پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۲
کد خبر: ۱۱۶۰۷۴
|
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توفیق این مجموعه در جوایز کتاب سال، پروین اعتصامی، جلال آل احمد، کتاب فصل و جشنواره شعر فجر نشان از حضور موثر شهرستان ادب در جریان سازی‌های فرهنگی است.
وزیر ارشاد: شهرستان ادب از «حزب‌بازی» دور ماند/ حداد عادل: فرماندار شهرستان ادب، حضرت آقاستبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مراسم دهمین سالروز تأسیس مؤسسه شهرستان ادب روز گدشته با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی، علی‌محمد مؤدب مدیرعامل شهرستان ادب و مدیران این مجموعه در ساختمان شهدای هفتم تیر سرچشمه برگزار شد.

* شهرستان ادب دو دغدغه رهبر را برطرف کرد

 سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما درمسیر ۱۰ ساله شهرستان ادب شاهد بودیم که این مجموعه دو دغدغه مهم را که از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب هم بود، برطرف کرده است. یکی از آن‌ها جمع کردن جوانان انقلابی بود و دیگر توجه به عنصر آموزش که به عنوان گوهری در کاهش این نگرانی‌ها به کار رفته است.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های فعالیت‌های شهرستان ادب این بود که از حزب‌بازی دوری کرده است و ما شاهد هستیم که شاعران و استادان شناخته شده زیادی با این مجموعه همکاری دارند.

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه علاوه بر توجه به کیفیت آثار، از نظر کمی هم این مجموعه دستاورد‌های خوبی داشته است، گفت: می‌بینیم ۲۲۰ اثر در طول این زمان در شهرستان ادب تولید شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: توفیق این مجموعه در جوایز کتاب سال، پروین اعتصامی، جلال آل احمد، کتاب فصل و جشنواره شعر فجر نشان از حضور موثر شهرستان ادب در جریان سازی‌های فرهنگی است.

به گفته این مقام مسئول، موسسه شهرستان ادب توانسته به استعداد‌های جوانان شهرستانی توجه کند و در این زمینه پویشی در نقاط دورافتاده و در فضای مجازی ایجاد کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: همچنین پاره‌ای از حوزه هایی که شهرستان ادب در آن حضور پیدا کرده چشم‌اندازهای جدید را پیش رو دارد، یکی از این حوزه‌ها موسیقی است و ما نیاز داریم موسیقی انقلابی و ایرانی را همراه با نیروها و استعدادهای جوان، با تعهد و با ارزش‌های بومی و اخلاقی خودمان رشد و گسترش دهیم و امید است در این حوزه هم محصولات بهتری ارائه کنند.

صالحی بیان کرد: شهرستان ادب در حو‌زه شعر، رمان و داستان‌نویسی اتفاقات خوبی رقم زده و اخیرا در حو‌زه موسیقی هم ورود کرده است. این حوزه بسیار برای کشور، نظام و انقلاب مهم است و براساس آمار سرانه فرهنگی کشور در سال ۹۸ میانگین مصرف موسیقی در ایران یک ساعت و ۶۳ دقیقه است و ۷۲ درصد مردم به موسیقی گوش فرا می‌دهند، این آمار در مقایسه با سینما و تئاتر که به ترتیب مخاطب ۲۳ و ۳/۴ درصدی داشته بیانگر علاقه مردم به این حوزه است.

وی ابراز داشت: مسیری که در فضای موسیقی باید جدی‌تر از گذشته به آن توجه کنیم، دامنه و ساعات مصرف گسترده و همچنین ذائقه مصرف بسیار متنوع مخاطبین است. بنابراین تلاش دوستان در شهرستان ادب برای باز کردن یک دریچه برای حو‌زه موسیقی یک اتفاق مبارک است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حوزه نظریه‌پردازی گفت: حوزه نظریه‌پرداز‌های ادبی مهم است، اما اگر بخواهیم‌ دغدغه‌ها را کم کنیم و حتی در سنت شعر که بسیار کهن است، موفق باشیم، نیاز به تقویت نظریه‌پردازی داریم. نظریه‌پردازی‌ها در شکل‌های مختلف رخ می‌دهد. برخی نظریه‌پردازی‌ها آکادمیک و استودیی و برخی میدانی است، اما نظریه‌پردازی نو آن است که بین این دو اتصال ایجاد کند و شهرستان ادب می‌تواند ترکیب این نظریه‌پردازی در حوزه ادبیات باشد. پس نباید فراموش کنیم که بخش مهمی از رقابت در حوزه غنی‌سازی نظریه‌ها است.

* حداد عادل: ما همه شهروندان شهرستان ادب هستیم و فرماندار این شهر حضرت آقاست

غلامعلی حداد عادل در مراسم ۱۰ سالگی موسسه شهرستان ادب با بیان اینکه اگر صنعت نشر آسیب ببیند، فکر صدمه می‌بیند، گفت: نگذاریم این صنعت آسیب ببیند و اکنون با توجه به افزایش قیمت کاغذ کتاب کم کم از سبد خانواده حذف می‌شود و باید برای این موضوع فکری کرد.

وی با بیان اینکه ما همه شهروندان شهرستان ادب هستیم و فرماندار این شهر حضرت آقاست، توضیح داد: این موسسه به ابتکار ایشان تشکیل شده و تا الان موفق بوده است.

بر اساس این گزارش به نقل از خبرگزاری فارس، حداد عادل در بخش دیگر با اشاره به فعالیت‌های این موسسه افزود: من در سال ۱۳۴۲ وارد دانشگاه تهران شدم و آن زمان وقتی از مقابل کتابفروشی‌ها می‌گذشتم، حسرت این را داشتم که سطح کار متدینان ارتقا پیدا کند و این حسرت تا زمان انقلاب بود. شهرستان ادب از جمله مجموعه‌هایی است که در این زمینه اهتمام داشته و نسل جوان را پرورش داده است و به برگزاری محافل ادبی و جریان ساز نیز می‌پردازد.

در این مراسم علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و علی‌محمد مودب رئیس موسسه شهرستان ادب سخنرانی کردند و مودب درباره فعالیت‌های این موسسه توضیح داد.
نظر شما