شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۴
کد خبر: ۱۲۰۸۱۵
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
«آیلپ» چیست و چه ماموریتی دنبال می‌کند؟
آمریکایی‌ها تهاجم فرهنگی در عراق را از طریق اجرایی ساختن برنامه موسوم به «آیلپ» انجام می‌دهند. «آیلپ» یک آموزش مختص نوجوانان عراقی است و توسط سفارت ایالات متحده در بغداد پیاده سازی می‌شود.
جوانان عراقی هدف تهاجم فرهنگی آمریکابه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سفارت آمریکا در عراق بیش از آنکه به یک مکان دیپلماتیک شباهت داشته باشد به یک مرکز فرماندهی عملیات نظامی شبیه است که در عین حال، مأموریت تهاجم فرهنگی در خاک عراق را نیز برعهده دارد. اقدامات مخرب سفارت ایالات متحده آمریکا در عراق مدتی است که اعتراض احزاب و جریان‌ها، مقامات و شخصیت‌های سیاسی این کشور را برانگیخته است. 

مأموریت‌های غیر دیپلماتیک سفارت آمریکا در عراق تنها در حوزه نظامی و امنیتی خلاصه نمی‌شود بلکه فراتر از آن نیز می‌رود. سفارت واشنگتن در بغداد عینِ اینکه به یک مکان نظامی شباهت دارد، فعالیت‌های ضد فرهنگی و ضد اجتماعی در خاک عراق انجام می‌دهد. سفارت آمریکا همچنین به مرکزی برای تهاجم فرهنگی و ضربه زدن به بافت اجتماعی عراق تبدیل شده است.

آمریکایی‌ها تهاجم فرهنگی در عراق را از طریق اجرایی ساختن برنامه موسوم به «آیلپ»  انجام می‌دهند. برنامه تبادل رهبران جوان عراق (IYLEP- Iraqi Young Leaders Exchange Program) مجموعه‌ای از برنامه‌های تبادل سالانه تابستانی در ایالات متحده برای دانشجویان عراقی در مقطع کارشناسی است که توسط سفارت ایالات متحده در بغداد حمایت مالی می شود. این برنامه به جوانان عراقی این فرصت را می‌دهد که مهارت‌های رهبری خود را تقویت کنند و ابزارهای لازم برای توسعه پروژه های تحت رهبری جوانان خود را برای تغییر جامعه پس از بازگشت به خانه فراهم می کند.
100 دانشجوی منتخب عراقی در سال اول، دوم یا سوم دانشگاه در کنفرانس های افتتاحیه و اختتامیه در شهر نیویورک و واشنگتن دی سی شرکت می‌کنند و همچنین در یکی از چهار مؤسسه در یک دانشگاه آمریکایی شرکت می کنند. موضوعات موسسه شامل سیاست عمومی ، کارآفرینی و توسعه جامعه، فناوری اطلاعات و رسانه و رهبری، قانون، و عدالت اجتماعی است.
ایالات متحده آمریکا از طریق این برنامه تلاش می‌کند تا عقاید و فرهنگ نوجوانان عراقی را مطابق با استانداردهای خود دستخوش تغییر قرار دهد.
خبرگزاری مهر در این باره نوشت: «حیدر اللامی» عضو دفتر سیاسی جنبش «النجباء» با اشاره به اینکه سفارت آمریکا در بغداد تهدید بزرگ‌تری در مقایسه با حضور آمریکایی‌ها در عراق به شمار می‌رود، اعلام کرد که این سفارت به لانه‌ای برای نابودی بافت اجتماعی و فرهنگی عراق تبدیل شده است.
وی ضمن بیان اینکه توطئه‌هایی در داخل سفارت آمریکا برای ضربه زدن به بافت اجتماعی و تهاجم فرهنگی و فکری به ویژه در استان‌های نجف و کربلا وجود دارد، بر لزوم بازنگری در تعداد کارکنان داخل این سفارت تاکید کرد.

آمریکایی‌ها بر اساس «آیلپ»، برنامه‌ها و سفرهای آموزشی برای نوجوانان عراقی در نظر می‌گیرند تا از این طریق بتوانند فرهنگ آنها را تغییر دهند و بر بافت اجتماعی این کشور تأثیرگذار باشند. سفارت واشنگتن در بغداد حدود یک ماه پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که امسال نیز برنامه «آیلپ» برای نوجوانان عراقی اجراء می‌شود.

بر اساس تمامی آنچه که گفته شد، اکنون دیگر ناگفته پیداست که آمریکایی‌ها نه تنها از طریق گسترش حضور نظامی خود در خاک عراق که از رهگذر تهاجم فرهنگی نیز به دنبال ضربه وارد کردن به این کشور هستند. این مسأله نشان می‌دهد که واشنگتن از هیچ تلاشی برای بسط سلطه خود در عراق دریغ نکرده و نمی‌کند.

تمامی گزارش‌ها از این مسأله حکایت دارند حضور گسترده نظامیان آمریکایی در محل سفارت واشنگتن در بغداد که بزرگترین سفارتخانه آمریکایی‌ها در سطح جهان محسوب می‌شود، حاکمیت ملی عراق را نقض کرده است.  از سفارت ایالات متحده آمریکا در عراق به عنوان گران‌ترین و بزرگترین سفارت در سراسر جهان یاد می‌شود. بر اساس گزارش‌های منتشر شده مساحت این سفارتخانه به تنهایی با مساحت شهر واتیکان برابری می‌کند. گفته می‌شود که مبلغ ۷۵۰ میلیون دلار برای احداث این سفارتخانه هزینه شده است.
نظر شما