جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۴
کد خبر: ۱۲۱۲۹۷
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
مراسم اختتامیه دومین جشنواره عکس« پلاک ۱۱۰» به میزبانی فرهنگسرای گلستان برگزار شد و نفرات برگزیده معرفی شدند.
برگزیده‌های جشنواره عکس «پلاک ۱۱۰» معرفی شدندبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به نقل از روابط عمومی مراکز فرهنگی و هنری منطقه ۸، مراسم اختتامیه دومین جشنواره عکس «پلاک ۱۱۰» و معرفی نفرات برگزیده روز دوشنبه ۶ دی در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سعید رنجبریان مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ و رئیس فرهنگسرای گلستان در سخنانی گفت: مردم جوامع مختلف بر اساس باورها و اعتقادات‌شان ارزش‌هایی را متصور می‌شوند و بر اساس آن ارزش‌ها به دنبال نماد و سمبل هستند، تا آن ارزش‌شان بیشتر دیده شود. در خیلی از شهرها می‌بینیم که بسیاری از تندیس‌ها و مجسمه‌ها به عنوان ارزش و نمادی قابل احترام برای مردم آن شهر به نمایش درمی‌آید.

سردرهای منقش به نام امام علی (ع) نشان‌دهنده عمق عشق به مولای متقیان است

وی با اشاره به ظرفیت خوب سردر منازل گفت: سردرها ظرفیت بسیار خوب و پایداری در شهرهاست؛ گاهی اوقات هست که برخی سمبل‌ها را خود نظام و حاکمیت در سطح شهر نصب می‌کند اما برخی نمادها کاملاً مردمی و بر اساس تعلق خاطر مردم شهر بر سر در منازل‌شان نقش بسته می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده باور خودشان است. جالب است که هر چه به قدیم‌تر می‌رویم می‌بینیم که این سردرها ارتباط قدسی‌تری با مردم دارد. قدیمی‌ها همیشه یک کاشی ۱۵ در ۱۵ داشتند که روی آن نوشته شده بود: «الهی به امید تو»، «هذا من فضل ربی» و ... .

رنجبریان در پایان گفت: تک‌تک کسانی که در این جشنواره شرکت کردند، با قاب دوربین خود جرقه‌ای در ذهن کسانی زدند که شاید توجه زیادی به این ظرفیت نداشتند. تلاش کردیم کاری کنیم تا هر کسی آثار این جشنواره را می‌بیند چراغی در ذهنش روشن شود که اگر جایی چنین چیزی را دید، ارتباط معناداری با آن برقرار کند. امیدوارم بتوانیم این ظرفیت خوب را تبیین کنیم.

قدردانی از یک عمر فعالیت هنری کاشی تراش اصفهانی

در بخش دیگری از این مراسم از یک عمر فعالیت هنری مرتضی کاشی‌تراش اصفهانی هنرمند پیشکسوت کشورمان تقدیر شد. وی در این مراسم گفت: از سن ۱۰ سالگی کاشی‌تراشی را آغاز کردم و چندین دهه است که در حوزه این کار هنری فعالیت دارم. در ابتدا کمک پدرم می‌کردم و در اصفهان کار می‌کردیم. از همان بچگی عاشق کاشی‌کاری بودم و این شغل را با علاقه دنبال می‌کردم.

وی ادامه داد: در بین صنایع دستی، کاشی‌کاری از بقیه بسیار سخت‌تر است. علاوه بر این، شهر اصفهان مهد کاشی‌کاری به شمار می‌رود و سابقه آن در این شهر بسیار زیاد است. در دل کاشی‌کاری هنرهای دیگر هم وجود دارد. برای مثال خوشنویس باید روی کاشی‌ها بنویسد.

کوروش زارعی دیگر سخنران این جلسه ضمن تلاوت آیه ۸۸ سوره یوسف گفت: زمانی که برادران یوسف به کاخ او می‌آیند، می‌گویند که قحطی و گرسنگی بر ما فشار آمده و ما با بضاعت اندک پیش شما آمده‌ایم. به ما صدقه‌ای بدهید، چرا که خداوند صدقه را دوست دارد. علما و مفسرین این آیه را به آقا امام زمان (عج) منتسب کردند و می‌خواستم که صحبتم را با نام ایشان آغاز کنم.

