شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۳۴
کد خبر: ۱۱۹۷۵۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست خبری بیست و نهمین دوره هفته کتاب ضمن اعلام جزییات برنامه‌های این رویداد فرهنگی از برگزاری نوزدهمین دوره طرح‌های حمایتی در قالب پاییزه کتاب در سراسر کشور خبر داد.
اعلام برنامه‌های هفته کتاب/ اجرای طرح‌های حمایتی در قالب پاییزه کتاببه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،امسال بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود و خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن معرفی برنامه سایر نهادها، اقداماتی دارد که در هفته پیش‌رو به انجام می‌رسد یا رونمایی می‌شود. 
علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران دیروز در یک نشست خبری بر دو نکته تاکید کرد: پرهیز از برنامه‌های کلیشه‌ای و توجه به عدالت‌محوری در برنامه‌های هفته کتاب.
 نشست خبری هفته کتاب دیروز با حضور، علی رمضانی مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، علیرضا اسماعیلی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با اجرای احسان رضایی در سالن زنده‌یاد عاشوری مؤسسه خانه کتاب برگزار شد. 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره عنوان روزهای هفته کتاب سال‌جاری بیان کرد: به رسم هر سال عنوان‌ روزهای هفته کتاب در تعامل و مشورت با فعالان حوزه نشر و کارشناسان تعیین شده است. اگر تلاش کنیم این نام‌گذاری‌ها از حالت شعاری و نمادین خارج شود، رویداد هفته کتاب برای همه ما شیرین‌تر خواهد شد. براساس برنامه‌ریزی‌ها دوشنبه 24 آبان‌ماه با عنوان روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار، روز سه‌شنبه 25 آبان‌ماه مطابق شعار هفته کتاب، چهارشنبه 26 آبان‌ماه با عنوان «کتاب، زبان‌فارسی، شعر و ادبیات داستانی»، پنجشنبه 27 آبان‌ماه با عنوان «کتاب، رسانه و هم‌افزایی و تعامل»، جمعه 28 آبان‌ماه با عنوان «کتاب، خانواده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی»، شنبه 29 آبان‌ماه با عنوان «ناشران، کتاب‌فروشی‌ها و ارکان صنعت نشر»، یکشنبه 30 آبان‌ماه با عنوان «کتاب؛ مادران شهدا و زنان در دفاع مقدس» و آخرین روز هفته کتاب، دوشنبه اول آذرماه با عنوان «کتاب کودک و نوجوان؛ آینده نسل مجازی» نامگذاری شده است.

 شعار هفته کتاب: «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» 
امسال هفته کتاب با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» کارش را آغاز کرده و دیروز مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره این شعار توضیح داد. بر اساس توضیحات علی رمضانی جای خالی سفر، مهمانی، آموزش حضوری دانشگاه‌ها و مدارس و هر آنچه را که در دوران کرونا تمنای آن را داشتیم و نمی‌توانسیتم انجام بدهیم، می‌توان با کتاب خوب پر کرد.

دست در دست هم برای کتاب
خانه کتاب و ادبیات ایران فقط یکی از نهادهایی است که برای هفته کتاب برنامه‌هایی تدارک دیده‌است، نهادها و سازمان‌های دیگری هم در گرامیداشت هفته کتاب سهیم هستند که نتیجه‌اش برنامه‌های متنوع ملی و استانی است. بر اساس توضیحات رمضانی تاکنون ۱۵ نهاد و سازمان حدود ۸۰ برنامه ملی را در هفته کتاب برگزار خواهند کرد.
نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روز شنبه ۲۲ آبان در پیشواز هفته کتاب، تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل و شهدای گرانقدر را در بهشت زهرا(س) برگزار می‌کند.
 وزارت آموزش و پرورش آیین افتتاحیه پنجمین جشنواره دانایی و توانایی و همچنین اختتامیه دومین دوره کتاب سال معلم را برگزار خواهند کرد.
 اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب ناشر نمونه سال کشور و نیز انتخاب کتابفروشان فعال و پیشکسوت کشور را برگزار می‌کند.
 دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی حمایت از طرح‌های برگزیده روستاییان را به انجام خواهد رساند. کتابخانه روستای محروم در استان سیستان و بلوچستان را افتتاح خواهد کرد و برنامه یک فنجان کتاب را برگزار خواهد کرد.
 اداره کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی برنامه از کتب حمایت‌شده به زبانی چینی توسط گرنت را رونمایی می‌کند.
 جهاد دانشگاهی نیز جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی را در ایام هفته کتاب برگزار می‌کند.
 ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور جشنواره ملی کتاب بچه‌های مسجد را برپا خواهد کرد.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته کتاب در تجهیز کتابخانه‌ها و همچنین شناسایی و تقدیر از کارگران برتر در حوزه کتابخوانی، برنامه‌هایی دارد.
 وزارت جهاد کشاورزی قرار است سومین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی را برگزار کند.
 سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس از ترجمه انگلیسی کتاب «تا پلاک ۱۴۰» و کتاب «مجموعه داستان‌های برگزیده یوسف» را رونمایی می‌کند.
 مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب نیز آیین یادبود زنده‌یاد آذرتاش آذرنوش را برگزار می‌کند.

