جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۹
کد خبر: ۱۱۹۷۶۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
رمان «سنگی که سهم من شد» به قلم «سیدمحسن امامیان» تصویری از نفوذ یهودیان صدر اسلام در جامعه اسلامی آن دوره تاریخی ترسیم می‌کند.
تصویر نفوذ یهودیان در جامعه صدر اسلام در «سنگی که سهم من شد»به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، رمان سنگی که سهم من شد برگرفته از دروس تاریخ تطبیقی حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب به قلم سید محسن امامیان که به تازگی از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شده داستان نفوذ یهودیان در جامعه اسلامی در دوران صدر اسلام را روایت می‌کند.

منبع اصلی این اثر داستانی کتاب مهار انحراف (برگرفته از دروس تاریخ تطبیقی استاد طائب) است که به بررسی دشمنی‌های یهود با اسلام پرداخته است. به گفته نویسنده خط اصلی داستان درباره شگردهای این دشمنی است و برای روایت داستان، یک شخصیت اصلی در نظر گرفته شده که با روایت داستان زندگی او فرآیند دشمنی نیز تعریف شده است.

همچنین داستان خطوط فرعی دیگری نیز دارد که داستان‌هایی با درونمایه عرفانی، احساسی، معمایی، جنایی و... را شامل می‌شود. از لحاظ محتوایی نیز مفاهیمی مثل توبه، محبت اهل‌بیت(ع) و... هم به تناسب در کار لحاظ شده است.

این رمان میان قوم یهود و دین یهود تفاوت قائل شده است؛ به‌عنوان مثال شخصیتی در این داستان وجود دارد که روحانی یهودی است و مانند دیگران آنقدر سخت‌گیر نیست و نرمش بیشتری دارد و از آن طرف دشمنی‌های شدیدی در قوم یهود داریم که در این داستان به آن‌ها اشاره شده است.

رمان سنگی که سهم من شد به گونه‌ای تألیف شده است که مخاطب می‌تواند موارد مطرح شده را با مسائل روز نیز تطبیق دهد.

در بخشی از این کتاب آمده است:

    شب بعدی و مهمانی در خانۀ اشعث بزرگ زادۀ قبلیۀ کنده بود که با عبدالله رفاقتی دیرینه داشت. عبدالله هنگام رسیدن به خانۀ اشعث از در لطف با «دیه» وارد شد تا پیش از دخول خنده به رخسار بانو بازگردد. عبدالله گفت: «می دانم بر تو درشت آمد اما این نظر جمع بود که هرکس در اظهارنظر اندازه بدارد. و این همه محض احتیاط و دوام کار است. امشب می خواهم تو را با اکابری آشنا کنم که منِ عبدالله، انگشت کوچک ایشانم. هرچند با وجود شیطانا و جنابتان در این میانه روسفید بوده و ارتقای مرتبه یافته ام» (ص.۷۰).

رمان سنگی که سهم من شد نوشتۀ سید محسن امامیان در ۲۱۲ صفحه و شمارگان هزار نسخه به تازگی از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.
برچسب ها: کتاب ، اسلام ، یهودیان
نظر شما