شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۸
کد خبر: ۱۲۱۳۰۷
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
نمایشگاه «سرو روان»، عکس‌های نخستین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در سراسر ایران دوشنبه ششم دی ۱۴۰۰ در گالری خانه عکاسان حوزه هنری افتتاح شد.
افتتاح نمایشگاه عکس «سرو روان»؛ جلوه‌های مردمی عشق به حاج قاسمبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، سیداحسان باقری رئیس خانه عکاسان حوزه هنری درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: در اولین سالگرد شهادت حاج قاسم تقریباً همه برنامه‌های عمومی به خاطر شرایط کرونا ممنوع بود و امکان برگزاری مراسم سالگرد وجود نداشت. فراخوانی برای برگزاری سالگردهای مردمی در فضاهای شهری و روستایی دادیم که حدود ۱۰۰۰ فریم عکس از سراسر کشور برای ما ارسال شد و پس از داوری حدود ۱۳۰ عکس از ۶۷ عکاس را انتخاب کردیم.

وی در ادامه افزود: فراخوان سه بخش داشت؛ حرفه‌ای، مردمی یا عکاسی با تلفن همراه و بخش نوجوان. وقتی نفرات برتر انتخاب شدند، قرار بود در هفته هنر انقلاب اسلامی در فروردین ۱۴۰۰ نمایشگاه برگزار شود که به علت همه‌گیری کرونا به تاخیر افتاد تا این‌که در دومین سالگرد حاج قاسم افتتاح شد. این اولین نمایشگاه دوران کروناست. فراخوان دیگری هم به نام «فرمانده من» از مراسم تشییع پیکر سردار بود که آثار برگزیدگان در کاروان هنری «روایت حبیب» در معرض نمایش قرار گرفت.

مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری در بازدید از نمایشگاه گفت: نمایشگاه‌های عکس از حاج قاسم متعدد برگزار شده است. با اینکه این نمایشگاه را قشری از هنرمندان اجرا می‌کنند اما بیشتر جلوه‌های مردمی محبوبیت حاج قاسم را نشان می‌دهد که این امتیاز بارز آن است. ستاد یادواره سردار سلیمانی سال قبل در حوزه هنری تشکیل شد و دو اقدام مهم برای مراسم یادبود انجام داد که یکی حرکت کاروان هنری روایت حبیب است که استان به استان برگزار می‌شود و دیگری هم برگزاری همین نمایشگاه  است.

کورش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری پس از بازدید از نمایشگاه گفت: عکس‌های بخش مردمی برای من بسیار جذاب بود. اصلاً فکر نمی‌کردم نگاه هنرمندانه و ریزبینانه در عکس‌های مردمی دیده شود. زمانی با یک عکس حرفه‌ای مواجه هستیم که ترکیب‌بندی را می‌شناسد و به جذاب شدن عکس کمک می‌کند اما عکس‌هایی از استان گلستان یا عکس حاج قاسم در هوای پرغبار خوزستان دیده می‌شود که نظر مرا به خود جلب کرد.

نمایشگاه «سرو روان» از روز سه‌شنبه هفتم تا بیست و نهم دی ۱۴۰۰ جز روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۰ تا ۱۸ در معرض دید عموم است. خانه عکاسان در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، جنب کتابفروشی سوره مهر قرار دارد.


نظر شما