جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۰
کد خبر: ۱۲۰۲۵۳
|
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
رونمایی از کتاب «نقش کن مرا» با حضور هنرمندان و علاقه مندان به کتاب‌های هنری در فرهنگسرای اشراق برگزار شده است.
کتاب «نقش کن مرا» نشانه دغدغه من درباره صنایع دستی ایران است
به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، نویسنده کتاب «نقش کن مرا» گفت: این کتاب را در خلال سالها همنشینی با اساتید خبره و انجام پروژه‌ها و نمایشگاه‌های ملی و بین المللی صنایع دستی و البته  کار در کارگاه منبت‌کاری خود نوشته‌ام. اما در مجموع نشانه دغدغه شیرین من است برای سرنوشت این میراث گرامی و جست و جویی برای رسیدن به راههایی برای حفظ و گسترش آن است.

امیر نعمتی نویسنده کتاب «نقش کن مرا» با موضوع صنایع دستی درباره اهمیت صنایع دستی گفت: من مدتهای مدیدی از علاقه‌مندان پیگیر صنایع دستی ایران بوده‌ام. آن را میراثی گرانقدر از خلال سالها زندگی این مردم می‎دانم. میراثی برای همه جهانیان. گنجینه‌ای که نیاز به مراقبت و گسترش دارد. مبادا که این هنر کاربردی که با زندگی این مردم عجین بوده و نقش مهم و انکارناشدنی در انتقال مفاهیم فرهنگی این ملت داشته است فراموش شود.صنایع دستی ایران میراث گرانبهای تاریخ و فرهنگ یک ملت است. گنجینه‌ای بی‌بدیل و تکرار ناشدنی، حاوی سرگذشت و داستان تطور یک ملت با تمدن‌هایی بزرگ و مایه افتخار بشر است.

وی در پاسخ این سوال که آیا ما قدردان این گنجینه هستیم؟ اظهار کرد: فکر نمی کنم به قدر کافی باشیم. اما گمان میکنم ما اهل فرهنگ، هنرمندان و مردم نیز وظایفی داریم  که می‌تواند به پایداری و بالندگی صنایع دستی ایران کمک کند.

نویسنده کتاب «کهن بوم و بر» پیرامون نگارش کتاب «نقش کن مرا» توضیح داد: این کتاب را در خلال سالها همنشینی با اساتید خبره و انجام پروژه‌ها و نمایشگاه‌های ملی و بین المللی صنایع دستی و البته  کار در کارگاه منبت‌کاری خود نوشته‌ام. اما در مجموع نشانه دغدغه شیرین من است برای سرنوشت این میراث گرامی و جست و جویی برای رسیدن به راههایی برای حفظ و گسترش آن  است.

نعمتی با تاکید بر اینکه من این دغدغه را هرگز رها نکرده‌ام موضوع آسیب شناسی این هنر را پیگیری کرده ودر کتاب «نقش کن مرا» به  چاپ رساندم عنوان کرد: کتاب حاضر پیش درآمدی است بر مطالب بیان شده؛ کتابی دیگر درهمین زمینه به نگارش درآمده که امید است به عنوان مقدمه بتواند به طرح موضوع که همان آسیب شناسی صنایع دستی است، بپردازد.

گفتنی است کتاب «نقش کن مرا» در قطع رقعی  از سوی انتشارات سهی منتشر شده است. در این کتاب سعی شده تا با ریشه‌یابی علت مشکلات ذکر شده در صورت امکان راه حل هایی برای رفع آنها ارائه شود. امید آن که، با بررسی آسیب‌های صنایع دستی ( معضلات، مشکلات، موانع) و ارائه راهکارهای مناسب و صحیح شاهد روزی باشیم که علاوه بر مرتفع شدن این موانع، با بها دادن به کمیت و از آن مهمتر کیفیت، علاوه بر داشتن بازارهای داخلی، حضور خود را در عرصه‌های بین‌المللی به ویژه نمایشگاهها و بازارهای جهانی موثرتر و کارآمدتر کنیم.

 کتاب حاضر پیش درآمدی است بر مطالب بیان شده؛ کتابی دیگر در همین زمینه به نگارش درآمده که امید است به عنوان مقدمه بتواند به طرح موضوع که همان آسیب‌شناسی صنایع دستی است، بپردازد.

موضوعات مطرح شده کتاب «نقش کن مرا» عبارتند از: چالشهای صنایع دستی در بازارهای داخلی- چالشهای صنایع دستی در بازارهای خارجی- حفظ کیفیت، حفظ بازار-ناکارآمدی نمایشگاهها و جشنوارهها در جذب مشتری و توسعه صنایع دستی- نبود برنامه ریزی دراز مدت در تولید و عرضه صنایع دستی- مشکلات مواد خام- مشکلات آموزش در صنایع دستی- نبود نظام توانمند برای معرفی صنایع دستی - رکود گردشگری- دلایل منسوخ شدن برخی رشتههای صنایع دستی و راهکارهای احیای آن - مشکلات وزارت صنایع دستی در تحقق اهداف- چالش در ساخت صنایع دستی و بافت فرش و گلیم به سبک سالهای- گذشته به رغم تغییر فرهنگ و فراموشی آنها- کاهش درآمد مردم و عدم استقبال خرید صنایع دستی- فناوری اطلاعات و مشکلات پیش روی تجارت الکترونیکی صنایع دستی- کارتهای اعتباری و خریدهای اقساطی اینترنتی- مدیریت منسجم راه نهایی نجات صنایع دستی است.

علاقه مندان جهت اطلاع از برنامه های فرهنگسرای اشراق  می توانند به نشانی تهران پارس،  فلکه دوم، انتهای خیابان جشنواره، کوچه جعفرپناه مراجعه کنید و یا با شماره تلفن 77354735 تماس بگیرید.
نظر شما