چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۳۲
کد خبر: ۱۲۰۲۷۰
|
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
در برنامه تلویزیونی سوره:
در شانزدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی «سوره» موضوع «فلسفه اسلامی در جهان معاصر؛ نوستالژی یا ضرورت» با حضور حجت الاسلام واعظی استاد فلسفه دانشگاه باقرالعلوم (ع) بررسی می‌شود.
بررسی فلسفه اسلامی در جهان معاصربه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، شانزدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی «سوره» به موضوع «فلسفه اسلامی در جهان معاصر؛ نوستالژی یا ضرورت» اختصاص دارد.میهمان این برنامه حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و استاد فلسفه دانشگاه باقرالعلوم (ع) است.
در بخشی از سرمقاله این قسمت از برنامه آمده است: فلسفه از نخستین گام و پیش‌تر از آن‌که پسوند اسلامی را با خود همراه کند، در پی پاسخ به کلی‌ترین پرسش‌های هستی بود. فیلسوفان پیشاسقراطی دنبال ماده اولیه و مشترک همه مواد می‌گشتند. فیلسوفان پس از سقراط نیز در پی پاسخی به همین پرسش بودند. در دنیای نو رخ نمود، بازخوانی گروهی از فیلسوفان از عقل و شناخت بشری بود. در این مسیر معرفت‌شناسی که به صورت سنتی همزاد و همراه فلسفه بود راه‌های جدیدی گشود و عقل را به تیغ نقد سپرد. در این میان فیلسوفان مسلمان، جز آنکه با یافته‌های فیلسوفان غربی آشنا شده‌ بودند، خود نیز با چالش‌هایی برخورد داشتند.
در این جهان انسان نقش تازه‌ای در زیست خود یافته بود و می‌توانست در سرنوشت فردی و اجتماعی و حتی ویژگی‌های زیستی خود دخالت کند.

شانزدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی «سوره» شنبه ششم آذرماه ساعت ۱۴ از شبکه چهار سیما بازپخش می‌شود.

برنامه «سوره» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما و به تهیه کنندگی مرتضی روحانی است که هر هفته با یک گفتگو و موضوع داغ روی آنتن خواهد رفت.
نظر شما