پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۴۳
کد خبر: ۱۱۵۹۱۲
|
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
سارا هوشمندی
ضرورت رعایت اخلاق انتخابات
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، ثبت‌نام انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری به پایان رسید و حالا ائتلاف‌های گروه‌های سیاسی و جناح‌های مختلف آغاز می‌شود. مانند انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، در جبهه انقلاب نامزدهای متعددی ثبت‌نام کرده‌اند که انتظار می‌رود با عبرت گرفتن از تجربه سال 92، انقلابیون این بار با نامزدی واحد وارد عرصه نهایی شوند.

یک: این طبیعی است که وقتی لیستی از نامزدهای واجد شرایط و در حد مقام مهمی چون ریاست جمهوری از طرف گروه‌های اصلی جریان انقلاب تهیه می‌شود، برخی هم نتوانند در ساز و کار نهایی قرار گیرند و توان آنها با نفر نهایی منتخب جریان انقلاب قابل مقایسه نیست، اما به خاطر انقلاب اسلامی و خروج کشور از بحران یک دهه اخیر پاستور، هرگز نباید به اقدامات انفرادی روی آورند چون منجر به تقویت کسانی خواهد شد که مشکلات معیشتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی یک دهه اخیر را به وجود آوردند. تکروی به معنای انشقاق و درگیری محسوب می‌شود و ممکن است خدای ناکرده منجر به تشکیل دولت سوم روحانی و به خاک سیاه نشستن عده بیش‌تری از هموطنان شود.
کسانی هستند که در طول 8 سال گذشته به عنوان افراد موثر حضور داشتند و در برخی انتخابات به ائتلاف نرسیدند اما وحدت فعلی این دوره جبهه انقلاب(در صورتی که همگی با نامزدی واحد وارد دوره تبلیغات شوند)، یک پدیده مهم و قابل توجه است.

دو: «اخلاق انتخابات» را بهتر است در چارچوب رعایت قانون مورد توجه قرار دهیم. اخلاق انتخابات یعنی رعایت قانون که این رعایت قانون، معانی مختلف دارد. یکی از معانی آن، این است که نامزدها اصل رقابت را بپذیرند و برخورد انکاری و سلبی باهم نداشته باشند. یکی از جنبه‌های قانون، این است که ضوابط، چارچوب‌ها و حدود قانون در حوزه‌های اجرایی و نظارتی مورد پذیرش قرار گیرد و مانند انتخابات 88 و فتنه پس از آن کشور درگیر اختلافات نشود. از دیگر موارد اخلاقی در انتخابات این است که به حریم و حقوق مردم تعرض نشود و گروه‌های هوادار، با توجه به وضعیت شدید ویروس کرونا، از برگزاری کارناوال‌های حضوری خودداری و تبلیغات را در فضای مجازی انجام دهند تا کشور و ملت با موج جدید شیوع ویروس منحوس روبه‌رو نشوند.

سه: وقتی فردی از قواعد حقوقی جمهوری اسلامی پیروی می‌کند و به عنوان نامزد مطرح می‌شود، هم خود فرد و هم جامعه دارای حقوقی هستند؛ وقتی شورای محترم نگهبان قانون اساسی، افرادی را تایید نمی‌کند آن افراد «حق ندارند» عدم احراز صلاحیت‌شان را بهانه‌ای برای اغتشاش قرار دهند. نامزدها باید نتیجه را بپذیرند و به فرد پیروز تبریک بگویند و در برابر نتیجه انتخابات، رفتارهای قانون‌شکنانه، هنجارشکنانه و آشوب‌طلبانه نداشته باشند؛ موضوعی که هنگام ثبت‌نام 2 تن از نامزدها علنا به صورت تهدید از سوی آنها مطرح شد. هم‌چنین افرادی که تایید صلاحیت می‌شوند، اگر چه در معرض نقد قرار می‌گیرند اما در معرض توهین و هتاکی نباید قرار گیرند.
نظر شما