معنویت نهفته در هنر پلی بین هنرمند و مخاطب می‌شود

وی با اشاره به هنر اصیل اسلامی گفت: هنر به لحاظ فطری با هنرمند عجین است. وقتی هنرمند کار هنری، دینی و آئینی انجام می‌دهد با فطرت تماشاگران و مخاطبان عجین است و به همین دلیل است که بر او تأثیر می‌گذارد. برای مثال وقتی نام امیرالمومنین بر روی یک کاشی توسط هنرمند حکاکی می‌شود، جنبه فطری، الهی و معنوی آن است که توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند. درست است که عشق به علی‌بن ابی‌طالب باعث شده است که این کاشی را بر سردر منزل خود نصب کند اما چیزی که توجه او را به خود جلب می‌کند، معنویتی است که در این هنر نهفته است.

هنری که با اعتقادات قلبی انسان گره نخورد، ماندگار نخواهد شد

وی با اشاره به حدیث مشهور پیامبر اسلام (ص) گفت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند که من برای اتمام مکارم اخلاق مبعوث شدم و هنر چیزی جز اخلاق نیست. در هر رشته‌ای از هنر، قرار است که به اخلاقیات توجه و مسیر سعادتمندی انسان را ترسیم کنیم. وقتی یک عکاس از موضوعی عکس می‌گیرد تلاش دارد تا ما را به سمت مسیر سعادتمندی تشویق کند. اگر هنری عاری از این ویژگی باشد، کارکردی ندارد و مانا نخواهد بود. هنری ماندگار است که به ارزش‌های والای انسانی بپردازد و راه سعادتمندی بشریت را در طول زندگی‌اش به تصویر بکشد. درست است که زیبایی‌شناسی بخشی از هنر است و با دیدن اثری که زیباست لذت می‌بریم اما لذت تنها در هنر نمی‌تواند آن را ماندگار کند. اگر کاشی‌کاری‌ها و تذهیب‌ها می‌ماند به این دلیل است که با دین، باورها و اعتقادات قلبی عجین شده است.

زارعی در پایان گفت: اگر هنرمند برای سعادت بشر و فطرت مخاطبانش کار کند، ماندگار می‌شود اما اگر برای جایزه و تشویق‌ها باشد، در سطح خواهد ماند و تأثیری نمی‌گذارد. راز ماندگاری هنر همین است.

در بخش پایانی این مراسم امیرعلی جوادیان به عنوان نماینده هیأت داوران دومین جشنواره عکس «پلاک ۱۱۰» در سخنانی گفت: بدون شک خداوند گناهان ما را می‌بخشد اما اگر برای نعمت‌هایی که به ما داده است کفران نعمت کنیم، هرگز ما را نخواهد بخشید. یکی از این نعمت‌ها وجود مولا علی علیه السلام است. از ایشان باید ۲ کار را یاد بگیریم، یتیم‌نوازی و کار.

وی توضیح داد: کشورمان پر از شاعران و هنرمندان بی‌نظیری است و این میزان از هنر را در هیچ کشوری نداریم. در کشورمان، خورشید از سمت امام رضا و سرزمین فردوسی طلوع می‌کند و در سرزمین مولانا شمس تبریزی غروب می‌کند. چه میزان از این هنرمندان بهره برده‌ایم؟ می‌دانید چرا به اصفهان نصف جهان می‌گویند؟ به این دلیل است که بیش از ۳۶۰ صنایع دستی در دنیا شناخته شده است که از این تعداد ۲۹۰ صنعت دستی متعلق به ایران بوده و ۱۹۰ تااز آن در اصفهان بوده است. برای این موضوع به خود می‌بالیم، اما جای تأسف دارد که اکنون در میدان نقش جهان، صنایع دستی چینی به فروش می‌رسد.

جوادیان سپس بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد و نفرات برگزیده اعلام شدند. بر اساس این گزارش، نفرات اول تا سوم جشنواره «پلاک ۱۱۰» به شرح ذیر معرفی شدند:

نفر اول: پژمان دادخواه، ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی، تندیس جشنواره و لوح تقدیر

نفر دوم: حامد خلیلی، ۴۰ میلیون ریال جایزه نقدی، تندیس جشنواره و لوح تقدیر

نفر سوم: مسعود نوذری، ۳۰ میلیون ریال جایزه نقدی، تندیس جشنواره و لوح تقدیر

امیرحسامی نژاد، فاطمه کریمی، زهرا صباغی، مهران ابراهیمی، محمد علیزاده نیا، ابراهیم رفیعی پرکوهی، فاطمه احمدی، فاخته جلایرنژاد، فرشته رضایی، الهام ضرغامی فر، علی هاشمی کوشان، غلامرضا خلیفه، مهسا خانی اوشانی و فرناز دمنابی لوح تقدیر و جوایز غیر نقدی از این جشنواره دریافت کردند.

نظر شما