند، کارهای خطر ساز انجام می دهد، توانایی حرکتی خود را از دست می دهد، دچار افسردگی و...می‌گردد.

وی در پاسخ این سوال که با فرد مبتلا به بیماری «آلزایمر» چگونه باید رفتار کرد؟  اینگونه بیان کرد: نظارت بر رفتار و کنترل شرایط محیطی، قرار دادن شماره تلفن و آدرس در لباس بیمار، گفتگوی صمیمانه با وی، فعال کردن ذهن بیمار، انجام امور شخصی توسط بیمار (در صورتی که بیماری شدید نشده باشد)، افزایش دامنه تحمل اطرافیان و کمک گرفتن از حمایت اطرافیان.

زهرا خداوردیان با اشاره به اینکه به شدت این بیماری، بافت مغز بیمار کوچک و دچار ضعف و ناتوانی می‌شود، توضیح داد: بیماری آلزایمر یا فراموشی معمولا در سن ۶۵ سالگی به بالا اتفاق می‌افتد اما در موارد نادر در سن پایین تر هم می‌تواند فرد را درگیر کند. علت بیماری می‌تواند عوامل ژنتیکی و ارثی باشد اما گاهی سبک غلط زندگی زمینه را برای بروز این بیماری مساعد می‌کند. مثل عدم رعایت مسایل بهداشتی، ابتلا به به بیماری‌های جسمی و متابولیکی مثل دیابت، چربی خون بالا، فشار خون کنترل نشده، مصرف طولانی مدت سیگار، الکل، ورزش نکردن، استرس و....

او در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان از بروز آلزایمر جلوگیری کرد و راهکارهای مقابله با آن چیست؟ عنوان کرد: تا کنون هیچ راه تضمین کننده‌ای برای جلوگیری از آلزایمر وجود نداشته است اما تحقیقات اخیر روشهایی را در پیشگیری از آن موثر می‌دانند مانند:تمرینات ذهنی، تمرینات بدنی، نوشیدن مایعات به اندازه کافی، مراقبت از داروهای مصرفی، پیروی از رژیم غذایی سالم، مدیریت استرس و...

وی افزود: متاسفانه اگر شخصی به این بیماری مبتلا شود صرفا می‌توان سیر بیماری را با تجویز داروهای مناسب کندتر کرد و در اکثر موارد درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. در سبک زندگی مدرن به دلیل کاهش تعاملات اجتماعی، وجود استرس‌های متعدد، تغییر شکل ساختمان‌ها، کاهش تحرک افراد و.. تاثیرات منفی بر افزایش این بیماری داشته است.

او تصریح کرد: اگرچه تغییرات ناشی از افزایش سن در مغز ایجاد می شود اما بیماری آلزایمر بخشی از روند طبیعی افزایش سن نیست. بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است و سن، شناخته شده ترین ریسک فاکتور بروز آلزایمر است.

این کارشناس بالینی با اشاره به اینکه بیماری آلزایمر و فراموشی بیشتر در گروه سنی ۶۵ سال به بالا شایع است، اضافه کرد: در مراحل پیشرفته بیماران بسیار ناتوان می‌گردند و اشتهای خود را از دست می‌دهند، توانایی برقراری ارتباط شفاهی، توانایی حرکتی بدون کمک و تشخیص اعضای خانواده و دوستان را ندارند اما مرگ بیمار مبتلا به آلزایمر در نتیجه مشکلات تنفسی، بلعی، عفونت و ایست قلبی رخ می‌دهد.

خداوردیان درباره تصورات عمومی نادرستی که از این بیماری وجود دارد، اظهار داشت: متاسفانه مثل هر بیماری دیگری تصورات عمومی نادرستی در مورد آلزایمر وجود دارد که عبارتند از:

1.اگر یکی از افراد فامیل دچار این بیماری شود شما هم به آن مبتلا خواهید شد(مطالعات نشان داده اند که ۵ تا ۱۰ درصد از طریق ژنتیکی قابل انتقال است).
۲.آلزایمر تنها بیماری افراد سالمند است.افراد ۴۰ تا ۵۰ ساله ای بوده اند که دچار این بیماری شده اند اما قطعا با افزایش سن خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.
۳.آلزایمر قابل درمان است.
۴.از دست دادن حافظه یعنی آلزایمر.
۵.ویتامین‌ها و قرص های تقویت حافظه می تواند از آلزایمر جلوگیری کند.
۶.اگر من دچار آلزایمر شوم زندگیم تمام است.
۷.بیماران مبتلا به آلزایمر پرخاشگر و خشن هستند و متوجه وقایع اطراف نیستند.
و.‌‌... با دانستن این تصورات و باورهای نادرست می‌توانیم به دنبال یادگیری دانش صحیح در خصوص این بیماری و نحوه برخورد با مبتلایان به آن باشیم‌.
علاقه مندان جهت اطلاعات بیشتر از برنامه های کتابخانه سراج می توانید به شماره تلفن77245761 تماس بگیرند.
https://aparat.com/v/sDACo

نظر شما