جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۰۹
کد خبر: ۱۱۷۰۱۳
|
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
مجموعه «پنج شاعر بزرگ ایران»، برگزیده‌ای از مقالات دانشنامه زبان و ادب فارسی منتشر شد.
«پنج شاعر بزرگ ایران» در یک کتاب
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر ،  این کتاب که به کوشش مژگان گله‌داری، پژوهشگر گروه دانشنامه تحقیقات ادبی گردآوری شده، در ۸۴۳ صفحه با شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۰هزار تومان توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی با همکاری انتشارات سخن منتشر شده است.

در معرفی کتاب «پنج شاعر بزرگ ایران» توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی می‌خوانیم: گروه دانشنامه تحقیقات ادبی پس از به پایان رساندن تالیف دانشنامه زبان و ادب فارسی، به سرپرستی و مدیریت زنده‌یاد استاد اسماعیل سعادت، عضو پیوسته فقید فرهنگستان، در دو نسخه ۷ و ۱۲جلدی، در حال سامان دادن به مجموعه‌های تخصصی مندرج در دانشنامه است. از جمله این موضوعات است: انواع ادبیات و سبک‌های ادبی، ادبیات معاصر، ایران‌شناسان، ادبیات ایران پیش از اسلام، مداخل مربوط به حوزه بلاغت و فنون و آرایه‌های ادبی، دستور زبان فارسی، کتاب‌های تاریخی و تذکره‌های فارسی، زبان‌ها و گویش‌های ایرانی، اعلام قرآنی و دینی، نویسندگان و شاعران پارسی‌گوی، اهم کتاب‌های نظم و نثر فارسی، جای‌های تاریخی و افسانه‌ای، و فرهنگ‌ها.

مجموعه حاضر که با عنوان «پنج شاعر بزرگ ایران» منتشر شده، شامل مقالاتی است درباره زندگی و آثار پنج شاعر بزرگ ادب فارسی، فردوسی، سعدی، نظامی، مولوی و حافظ، که پیش‌تر در مجلدات دانشنامه زبان و ادب فارسی منتشر شده بود.

فهرست مقالات مندرج در این مجموعه عبارت است از: فردوسی، شاهنامه فردوسی، سعدی، بوستان سعدی، گلستان سعدی، مجالس سعدی، نظامی گنجوی، خمسه نظامی، خسرو و شیرین، جلال‌الدین بلخی، مثنوی معنوی، کلیات شمس، فیه‌مافیه، مکتوبات، مجالس سبعه، و حافظ. فهرست نام‌ها و کتاب‌ها و جای‌ها بخش پایانی این مجموعه را تشکیل می‌دهد.
نظر شما