شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۸
کد خبر: ۱۱۶۲۸۷
|
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
علل توقیف سریال «می‌خواهم زنده بمانم» توسط مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی در حالی اعلام شد که رئیس سازمان سینمایی در واکنش به توقف این سریال خانگی گفت: پای مجوز‌هایی که می‌دهیم، می‌ایستیم.
دلایل پلیس برای توقیف سریال خانگی «می‌خواهم زنده بمانم»/ انتظامی: پای مجوز‌هایی که می‌دهیم، می‌ایستیم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام کرد حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر گفته است: هیچ سریالی توسط سازمان سینمایی توقیف نشده زیرا موظفیم پای مجوزهایی که می‌دهیم بایستیم و در مقابل فشارها، طرف پدیدآورنده را بگیریم.

‏تنظیم‌گری (رگولاتوری) فقط امر و نهی به صاحب‌ اثر نیست بلکه دفاع از حقوق او هم است. این در حالی است که خبرگزاری ایرنا نوشت: نیروی انتظامی دیروز در پی توقیف سریال نمایش خانگی می خواهم زنده بمانم این توضیح را ارائه داد: این سریال ایراد «ماهوی، شکلی» و «محتوایی» داشته و داستان فاقد مستندات و بر مبنای «تخیلات» و «رویا پردازی» نویسنده بوده که نیازمند اصلاحات اساسی است که مراتب، به عوامل و سازندگان اصلی سریال ابلاغ گردید لذا علی رغم تعهدات اخذ شده در خصوص اعمال اصلاحات اقدامی صورت نگرفته است.

ناجا تصریح کرد: از آنجایی که در سکانس هایی از این سریال خانگی به پیشینه یک سازمان انقلابی و پیشکسوتانی که سالیان متمادی در خط مقدم صیانت و پاسداری از ارزش های اسلامی و انقلابی تلاش نموده و با نادیده انگاری ایثارگری هایشان در این سریال، به جایگاه و کارنامه درخشانشان توهین نیز شده است که وقایع تحریف شده در این سریال موجبات نگرانی و تکدر خاطر تعداد زیادی از بینندگان عزیز را فراهم آورده است. لذا، ادامه روند پخش این سریال در دست بررسی و رسیدگی است.

روزنامه کیهان هم درباره توقیف سریال «می خواهم زنده بمانم» در شبکه نمایش خانگی نوشت: جای سوال است که این سریال در حالی که به تخریب گسترده نهادها و چهره انقلاب در اواخر دهه 60 می‌پردازد، چرا و چگونه مجوز نمایش گرفته است؟!
علیرضا پورصباغ، منتقد سینما در گفت‌وگو با این روزنامه درباره جریان تخریب ارزش‌های انقلاب توسط برخی از پلتفرم‌های نمایش فیلم و سریال گفت: بنا به هر دلیلی نهادهای انقلابی و ارزشمند ما دلشان نمی‌خواهد نظام توزیع فیلم و سریال را در سیطره خود داشته باشند، در نتیجه این سیاست‌گذاری، پلتفرم‌های موجود بر اساس فروش و پارامترهای بازاری اقدام به تولید سریال می‌کنند. تولید با متر و معیار فروش و جذب مخاطب به ساختن آثاری نظیر سریال‌هایی با اتکا به فرمول‌های عشق‌های مثلثی و مربعی و ذوزنقه‌ای منجر می‌شود.

وی اظهار کرد: البته در شرایط کنونی آرزو می‌کنیم که ‌ای‌کاش راهبرد تولیدات نمایشی شبکه نمایش خانگی صرفا به همین مدل هنجارشکنی‌ها منجر شود اما به تدریج متوجه خواهیم شد که این پلتفرم‌ها پا را فراتر می‌گذارند.

این کارشناس سینما ادامه داد: به عنوان نمونه یکی از پلتفرم‌ها در سریالی، دهه شصت‌، دهه‌ای که به‌عنوان دهه باشکوه انقلاب شناخته می‌شود را هدف قرارداده است. دقیقا در شرایطی که مقامات عالی کشور توصیه کردند بسیج باید مثل کمیته انقلاب اسلامی دهه شصت عمل کند، برخی از پلتفرم‌ها با تحریف تاریخ سریالی را علیه کمیته انقلاب اسلامی تولید و توزیع کرده‌اند.
پورصباغ تصریح کرد: این سامانه‌ها متاسفانه با یک طراحی هدفمند جریان‌های انقلابی را در مقاطع مختلف نشانه گرفته‌اند.

سریال می‌خواهم زنده بمانم به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و به تهیه‌کنندگی محمد شایسته در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود و تاکنون ۱۴ قسمت از این سریال عرضه شده است. داستان این سریال در دهه ۶۰ خورشیدی رخ می دهد و حامد بهداد، سحر دولتشاهی، پدرام شریفی، علی شادمان، امیر نوروزی، مهران احمدی، آناهیتا درگاهی، بابک کریمی، افسانه چهره آزاد، عزت الله مهرآوران، ناهید مسلمی، آزاده صمدی، بهاره کیان افشار، فرید سجادی حسینی و مائده طهماسبی در آن بازی می‌کنند.



نظر شما