جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۰
کد خبر: ۱۲۰۱۷۷
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
طرح تخفیف پاییزه کتاب از صبح شنبه ۲۹ آبان آغاز شد. آمار پایگاه طرح که هر لحظه به‌روزرسانی می‌شود حاکی از این است که در روز نخست بیش از ۷۳هزار جلد کتاب به مبلغ ۵ میلیاردتومان به فروش رسیده است.
کاروان خوش اقبال کتاببه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،آمار پایگاه طرح تخفیف پاییزه کتاب نشان می‌دهد در روز نخست بیش از ۷۳ هزار نسخه کتاب به مبلغ ۵ میلیارد تومان به فروش رسیده است.


به نقل از همشهری ،قاعده این بود که طرح تخفیف پاییزه همزمان با هفته کتاب برگزار شود و پنج‌شنبه هفته کتاب که چند سالی است روز کتابگردی نام گرفته، روزی باشد که دوستداران کتاب به کتابفروشی‌های محبوب خود می‌روند و تخفیف هفته کتاب علت معدّه‌ای باشد که شمار بیشتری را به کتابفروشی‌ها می‌کشاند و رونق بسیاری به کسب و کار کتابفروشان می‌دهد. همچنین روز کتابگردی بهانه‌ای بود برای سر زدن به کتابفروشی‌های فراموش‌شده و قدیمی و کتابفروشی‌های محلی که اغلب در ازدحام کتابفروشی‌های روزآمد کمتر به چشم می‌آیند.  

اما اگر سال گذشته را استثنا کنیم که روز کتابگردی به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد، کتابگردی ۱۴۰۰ رونق سال‌های گذشته را نداشت. احمد مسجدجامعی که در حقیقت بنیانگذاران روز کتابگردی است امسال به تنهایی به کتابگردی رفت، بدون انبوه همراهانی که در سال‌های گذشته در خیل کاروان او بودند، از اعضای شورای شهر و تشکل‌های صنفی و روزنامه‌نگاران و... انگشت‌شمار بودند کسانی که او را همراهی کردند. انگار کتاب در ایران تابعی از سیاست است و منصب‌های و مسئولیت‌ها که می‌رود کتاب و کتابگردی نیز فراموش می‌شود.  

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی ارشاد، نیز به همراه محمد اللهیاری، مدیرکل اداره کتاب، و علی رمضانی، مدیر خانه کتاب، به کتابگردی رفت و با کتابفروشان به گفت‌وگو نشست، بدون انبوه دوربین‌ها و خبرنگارانی که معمولاً مسئولان را همراهی می‌کنند.  

سنت حسنه‌ای که در سال‌های گذشته آغاز شده است می‌تواند با همدلی بیشتر سبب موج عمومی میان دوستداران کتاب شود و در نهایت به رونق کتاب و کتابفروشی منجر شود، اگر همه دوستداران کتاب دست در دست هم دهند و کاروان کتابگردی مثل سال‌های گذشته در خیابان‌های انقلاب و کریمخان و کتابفروشی‌های فراموش‌شده راه بیفتد.  

طرح تخفیف پاییزه کتاب از صبح شنبه ۲۹ آبان آغاز شد. آمار پایگاه طرح که هر لحظه به‌روزرسانی می‌شود حاکی از این است که در روز نخست بیش از ۷۳هزار جلد کتاب به مبلغ ۵ میلیاردتومان به فروش رسیده است. چنین آماری در روز نخست دوره‌های تخفیف فصلی از ابتدا تا امروز نظیر نداشته است. کتاب همچنان به طرح‌های حمایتی نظیر تخفیف فصلی نیازمند است و طرح‌های تخفیف در ماه‌های گرانی روزافزون کتاب‌ها برای دوستداران کتاب کیمیاست و استقبال چشم‌گیر کتابدوستان از طرح گواه این مدعاست. هرچند افزایش قیمت کتاب‌ها و بالاتر رفتن سقف خرید را نباید در ماجرا بی‌تأثیر دانست.  

بنابر آمار پایگاه رسمی طرح تخفیف فصلی کتاب، بیشترین کتاب‌ها، هم بر اساس تعداد و هم بر اساس مبلغ، در استان‌های تهران و خراسان رضوی و اصفهان به فروش رسیده است.  

در میان کتابفروشی‌ها نیز کتابفروشی ماه‌پیشونی تهران (که احتمالاً شعبه باغ کتاب باشد) پیشتاز است و کلبه کتاب جهرم و کتابفروشی‌های بوکتاب بندرعباس و دنیای کتاب قم و کتاب آبان مشهد در رتبه‌های بعد قرار دارند. اگرچه بی‌تردید کتابفروشی‌ها تا روز آخر با هم رقابت می‌کنند و مثل بیشتر دوره‌ها ممکن است کتابفروشی‌های شهرستانی از تهرانی‌ها سبقت بگیرند، خاصه اینکه در دوره فعلی روزهای طرح تخفیف در شهرستان‌ها بیشتر است.  

طرح تخفیف پاییزه کتاب از ۲۹ آبان آغاز شده و تا سوم آذر در کتابفروشی‌های تهران و تا هشتم آذر در کتابفروشی‌های شهرستان‌ها و استان‌های کم‌برخوردار دایر است. 
نظر شما