 هزار برنامه در استان‌های کشور
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره برنامه‌های هفته کتاب در استان‌های مختلف کشور توضیح داد: در استان‌های کشور نزدیک به هزار برنامه خرد و کلان، از رونمایی کتاب گرفته تا نشست‌های نقد و بررسی، جلسات کتابخوانی و شعرخوانی، آیین‌های بزرگداشت، جایزه‌ها و جشنواره‌ها، گردشگری کتاب، نمایشگاه‌های کتاب و برنامه‌های مربوط به اهدای کتاب، طراحی شده است.
۱۷ استان آیین مربوط به کتاب سال استانی را برگزار خواهند کرد.
۳۰ آبان آیین ملی رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر یک کتاب در حوزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد که کلیه استان‌های کشور به‌صورت برخط در این برنامه حضور دارند.
در استان خراسان‌شمالی دومین جشنواره کتاب روستایی و عشایری، در استان سیستان‌وبلوچستان آیین اهدای کتاب به دانش‌آموزان حاشیه‌نشین، در استان آذربایجان‌غربی یک مراسم عصر کتاب و در استان زنجان آیین تجلیل از خادمان فرهنگ و هنر، برپا خواهند شد.
 ۲۰ انجمن صنفی و تشکل فرهنگی نیز حدود ۱۵۰ برنامه را برای این هفته تدارک دیده‌اند.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران شاخص‌ترین برنامه‌های انجمن‌های صنفی و تشکل‌ها را نیز به این شرح اعلام کرد:
انجمن قلم ایران آیین تجلیل از ۱۰ پیشکسوت حوزه شعر و داستان را خواهد داشت.
 انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی آیین افتتاحیه ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات را برگزار می‌کند.
انجمن علمی بازاریابی نیز نشست نقش بازاریابی در رفع نابسامانی نظام تولید و توزیع کتاب را برپا خواهد کرد.
رمضانی درباره برنامه‌ ویژه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بیان کرد: سرای اهل قلم در هفته کتاب به دلیل شیوع کرونا روزانه بین یک تا سه نشست تخصصی را با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌ها برگزار می‌کند. علاوه بر این مقرر شده برای استقبال از بازگشایی مدارس اهدای کتاب در مناطق محروم را داشته باشیم. رونمایی از 7 عنوان کتاب رمان نویسندگان کتاب اولی با موضوع دفاع‌مقدس از سوی خانه کتاب برگزار می‌شود. نوزدهمین دوره طرح‌‌های حمایتی در قالب پاییزه کتاب با ایجاد تغییراتی همزمان با هفته کتاب در سراسر کشور با مشارکت کتابفروشان برگزار می‌شود.

اعلام برنامه‌های هفته کتاب/ اجرای طرح‌های حمایتی در قالب پاییزه کتاب

روی سکوی قهرمانی
در پایان نشست خبری مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، پوستر این دوره هفته کتاب و کتابخوانی رونمایی شد و خبرنگاران روی پوستر را امضا کردند. این پوستر یک نشان اصلی دارد که اشاره‌ای به یک سکوی قهرمانی است و بر اساس اعلام روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران نشانه‌ای از ارج و اهمیت کتاب خوب است. در تشریح عناصر این پوستر ذکر شده: با توجه به آمار فروش کتاب و توجه مردم به کتابخوانی در دوران قرنطینه، درواقع کتاب جای خالی قهرمان این روزهای پاندمی را پر کرد و بر سکوی قهرمانی نشست.

مطالب مرتبط
نظر شما