جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۶
کد خبر: ۱۱۸۰۳۳
|
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
مسجد، در دین مبین اسلام، مهمترین مرکز سیاسی، فرهنگی، عبادی و اجتماعی محسوب می‌شود که با پیروزی نهضت عاشورایی امام خمینی (ره)، نقش و جایگاه ویژه ای در ایران اسلامی دارد.
مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان است ////
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر، این نقش محوری در دوران پرافتخار دفاع مقدس به اوج خود رسید به گونه ای که مسجد به سنگری برای برپایی اجتماعات عظیم، اعزام رزمندگان به جبهه های نبرد و جمع‌آوری کمک های مردمی تبدیل شد و اکنون نیز نقش فرهنگی و اجتماعی مساجد بر کسی پوشیده نیست و در واقع مسجد، پایگاهی برای نیل به سعادت دنیوی و اخروی به شمار می آید.

پیامبر گرامی اسلام (ص) پایه‌گذار  اولین مسجد است. او مکانی را پایه‌گذاری کرد که علاوه بر عهده‌دار بودن نقش روحانی و معنوی، کانون فعالیت‌های اجتماعی مسلمانان نیز به شمار می‌رفت. به همین دلیل مسجد در طول تاریخ اسلام از ویژگی برجسته‌ای برخوردار بود. در گذشته همه امور مسلمین در ابعاد مختلف، از جمله عقاید و فعالیت‌های فرهنگی، عبادی، سیاسی و اقتصادی در مساجد انجام می‌شد.

بیست و یکم اوت روز جهانی مسجد
در ۲۱ اوت ۱۹۶۹ میلادی بخشهایی از مسجدالاقصی، که قبله اول مسلمین جهان است، توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد و خسارات زیادی بدان وارد شد. این واقعه خشم مسلمانان جهان را برانگیخت و به دعوت پادشاه مراکش، ۲۵ کشور اسلامی به همراه نمایندگانی از هند و سازمان آزادیبخش فلسطین، نخستین اجلاس خود را در ۲۲ سپتامبر همان سال در رباط، پایتخت مراکش برگزار و در آن اجلاس، این اقدام اسرائیل را به شدت محکوم کرده و کشورهای شرکت‌کننده را به همکاری با یکدیگر فراخواندند و تاسیس سازمان همکاری اسلامی را اعلام کردند.

به پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران و با تصویب وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در اجلاس سال ۸۲ در تهران، روز جهانی مسجد از سی و یکم مردادماه برابر با ۲۱ اوت، همزمان با سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی اسرائیل، برگزار می‌شود. در این اجلاس از کشورهای عضو خواسته شد با هدف ارج نهادن به نقش مساجد و صیانت از آنها به عنوان مکان های مقدس، در گرامیداشت این روز تلاش کنند.

مسجد، سکویی برای سعادت دنیوی و اخروی
 
کلمه مسجد ۲۸ بار در قرآن ذکر شده است که ۲۲ بار به صورت مفرد و ۶ بار به صورت جمع و به عنوان "مساجد" آمده است. با بررسی آیات قرآن، متوجه می‌شویم که نگاه قرآن به مکان مقدسی چون مسجد، نگاهی ژرف است چرا که خداوند، مساجد را مکان‌هایی برای اوج گرفتن و رسیدن به قله قرب الهی می داند. مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان است و نماز جماعت و تشکیل صفوف به هم فشرده نمازگزاران به خوبی بیانگر هماهنگی و انسجامی است که حضور در مسجد فراهم می‌آورد.

پیامبر اسلام(ص) پایه‌گذار نخستین مسجد است. او مکانی را پایه‌گذاری کرد که علاوه بر عهده‌دار بودن نقش روحانی و معنوی، کانون فعالیت‌های اجتماعی مسلمانان نیز به شمار می‌رفت. به همین دلیل مسجد در طول تاریخ اسلام از ویژگی برجسته‌ای برخوردار بود.

امام خمینی(ره) در خصوص اهمیت مسجد فرمودند که "اگر این مسجد و مرکز ستاد اسلام قوی باشد، ترس از فانتوم‌ها نداشته باشید. ترس از آمریکا و شوروی و اینها نداشته باشید. آن روزی باید ترس داشته باشید که شما پشت بکنید به اسلام، پشت کنید به مساجد". (صحیفه نور جلد ۱۳)

مقام معظم رهبری نیز همیشه نسبت به اهمیت مساجد و حفظ این سنگر تاکید بسیار داشته و از جمله در دیدار با جمعی از امامان جماعت مساجد تهران در مردادماه ۹۵ فرمودند که "مسجد هسته مقاومت فرهنگی و پایگاه فعالیتهای اجتماعی است و اگر این حصار و خاکریز فرهنگی نباشد، همه چیز از دست می رود".

مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان

مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان است و نماز جماعت و تشکیل صفوف به هم فشرده نمازگزاران به خوبی بیانگر هماهنگی و انسجامی است که حضور در مسجد فراهم می‌آورد. در اینجاست که افراد نمازگزار همچون قطره‌های آب به یکدیگر می‌پیوندند تا دریایی از اتحاد را به نمایش درآورند. همه در کنار یکدیگر در برابر پروردگار یکتا رو به سوی یک قبله می‌کنند و لب به حمد و ثنای آن یگانه نازنین می‌گشایند و هماهنگ با یکدیگر سرود توحید را زمزمه می‌کنند.

ارایه الگوی مناسب برای بزرگداشت هفته مسجد، تبیین مطالبات و نیاز‌های مساجد، بررسی وضعیت گذشته و حال مساجد، بررسی نقش مساجد در تعامل بین دین و دولت و معرفی و قدردانی از ائمه جماعات موفق از جمله موضوعاتی است که در این هفته مطرح می شود.

تبیین قداست و عظمت مسجد، تکریم نیرو‌های فعال در مساجد، توجه به عمران و آبادانی معنوی و فیزیکی مساجد، تلاش برای بهبود محتوای برنامه‌‏های فرهنگی مساجد و ایجاد هماهنگی بین متولیان این اماکن شریف نیز باید در این هفته مورد توجه قرار گیرند.



مطالب مرتبط
برچسب ها: روز جهانی مسجد ، مسجد
نظر شما