شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۱۸۹۵۵
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
به میزبانی فرهنگسرای اشراق برگزار شد
مراسم «مهرآئین» با حضور محمد شریفی شهردار ناحیه 6 منطقه 4، سعید امینی فرمانده بسیج سازمان، احمد اسماعیلی معاون فرهنگی فرهنگی بنیاد شهید، محمدی معاون فرهنگی ناحیه 2، حجت‌الاسلام عرفان مختاری روز 10 مهرماه در فرهنگسرای اشراق برگزارشد.
آیین تجلیل از جانباز حسن نوری در هفته دفاع مقدسبه گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر، مراسم  «مهرآئین» با حضور محمد شریفی شهردار ناحیه 6 منطقه 4، سعید امینی فرمانده بسیج سازمان، احمد اسماعیلی معاون  فرهنگی فرهنگی بنیاد شهید، محمدی معاون فرهنگی ناحیه 2، حجت‌الاسلام عرفان مختاری روز 10 مهرماه در فرهنگسرای اشراق برگزارشد.

در این مراسم حجت‌الاسلام عرفان مختاری روایتگری از جنگ و از حال و هوای مادران و فرزندان شهدا گفت و کلیپی از حسن نوری، جانبازان دوران دفاع مقدس پخش شد.

حسن نوری در تاریخ 18 بهمن‌ماه 1362 به جبهه اعزام شد و در تاریخ 3 اسفندماه 1362 به درجه جانبازی نائل شده است . وی در عملیات خیبر در جزیره مجنون شرکت کرده بود.

او در کلیپ مستند زندگی نامه اش می گوید ؛ به طور معمول قبل از عملیات، بسیجی‌ها را پشت خاکریز نگه می‌داشتند تا برای انجام عملیات آمادگی بیشتری پیدا کنیم و وظیفه‌مان را به نحو احسن انجام دهیم. بچه‌ها نماز خواندند و هوا کمک کمک روشن می شد و پس از آن فرمانده اعلام کرد به چهار نفر داوطلب برای آوردن مهمات و تقسیم آنها بین بسیجی‌ها نیاز است. من همراه با یکی از بسیجی‌ها داوطلب شدیم و با فرمانده و معاون فرمانده به زاغه مهماتی در نزدیکی عراقی‌ها رفتیم و مهمات آوردیم و تقسیم کردیم و چون مهمات آورده بودیم در آخر گردان بودیم. با روشن شدن هوا متوجه شدیم سنگرسازهای بی‎سنگر خاکریزهای بلند را آماده کرده بودند و بسیجی‌ها باید پشت خلاکریزها سنگر می‌گرفتند.

به ما یک مقدار خبر دیرتر رسید نتوانسته بودیم سنگر بگیریم و از یکی از خاکریزهایی که باز بود و در دید دشمن بود، و گلوله‌ای به دست راست من اصابت کرد و من و دو تا از بسیجی‌های دیگر را بیمارستان پشت خط منتقل کردند. اتحاد و همدلی بین بچه‌ها بسیار زیاد بود و دوستی و رفاقت میان بچه‌ها زیاد بود و هنوز هم این دوستی‌ها و رفاقت‌های بچه‌ها ادامه دارد. بچه‌هایی که هنوز مانده‌اند هنوز هم اگر جنگی اتفاق بیفتد با کمال میل حضور خواهند یافت و جان خود را در این راه خواهند داد.

رضا دوستعلی؛ مدیر فرهنگی هنری منطقه 4 و رییس فرهنگسرای اشراق ضمن خوشامدگویی به حضاربا یادی از شهدای اربعین حسینی گفت:  پیاده روی اربعین  همانند دوران دفاع مقدس جلوه ای از ایثار، از خودگذشتگی، حمیت و تمام آن چیزهایی است  که به عنوان کمالات انسانی در کتاب‌ها، فیلم‌ها و نوشته‌ها آمده است .دفاع مقدس با ادبیات و شکل دیگر را در پیاده‌روی اربعین شاهد هستیم. این مقدمه را به جهت ایجاد تکلیفی برای خودمان اشاره کردیم .

دوستعلی تصریح کرد: اگر ما امکان حضور در دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم نداشتیم و اگرهای دیگری دست ما کوتاه بود، حداقل می‌توانیم وظایفی را برای خودمان منظور کنیم.

مراسم «مهرآئین» که در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به همت همه همکارانمان در همه مناطق اجرا می‌شود، حداقل نقشی است که باید در ادای احترام به خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان عزیز انجام بدهیم.

مدیر فرهنگسرای اشراق ادامه داد: حسن نوری که هم صادقانه و با بیان زیبایی از دوستی و محبت‌های میان بسیجی‌ها و رزمنده‌ها گفت و حداقل مایی که هفته‌های دفاع مقدس را درک کرده‌ایم و هر سال برای هفته دفاع مقدس گرامیداشت برگزار می‌کنیم، همین اتفاقات را مرور می‌کنیم. مشابه همین اتفاق، با فرمت، ادبیات و شکل دیگر را در پیاده‌روی اربعین شاهد هستیم. این مقدمه را به جهت ایجاد تکلیفی برای خودمان عرض کردم.

وی با اشاره به اینکه ما به عنوان سربازان عرصه فرهنگی در نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم و این بار کمی بر دوش ما نیست و وظیفه داریم طوری عمل کنیم که نقش سربازی خودمان در این عرصه را به درستی ایفا کنیم.

دوستعلی اضافه کرد: ما باید خودمان را توانمند و مجهز کنیم و در گسترش فرهنگ ایثار، شهادت و جانبازی نقش ایفا کنیم. حداقل شاهد هستید در فضای مجازی و در فضای رسانه‌های معاند تا چه اندازه به اصل دفاع مقدس ما، مدافعان حرم و  موضوعات دیگری که جزء ارکان اساسی نظام مقدس جمهوری است، چه آگاهانه و چه نا‌آگاهانه و نابخردانه شبهه وارد می‌کنند.

ما به عنوان سربازان عرصه فرهنگی وظیفه داریم خودمان را برای پاسخ گویی به این شبهات توانمند کنیم و می‌باید این موارد را مدنظر قرار بدهیم و بتوانیم از حملات دفاع کنیم.

حضرت امام (ره) در مقاطعی که به اصل دفاع مقدس شبهه وارد می‌کردند، بیانی دارند به این مضمون که انقلاب ما از دفاع مقدس صادر خواهد شد. از خداوند متعال عاجزانه تمنا دارم که به سربازان عرصه فرهنگی کمک کند تا نقش خودمان را چه در تکریم، پاسداشت خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران و چه در دفاع از آنچیزی که این بزرگواران از جان خود برای انقلاب اسلامی مایه گذاشتند، موفق باشیم.

نظر شما