جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۴۱
کد خبر: ۱۱۸۰۷۱
|
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
حتما در دنیا پزشکانی در طول تاریخ بوده‌اند که داستان زندگی آنها وجوه دراماتیک جذاب داشته و می‌توانستند به دنیای ادبیات یا سینما وارد شوند؛ کما این‌که بسیاری از آنها این شانس را داشتند ازجمله بوعلی‌سینای خودمان یا مثلا دکتر قریب اما حتما پزشک‌های غریبی در تاریخ می‌توان یافت که درباره‌شان یا با الهام از زندگی‌شان بشود داستان نوشت یا فیلم ساخت.
پزشک‌هایی که می‌توانستند فیلم یا کتاب شوند
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر،  شرح زندگی برخی از پزشکان .در طول تاریخ در مقاطع مختلف می تواند خواندنی و دیدنی باشند، برای مثال شیوع ویروس کرونا و اتفاقاتی که در حاشیه آن رخ داد حتما در آینده می‌تواند پزشکان زیادی را به دنیای ادبیات و سینما گره بزند. از آنهایی که برای درمان فداکاری کردند، آنها که ساخت واکسن را تجربه کردند تا پزشکانی که احتمالا در ژنتیک ویروس کرونا دست بردند. خلاصه این‌که تاریخ پزشکی پر از داستان‌های تلخ‌وشیرین است که بسیاری از آنها هنوز تعریف نشده‌اند. روزنامه جام جم در فهرستی به اسامی این پزشکان اشاره کرده است.
 پزشک کمال‌الملک: دکتر قاسم غنی در مشهد مطب داشت؛ وقتی خبر زمین‌خوردن استاد کمال‌الملک را شنید به دیدنش رفت و دو هفته از او مراقبت کرد. ناگفته پیداست که بین آنها دوستی و محبتی شکل‌گرفت که در قالب نامه‌هایی از کمال‌الملک خطاب به دکتر غنی به‌جا مانده است.
دکتر زائر بروخ، یک پزشک بسیار حاذق و غریب آلمانی که در دوره هیتلر زندگی می‌کرد. متخصص جراحی مغز و اعصاب بود و توانست با دستکاری غدد یک بازیگر کاری کند تا علائم پیری در چهره و بدنش بروز نیابد. اما دکتر زائربروخ در سال‌های پایانی عمر، قبل از این‌که دانش‌اش را به کسی انتقال دهد دچار جنون ادواری شد و در حین جراحی یا اقدامات پزشکی کارهای عجیب و خطرآفرین انجام می‌داد. از زندگی او یک رمان نوشته شده اما فیلمی دراین‌باره ساخته نشده است.
دکتر عبدا...:  اهل کتاب، کج‌خلق و معروف به دیوانه. زیر پل، کنار خیابان یا جایی در شهر می‌نشست و کتاب می‌خواند. گاهی چند بیمار ویزیت می‌کرد و برایشان نسخه می‌نوشت، آن هم روی کاغذ سیگار. مثل هر مجنون دیگری، در مورد دکتر عبدا... هم شایعات زیادی وجود داشت مثل شکست عشقی.
یوزف مِنگِله: هم پزشک بود و هم عضو اس‌اس و افسر ارتش نازی. بین اسرای زندان‌های آلمان نازی با لقب فرشته‌مرگ شناخته می‌شد. او در آشویتس به اسم مطالعات انسان‌شناسانه جنایت‌های بزرگی مرتکب شد ازجمله تزریق مواد شیمیایی به چشم بچه‌ها برای مطالعه در مورد احتمال تغییر رنگ عنبیه، تزریق سیمان مایع به بدن زنان برای پژوهش درباره نازایی، قطع عضوهای مختلف و مطالعه روی اثرات آنها، حبس اسرای جنگی در اتاق گاز و تعیین میزان تحمل آنها تا زمان مرگ، انداختن دوقلوها در استخر اسید سولفوریک برای تهیه اسکلت آنان و مقایسه استخوان‌هایشان با یکدیگر، اتصال رگ‌های دوقلوها به هم برای مطالعه در مورد امکان احتمالی تعویض خون دوقلوها و بسیاری آزمایش‌های غیرانسانی دیگر.
احمد احمدی: معروف بود به پزشک احمدی. در زمان پهلوی اول، پرستار و پزشک تجربی و پزشک زندان قصر بود. او قتل‌های زیادی با آمپول هوا انجام داد و در نهایت به جرم قتل عبدالحسین تیمورتاش، جعفرقلی‌خان سردار اسعد و محمد فرخی یزدی و خیلی‌های دیگر محاکمه و اعدام شد.
دکتر محمدتقی انصاری: معروف است که همه چیز حتی استخوان‌هایش را هم وقف کرد‌. او اهل اصفهان بود و متخصص مغز و اعصاب. اصلا پزشکی خواند که بخشندگی کند و در خدمت مردم باشد. بیشترین تعداد مراکز درمانی خیریه را داشت اما
 مستاجر بود.
دکتر توفیق موسیوند: این پزشک ایرانی اختراعات زیادی در زمینه پزشکی دارد که مهم‌ترین آنها ساخت نخستین قلب مصنوعی است. بدون تردید فراز و فرودها، شکست‌ها و پیروزهای او در پروژه ساخت اولین قلب مصنوعی می‌تواند بسیار دراماتیک باشد.
دکتر نمکی: وزیر بهداشت و درمان دولت دوازدهم که دوره وزارتش مصادف شد با شیوع گسترده ویروس کرونا.  نوع مدیریت و کنش‌های دکتر نمکی در طول دوره کرونا با حواشی خاصی همراه بوده است. بنابراین حتما ناگفته‌ها و شنیدنی‌های زیادی برای تبدیل به داستان
و فیلم دارد.
 
برچسب ها: پزشک ، روزپزشک ، تاریخ
نظر شما