پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۵
کد خبر: ۱۱۸۳۵۷
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
حامد مغروری هنرمند طراح گرافیک، درباره طراحی پوستر سیزدهمین «سوگواره هنر عاشورایی» توضیحاتی ارائه کرد.
شمع همیشه روشن عاشورا را به تصویر کشیدم/ رونمایی از پوستر سوگواره
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر، حامد مغروری هنرمند طراح گرافیک، مدرس دانشگاه و طراح پوستر سیزدهمین «سوگواره هنر عاشورایی» درباره این پوستر گفت: در طراحی پوستر «سوگواره هنر عاشورایی» تلاش کردم به دلیل اصلی حرکت امام حسین (ع) که زنده نگه داشتن اسلام و اشاعه تمام خوبی‌ها است، بپردازم. به همین دلیل در این پوستر، سیدالشهدا (ع) به صورت شمعی همیشه روشن در نظر گرفته شده و کلمه حسین به صورت شمعی در مرکز پوستر کار شده است.

وی که تجربه داوری در سوگواره هنر عاشورایی را در سوابق خود دارد، در ادامه توضیح داد: شمعی که در مرکز پوستر کار شده، همان شمعی است که راه را برای همه ما روشن می‌کند. همچنین در کنار این شمع روشن که در مرکز قرار دارد، سروی طراحی شده است که به عنوان نمادی برای اشاعه فرهنگ حسینی در نظر گرفته شده است. در این سرو پر از نور و در حال رشد، شاخه‌ها مشعشع و نورانی هستند و این نور از همان جنس نور حسین (ع) است که مانند شمعی روشنی می‌بخشد.

طراح پوستر سیزدهمین «سوگواره هنر عاشورایی» گفت: بر روی شاخه‌های این سرو تنومند، پرندگانی در حال زندگی و رشد هستند که آنها در واقع همان مخاطبان خاص فرهنگ عاشورا و عزاداران حسینی هستند و این درخت ملجاء و پناهگاه آن‌هاست و آنها با نور و گرمای این سرو روشن، زندگی می‌کنند. در پایین تصویر، یک پرنده دیده می‌شود که در حال تقدیم پر رنگی خود به سرو است و این پرنده، نمادی است از هنرمندانی که هنر خود را تقدیم این سرو بلندقامت می‌کنند.

وی درباره مفهوم این پوستر نیز بیان کرد: این مخاطبان هستند که باید مفهوم یک پوستر را تفسیر و درک کنند اما در طراحی این پوستر تلاش کردم به جای استفاده از نمادهای ظاهری و همیشگی که غالباً در طراحی پوسترهای عاشورایی به کار می‌رود، «مفهوم عاشورا» که در حقیقت «زنده نگه داشتن شعائر اسلام» بود، به مخاطب نشان دهم.

به گزارش مهر مغروری در پایان گفت: در حقیقت اگر بخواهم چکیده‌ای از مفهوم این پوستر را بگویم، در قالب این دو بیت شعر می‌گنجد:

«شمع هر محفل ما، روی حسین است حسین
قید و بند دل ما موی حسین است حسین

ما گذشتیم ز سرو و گل و باغ و لب جو
سرو و باغ و گل ما، خوی حسین است حسین»
نظر شما