جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۴۰
کد خبر: ۱۱۹۱۱۵
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
کتاب «اندوه خاک، محیط زیست در شعر معاصر ایران» ازجمله کتاب‌هایی است که به بررسی رابطه‌ دیرینه ادبیات و محیط زیست می‌پردازد.
«اندوه خاک» کتابی در نکوهش انسان که محیط زیست را به مصیبت رساند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر  ،اندوه خاک نوشته سهراب طاووسی در ۲۳۸ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۴هزار تومان در انتشارات آفتابکاران عرضه شده است.
این کتاب شامل پنج فصل می‌شود که بوم نقد، شاملو در اعماق، آواز کاکلییا ترانه نیما، نامی بر پیشانی آسمان و ظهور زمین را دربرمی‌گیرد.

در نوشته پشت جلد کتاب که با تصاویری از شاملو، نیما، فروغ و منوچهر آتشی همراه است، می‌خوانیم: «اندوه خاک» کتابی است در نکوهش انسان که دستکاری‌های خودخواهانه‌اش در محیط زیست منجر به قحطی، بیماری، بی‌آبی، سیل و بی‌شمار مصیبت‌های دیگر شده. این کتاب به بررسی دیرینه ادبیات و محیط زیست می‌پردازد. رابطه‌ای که به «بوم‌نقد» معروف است. از این رو، نویسنده چهار شاعر نامدار دوران مدرنیسم ادبیات ایران، نیما، شاملو، فروغ و منوچهر آتشی، را برای این منظور برگزیده و آن‌ها را از زاویه یکی از زیرشاخه‌های بوم‌نقد بررسی کرده. در فصل اول، تعریف‌ها و تاریخچه بوم‌نقد در اندیشه فیلسوفانی چون دکارت، کانت و هایدگر بررسی شده و در فصل‌های بعدی به بوم‌گرایی ژرف در اشعار شاملو، اقلیم‌گریی در اشعار نیما، بوم‌گرایی زن‌محور در اشعار فروغ و بوم‌گرایی مارکسیستی در اشعار آتشی پرداخته شده.
نظر شما