يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۴
کد خبر: ۱۱۹۸۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
کتاب «جامعه شناسی تفاخر؛ سنخ شناسی وذات انگاری فرهنگی» نوشته محسن سلیمانی فاخر، در فرهنگسرای رسانه رونمایی و تحلیل می شود.
رونمایی کتاب «جامعه شناسی تفاخر»در فرهنگسرای رسانهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ،این نشست با حضور نویسنده کتاب ،دکتر علامرضا آذری ،مدرس و پژوهندة علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ،میثم رشیدی ،کارشناس مجری  25 آبان ماه همزمان با هفته کتاب ساعت 15 در سالن دکتر شکرخواه فرهنگسرای رسانه برگزار می شود.
  
 به زعم نویسنده  و محقق کتاب «جامعه شناسی تفاخر؛ سنخ شناسی وذات انگاری فرهنگی» در دوران تحولات پرشتاب، واکاوی‌خود، برای تداوم فرهنگی یک ضرورت است. بدون چنین بازاندیشی‌هایی یک فرهنگ و سنت امکان مواجه فعال با وضعیت های جدید اجتماعی را از دست می‌دهد. فرهنگ ایرانی دارای امکان‌ها و موانع خاص خویش است که بازشناسی آنان  از منظر وجودشناسانه درونی، می‌تواند به توان این سنت در مواجه با امر نو و تعامل با دیگر سنت‌ها بیفزاید.  

مولف، این اثر جامعه‌شناسانه،را «برانگیختن آگاهی انتقادی» و «خودکاوی فرهنگی» بر می شمارد  تا موانع تحریف ارتباطات درون خویش  بازشناسانده شود به طوریکه اولا در درون سنت خویش قرار داشته باشد و ثانیا به تعبیر فرانکفورتی ها «نقد درونی» تناقضات میان «واقعیت» و «ایده‌آل‌های اجتماعی» باشد.

در مقدمه کتاب  امده است :«جامعه‌شناسی در درون هر تمدنی اگر بخواهد روایی باشد باید با غور در تجربه تاریخی و البته نو شونده آن تمدن، بنای خویش را بنیان نهد. لذا با نگاه نظریه پردازانه جامعه شناسی ، مصداق های جامعه ایرانی این بیماری روز افزون و اپیدمی جامعه یعنی «تفاخر و خودنمایی» مورد تحلیل و واکاوی قرار  گرفته است.»

این کتاب شامل ۶ فصل با این عناوین است:«طرح مسئله و  مسیر مداقه»،« تفاخر و مصرف گرایی»، «شوق منزلت» «خودنمایی وهویت اجتماعی»،«خودستایی متقابل و مبادله ای» و «خودشیفتگی تاریخی ایرانیان»این کتاب در٢٣٠ صفحه با قیمت ۶۰ هزارتومان منتشر شده است.
مطالب مرتبط
نظر شما