پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۱۹۰۴
|
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۰
با وجود خطر بحران جهاني آب ‌آشاميدني
امروزه با توجه به کمياب شدن آب آشاميدني، بسياري از کشورها درصدد تصفيه آب شور هستند،اما بزرگترين مسئله‌اي که طرفداران محيط زيست را نگران مي‌كند،مشکلاتي است که تصفيه صنعتي آب بوجود مي‌آورد.

به گزارش «شهر» از دوچه وله،منطقه صحرانشين جبل‌علي،شبه‌جزيره‌‌اي در 40  کيلومتري امارات متحده عربي، از بزرگترين بنادر دنيا به حساب مي‌آيد. در اين شبه‌جزيره، روزانه 600 هزار متر مکعب آب شيرين توليد مي‌شود و ساکنان آن از بزرگترين مصرف‌کنندگان آب شيرين مصنوعي در کل دنيا به حساب مي‌آيند.براي تامين آب مورد نياز امارات متحده 120 دستگاه عظيم تصفيه و شيرين سازي استفاده مي شود.اين آب درمنطقه صحرانشين جبل‌علي توليد مي شود.در اين شبه‌جزيره، روزانه 600 هزار متر مکعب آب شيرين توليد مي‌شود و ساکنان آن از بزرگترين مصرف‌کنندگان آب شيرين مصنوعي در کل دنيا به حساب مي‌آيند.

 

عربستان سعودي به تنهايي 30  دستگاه از اين دستگاه‌ها را از آن خود کرده است. بقيه دستگاه‌هاي تصفيه آب متعلق به کشورهايي نظير کويت،بحرين،عمان،قطر و امارات هستند.

 

 کشورهاي نامبرده تنها کشورهايي نيستند که آب شور را به آب شيرين تصفيه مي‌کنند، بلکه امروزه با توجه به کمياب شدن آب آشاميدني، بسياري از کشورها درصدد تصفيه آب شور هستند. به همين دليل روزانه 14  هزار دستگاه تصفيه کوچک و بزرگ در اقصي نقاط دنيا مشغول به کار هستند.

 

به‌طور مثال در اروپا، کشوراسپانيا، در راس کشورهايي قرار دارد که مصرف آب شيرين مصنوعي در آن بالا است. علاوه بر اروپا، کشورهاي شمال آفريقا، نظير ليبي، الجزاير و مصر درصدد استفاده از آب شيرين هستند.اين کشورها درحال  حاضر در مرحله تقطير کردن آب شور هستند.

 

تقريبا 5  ميليون از ساکنان رياض، پايتخت عربستان نيز از آب شيرين مصنوعي استفاده مي‌کنند. آب توسط يک لوله 500  کيلومتري از شهر صنعتي جبل، از خليج فارس به رياض مي‌رسد. با توجه به ميزان بالاي مصرف آب در رياض، اينگونه به نظر مي‌رسد که ساکنان اين شهر به اين مساله توجه نمي‌کنند که اين آب از کجا سرازير مي‌شود. اگرچه در کشوري که گاز و نفت ارزان است،هزينه تصفيه آب آنچنان به چشم نمي‌آيد. قيمت تصفيه يک متر مکعب آب حدود 40  سنت تا 2 يورو است.اين در حالي است که دو ميليارد نفر در جهان از بيماري‌هاي ناشي از آب آلوده، نظير مالاريا، وبا يا تب تيفوييد رنج مي‌برند.

 

ايجاد امنيت يکي ديگر از مسائلي است که بايد در زمينه تصفيه آب به آن توجه کرد. زيرا حساسيت دستگاه‌هاي تقطير آب کمتر از خط لوله‌هاي نفتي نيست و لوله‌هاي آب نيز بايد همانند خط لوله‌هاي نفت در مقابل حملات تروريستي و خرابکارها محافظت شوند.

 

اما بزرگترين مسئله‌اي که دوستداران محيط زيست را به خود مشغول مي‌کند،مشکلاتي است که تصفيه صنعتي آب بوجود مي‌آورد. تصفيه آب همواره يکي از مشکلات محيط زيست است.دستگاه‌هاي تصفيه آب در خليج‌فارس روزانه 24  تن کلر،300 کيلوگرم مس و 65  تن ترکيبات شيميايي ديگري را در آب حل مي‌کنند و اين باعث بالا رفتن دماي آب مي‌شود.

 

از بين رفتن ميکروارگانيسم‌ها،از ديگر مشکلاتي است که تصفيه آب براي محيط زيست بوجود مي‌آورد. روزانه در کل منطقه،  براثر برداشت 12 ميليون مترمکعب آب دريا براي تصفيه،انبوهي از ميکروارگانيسم‌ها،ميکروب‌هاي جاندار، از بين مي‌روند. اين ميکروب‌هاي جاندار طعمه ماهي‌ها در دريا هستند.  علاوه برآن، رسوب کف دريا، که ناشي از تصفيه آب است،باعث از بين رفتن مرجان‌هاي دريايي مي‌شود و به طور کلي به عنوان خطري جدي براي اساس زندگي زيست محيطي به شمار مي‌رود.

 

 

نظر شما