جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۸
کد خبر: ۱۲۰۰۷۹
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
رونمایی از کتاب «نقش کن مرا» (درآمدی بر آسیب‌شناسی صنایع دستی) نوشته امیر نعمتی روز یکشنبه ۳۰ آبان ماه همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود.
رونمایی از کتاب «نقش کن مرا» با موضوع صنایع دستی برگزار می‌شودبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین رونمایی از کتاب «نقش کن مرا» به نویسندگی امیر نعمتی روز یکشنبه ۳۰ آبان ساعت ۱۰ با حضور نویسنده برگزار خواهد شد. نعمتی، عضو سرای اهل قلم در این کتاب به آسیب‌شناسی صنایع دستی می‌پردازد.

امیر نعمتی دانش‌آموخته رشته مدیریت، عضو صنایع دستی استان تهران و دارای کارت شناسایی صنایع دستی، مدرس صنایع دستی (منبت چوب) و پژوهشگر و موسس اولین مدرسه صنایع دستی ایران در این کتاب ۷۸ صفحه‌ای به بررسی آسیب‌شناسی صنایع دستی پرداخته است. نعمتی از سال ۱۳۹۰ در زمینه نویسندگی فعالیت دارد و کتاب‌های «کهن بوم و بر» با موضوع ایرانشناسی و کتاب «سرو زرین» در حوزه صنایع دستی از آثار پیشین این نویسنده جوان است.

هنرهای سنتی و صنایع دستی، مجموعه هنرهای اصیل، بومی و مردمی هر کشور است که ریشه‌هایی عمیق و استوار در اعتقادات، باورها، عادات، آداب و رسوم سنن و در مجموع فرهنگ معنوی هر جامعه دارند. ایران نیز با توجه به تاریخ و تمدن کهنی که دارد به نوبه خود یکی از متنوع‌ترین صنایع دستی و هنرهای سنتی دنیا را داراست و امروزه در جایگاه خود شهرتی جهانی را کسب کرده است.

صنایع دستی ایران از مهمترین و اصیل‌ترین صنایع دستی در جهان شمرده می‌شود که توانسته به بهترین شکل ممکن هنر اصیل ایرانی را معرفی نماید. امروزه کمتر کشوری است که به اندازه ایران دارای تنوع صنایع دستی باشد با این وجود هنوز این هنر – صنعت نتوانسته در کشور ما مورد بهره برداری قرار گرفته و درآمدزا شود. در صورتی که صنایع دستی ایران به جهت تنوع بسیار و نیز کیفیت بالایی که دارد، نه تنها در سطح ملی بلکه در روابط بین‌المللی نیز ارزشمند بوده و دارای اعتبار جهانی می‌باشد و بخشی از درآمد ارزی مورد نیاز کشور را تامین می‌نماید. اگر چه به نظر می‌رسد بازاری کردن هنر، از ارزشهای معنوی آن می‌کاهد ولی در حال حاضر عکس این رخ داده و بعد اقتصادی هنر سبب ماندگاری و دوام آن شده است.

اما به رغم همه اینها چرا کشور ما هنوز نتوانسته از این خرمن خوشه ای برچیند و با وجود برخورداری از متنوع ترین و زیباترین صنایع دستی دنیا، هنرمندانش دچار مشکلات اولیه شده‌اند؟

از طرفی چرا همین تولیدات در برخی موارد توسط بیگانگان به بازارهای جهانی عرضه می شود و سودهای کلانی را نصیب آنها میکند؟ آیا مشکل عدم موفقیت کشور ما در توسعه هنرهای سنتی و صنایع دستی در بازار فروش است یا روشهای آموزشی ما با استانداردهای روز جهان منطبق نیست؟ آیا هنوز هم صنایع دستی، با کیفیت همیشگی و بازار پسند تولید می شوند؟  واینکه آیا سعی کرده‌ایم صنایع دستی کشورمان را با فناوری روز دنیا هماهنگ کنیم؟

در این کتاب سعی شده تا با ریشه‌یابی علت مشکلات ذکر شده در صورت امکان راه حل هایی برای رفع آنها ارائه شود. امید آن که، با بررسی آسیب‌های صنایع دستی ( معضلات، مشکلات، موانع) و ارائه راهکارهای مناسب و صحیح شاهد روزی باشیم که علاوه بر مرتفع شدن این موانع، با بها دادن به کمیت و از آن مهمتر کیفیت، علاوه بر داشتن بازارهای داخلی، حضور خود را در عرصه‌های بین‌المللی به ویژه نمایشگاهها و بازارهای جهانی موثرتر و کارآمدتر نمائیم.

کتاب حاضر پیش درآمدی است بر مطالب بیان شده؛ کتابی دیگر در همین زمینه به نگارش درآمده که امید است به عنوان مقدمه بتواند به طرح موضوع که همان آسیب‌شناسی صنایع دستی است، بپردازد.

کتاب نقش کن مرا در قطع رقعی به قیمت ۳۲ هزار تومان از سوی انتشارات سهی منتشر شده است.

علاقه مندان برای شرکت در این رونمایی می توانند به فرهنگ‌سرای اشراق واقع در انتهای خیابان جشنواره، سالن سینما مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۷۷۳۵۹۲۲۲ تماس بگیرند.
نظر شما