شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۹
کد خبر: ۱۲۰۱۳۷
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
ساختمان بانک مرکزی و ساختمان اسناد ملی ایران نیز بر روی گسل داوودیه و گسل سید خندان قرار دارند و ساختمان‌های بنیاد مستضعفان، وزارت راه و شهرسازی، مجموعه کتابخانه ملی همچنین پل بزرگراه صدر و پل پارک وی نیز بر روی گسل بنا شده است.
برج میلاد، بلندترین برج ایران بر روی گسل پردیسان ساخته شده است، بیمارستان میلاد یکی از مراکزی است که بر روی گسل تهران احداث شده است، بزرگراه‌های شهید بابایی، صدر، آیت الله هاشمی رفسنجانی، شهید چمران، آزادگان و امام علی (ع) با توجه به محل قرار گیری در گسل‌های تهران در صورت وقوع زلزله به نحوی آسیب می‌بینند که امکان امدادرسانی از این مسیر‌ها در صورت وقوع زلزله وجود ندارد.

اتاق رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات تهران دقیقاً بر روی گسل زلزله شمال پایتخت تاسیس شده و واحد دانشگاهی علوم و تحقیقات و واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد در منطقه سوهانک تهران، بر روی بزرگترین گسل پایتخت بنا شده اند!


ساختمان بلند مرتبه و سنگین روزنامه اطلاعات در کنار گسل در زیر بزرگراه جهان کودک واقع است که گسل سید خندان پشت این ساختمان قرار دارد، ساختمان‌های مسکونی و مدرن آتی ساز در کنار هتل اوین، در محل تقاطع گسل محمودیه و گسل عمود بر آن قرار دارند.

این‌ها اماکنی هستند که جز مناطق پرتردد و مهم در پایتخت بوده که در کانون اصلی زلزله در تهران قرار دارند. حال سوالی که در اینجا در ذهن افراد جامعه ایجاد می‌شود این است که چرا مجوز ساخت و ساز در این مناطق صادر شده است؟ آیا این امکان وجود نداشت که همین ساختمان‌ها با همین شرایط سازه‌ای در مناطق دیگر و امن‌تری ساخته شوند؟

همانطور که اشاره شد زلزله یک بلای طبیعی است و هر آن ممکن است رخ دهد چه با شدت زیاد و چه با شدت و تخریب کمتر؛ نکته‌ای که در اینجا قابل تامل است اقدامات و رفتار ما در خصوص مقابله با این پدیده طبیعی است؛ آیا توان مقابله با پس از زلزله را داریم؟

آیا ما می‌توانیم بلافاصه مشکلات پس از وقوع زمین لرزه را پیگیری و حل و فصل کنیم؟ آیا قبل از وقوع زلزله ساختمان‌ها و سازه‌هایمان را ایمن و مستحکم کرده‌ایم؟ و خیلی از موارد دیگر که انجام آن به خود ما بستگی دارد؛ زلزله حادثه‌ای است که یک‌بار و یا چند مرتبه رخ می‌دهد.


گسل‌های زلزله خیز در تهران در کدام مناطق قرار دارند؟

تهران را به نوعی می‌توان شهر گسل‌ها نام گذاری کرد چرا که تعداد زیادی از گسل است که شامل گسل‌های مُشا، فشم، ملاصدرا، نیاوران، تِلو پایین، محمودیه، شیان، گسل معکوس امامزاده داوود، کوث، شمال ری، جنوب ری، کهریزک، گرمسار، پیشوا و پارچین می‌شود؛ البته گسل‌های فرعی زیادی در سطح شهر تهران وجود دارد مانند نارمک، شادآباد، داوودیه، عباس‌آباد، باغ فیض و ...، که فعال شدن سه گسل مشا، جنوب ری و شمال تهران هر کدام خسارات و شدت گوناگونی را در هر منطقه از تهران در پی خواهد داشت.


درباره مدت زمان لرزش تهران طبق محاسبات علی درویش زاده (پدر علم زمین‌شناسی ایران)، این دوره برای تهران ۱۵۰ سال است در حالی که از وقوع آخرین زمین لرزه بزرگ آن بیش از ۱۸۰ سال گذشته و این تأخیر ۳۰ ساله به این معنی است که زمین لرزه بعدی، احتمالا شدت و بزرگی بیشتری خواهد داشت؛ لذا انرژی زمین در حال جمع شدن در گسل هاست و زلزله بعدی تهران قابلیت وقوع تا ۸ ریشتر را دارد
نظر شما