شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۱۶
کد خبر: ۱۲۰۸۶۰
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رییس شورای اندیشه‌ورز اندیشه اسلامی سازمان فرهنگی هنری بر اساس اسناد تاریخی و نصوص شیعه به شبهه مطرح شده در روزهای اخیر پاسخ داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و رییس شورای اندیشه‌ورز اندیشه اسلامی سازمان فرهنگی هنری به دبیری فرهنگ‌سرای اندیشه، پاسخ شبهات اخیر که از سوی مولوی گرگیج امام‌جمعه آزادشهر بیان شده است را بر اساس اسناد علمی و نصوص شیعه داد.

وی در جلسه درس خارج فقه بیان کرد: اخیراً مولوی گرگیج یکی از ائمه جمعه اهل سنت شبهه‌ای را مطرح کرده که البته بعداً عذرخواهی و اصلاح کرده است. از آنجا که شبهه‌ای مطرح شده و ما وظیفه داریم شبهات را پاسخ دهیم، لازم است که در ابتدای درس چند نکته را توضیح دهم.

حجت‌الاسلام خسروپناه بیان کرد: امروز کل جهان کفر در برابر اسلام ایستاده است و هیچ روزگاری را با این وضعیت سراغ نداریم. دشمنان و به ویژه صهیونیست‌ها به شدت تلاش می‌کنند اسلام تحریف شود و از بین رود، آنان با هزینه‌های فراوان سعی می‌کنند بین شیعه و اهل سنت اختلاف ایجاد کنند، چرا که کار استکبار تفرقه است؛ در هندوستان، بین هندوها و مسلمانان اختلاف ایجاد کردند و آن کشور را به سه کشور بنگلادش، پاکستان و هندوستان تجزیه کردند و این جنگ‌ها همچنان ادامه دارد. بنابراین مداحان و سخنوران شیعه و اهل سنت باید مراقب باشد و محبت، فضائل و کرامات اهل بیت را بیان کنند.

وی تاکید کرد: به عبارت دیگر باید همان شیوه‌ای که آیت‌الله بروجردی در تقریب مذاهب دنبال می‌کردند به کار بسته شود و علمای اهل سنت به ویژه آنان که در ایران حضور دارند، بیشتر دقت کنند.

رییس شورای اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری و فرهنگ‌سرای اندیشه با اشاره به شبهه اخیر گفت: درباره بی‌بی شهربانو یا شاه زنان بحث‌های مختلفی در تاریخ وجود دارد و وحدت نظر در این باره وجود ندارد. در اینکه آیا شهربانو همسر امام حسین(ع) و مادر امام سجاد(ع) بوده است یا خیر اختلاف است. همچنان درباره اینکه دختر یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی بوده است یا خیر هم اختلاف است و نظرات فراوانی وجود دارد.

وی اضافه کرد: حتی این اختلاف وجود دارد که آیا حضرت شهربانو در زمان حکومت عمر بن خطاب به ازدواج امام حسین(ع) درآمد یا در زمان حکومت عثمان یا در زمان حکومت امیرالمؤمنین؟ برای مثال مرحوم کلینی، یعقوبی و مسعودی در کتاب اثبات الوصیه می‌گویند که ازدواج حضرت شهربانو با امام حسین(ع) در زمان حکومت عمر بن خطاب بوده اما شیخ صدوق در کتاب عیون اخبارالرضا معتقد است که این ازدواج در زمان عثمان بوده است. در نقطه مقابل، شیخ مفید و مرحوم طبرسی معتقدند این اتفاق در زمان امیرالمؤمنین به وقوع پیوسته است. مرحوم سیدجعفر شهیدی در کتاب خود می‌گوید اصلاً چنین اتفاقی صورت نگرفته است. او برای این ادعای خود شاهدی را از منصور دوانیقی آورده است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ضمن جواب دادن به شبهه مطرح شده گفت: حال شبهه کجاست؟ مولوی گرگیج می‌گوید چون شما شیعیان اعتقادی به مشروعیت خلافت عمر بن خطاب ندارید، بنابراین جنگ با ایران نیز مشروع نبوده، گرفتن اسرا نیز مشروع نیست و ازدواج با کنیزی که در این جنگ به اسارت درآمده است نیز مشروع نخواهد بود و...

وی تاکید کرد: جواب این شبهه این است که بر اساس آموزه‌های شیعه، جنگ ابتدایی زمانی مشروعیت دارد که اذن امام را داشته باشد. در این شرایط، خلیفه دوم یا با اذن امام با ایران جنگیده است یا بدون اذن؛ اگر جنگ او همراه با اذن امام بوده باشد، جهادش مشروعیت دارد ولو اینکه خلافتش مشروعیت نداشته باشد، اما اگر این جهاد بدون اذن امام بوده باشد، بر اساس نصوص شیعه، همه اموال و یا اسرایی که به غنیمت گرفته شده است، تحت مالکیت مقام امام است. به عبارت دیگر حتی اگر از نظر شیعیان جنگ خلیفه دوم با ایران مشروعیت نداشته باشد، تمام اموال و غنایمی که به دست آورده است، تحت مالکیت مقام امامت است. بنابراین اگر بی‌بی‌شهربانو به عنوان کنیز در اختیار امام قرار گرفته باشد، مالکیتش با امام بوده و شبهه برطرف می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: دقت داشته باشید در تاریخ نقل شده است که وقتی شهربانو را آوردند، حضرت امیرالمؤمنین فرمودند این خانم از خاندان موجهی است و نباید او را به عنوان کنیز به ازدواج درآورد و خودش باید همسر خودش را انتخاب کند و خود او امام حسین(ع) را به همسری انتخاب کرد. بنابراین اصل شبهه از اساس منتفی شد.

وی در پایان گفت: علمای شیعه اهل منطق، گفت‌وگو و استدلال هستند، فلذا اگر شبهه و سوالی دارند باید در جمع علمی مطرح کنند، نه در خطبه نماز جمعه که باعث شود رسانه‌های اجنبی و صهیونیستی استفاده سوء از آن بکنند.

نظر شما