پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۸
کد خبر: ۱۲۱۵۴۹
|
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با برپایی ۱۰ غرفه فرهنگی با عنوان «فرهنگ‌سرای مقاومت» در مسیر تشییع شهدای گمنام حضور دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ وهنر، مراسم تشییع پیکر ۱۵۰ شهید دفاع مقدس امروز پنجشنبه ۱۶ دی در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) ساعت ۸ از مقابل دانشگاه تهران به سمت معراج شهدا برگزار شد.

حضور سازمان فرهنگی هنری با ۱۰ غرفه فرهنگی در مراسم تشییع شهدای گمنام

در این مراسم محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی به همراه علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، بهمن کارگر، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران، حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ، محسن منصوری، استاندار تهران و علی‌اصغر جعفری، مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و برخی از مقامات لشکری و کشوری و مدیران فرهنگی هنری حضور داشتند.
محمدباقر قالیباف در مراسم تشییع ۱۵۰ شهید گمنام در تهران گفت: همه رزمندگان، جانبازان و آزادگان یادشان است که باور همه ما و شهدای دوران دفاع مقدس این بود، هر وقت آتش دشمن سنگین می‌شد، عرصه بر همه تنگ می‌شد و راهی پیش روی نبود همه به عشق حضرت زهرا (س) مقاومت می‌کردند و از موانع عبور می‌کردند و پناه همه رزمندگان حضرت زهرا (س) بود.
وی افزود: امروز جمع شده‌ایم که گواهی دهیم همه تاریخ حریت و آزادگی که این شهدای عزیز ما هستند، شمع وجود این محفل و این کشور هستند.

حضور سازمان فرهنگی هنری با ۱۰ غرفه فرهنگی در مراسم تشییع شهدای گمنام

رییس مجلس تصریح کرد: امروز این شهدای عزیز و این شهدایی که نماد شهدای تاریخ اسلام و تاریخ مبارزه این سرزمین عزیز ایران ما هستند، در بستر انقلاب اسلامی، لاله‌هایی بر پیشانی عزت و افتخار ایران عزیز ما هستند، و ما باید قدر دانسته و بدانیم شهدای عزیز ما پیام‌آور کربلای ایران ما هستند.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه امروز در این مکان مقدس و در جمع این شهدای عزیز می‌گویم که امروز یک بزنگاه مهم و یک عبرتگاه بی‌نظیر برای ما مسئولانی است که در مسند قدرت و مسئولیت هستیم، اظهار کرد: ما باید بدانیم که این شهدای عزیز و گرانقدر ما از همه جان، آبرو و خون خود گذشته، دنیا را پس زدند و جان خود را در کف دست گرفتند و در میدان حاضر شدند و برای اسلام و انقلاب و ایران عزیزمان جان خود را دادند و تقدیم کردند.

وی ادامه داد: امروز ما هستیم که باید برای این ملت عزیز، ملتی که هر زمان که انقلاب، نظام و ایران عزیز به حضور آن‌ها در هر عرصه‌ای نیاز داشت، به میدان آمده و ایستادند، وظیفه داریم تلاش کنیم مسیر، معبر و راهی را که شهدا و شهید سلیمانی عزیز ما و امام (ره) با منطق خداباوری و مردم‌باوری ایجاد کردند، طی کنیم؛ امروز این پرچم و مسئولیت به دوش ما است.
حضور سازمان فرهنگی هنری با ۱۰ غرفه فرهنگی در مراسم تشییع شهدای گمنام

برپایی فرهنگسرای مقاومت در ۱۰ نقطه از مسیر مراسم

همزمان با تشییع پیکر ۱۵۰ شهید گمنام دفاع مقدس، فرهنگ‌سرای مقاومت که شامل ۱۰ غرفه فرهنگی است توسط سازمان فرهنگی هنری پنچشنبه ۱۶ دی در مسیر تشییع برپا شده است.
این غرفه‌ها فعالیت خود را از ۸ صبح با استقبال خوب شهروندان و با پذیرایی، توزیع محصولات فرهنگی مانند سربند و پیکسل «قهرمان من»، اجرای چهارپایه خوانی،روایتگری زندگی شهدا، ختم قرآن کریم، داستان‌هایی با موضوع شهدا برای نقاشی کودکان، نگار گذر و ... آغاز کردند و تا ساعت ۱۶ پذیرای شهروندان هستند.

حضور سازمان فرهنگی هنری با ۱۰ غرفه فرهنگی در مراسم تشییع شهدای گمنام

اولین غرفه در تقاطع خیابان‌های حافظ و انقلاب است. با پذیرایی گرم به استقبال مردم می‌رود و در ادامه با برنامه‌های مختلف مردم داخل غرفه ماندگار می‌شوند. اگر کودکی همراه خود داشته باشید فضایی کوچک برای آن‌ها طراحی شده است تا دقایقی هم استراحت کنند و هم با نقاشی و بازی سرگرم شوند. برگه‌های نقاشی با موضوع شهداست که بچه‌ها حین نقاشی با قصه زندگی آن‌ها آشنا می‌شوند.

از این غرفه‌ها که سردر آن نام « فرهنگ‌سرای مقامت» نوشته شده باشد در این مسیر و در جاهای مختلف به چشم می‌خورد. می‌توانید با حضور در این غرفه‌ها سربند و پیکسل‌هایی با عنوان« قهرمان من» هدیه بگیرید تا شما هم تصویر و نامی از حاج قاسم سلیمانی را به همراه داشته باشید.

از دیگر برنامه هایی که در این غرفه‌ها ممکن است به چشمتان بخورد، اجرای چهارپایه خوانی و مداحی است. چهارپایه خوانی توسط نوجوانانی که با علاقه عضو کانون‌‌های وارثین سازمان فرهنگی هنری شده اند و حالا به صورت گروه‌های جهادی فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دهند.
حضور سازمان فرهنگی هنری با ۱۰ غرفه فرهنگی در مراسم تشییع شهدای گمنام

اما از بین همه این غرفه‌ها یک غرفه بعد از پل حافط به چشم می خورد که کاملا حال و هوای شهدایی دارد. این غرفه برای فرهنگ‌سرای رضوان است و اگر چند دقیقه‌ای از وقتتان را در مقابل این غرفه بگذرانید، می‌توانید فال شهدایی بگیرید. این فال‌ها به صورت تک جمله‌هایی از سخنان شهدای مختلف انتخاب شده است. همچنین می‌توانند خلاصه‌هایی خلاصه‌هایی از وصیت‌نامه‌های شهدا را که در یک پاراگراف چاپ شده است بخوانید تا با نگاه شهدا آشنایی پیدا کنید و چند دقیقه‌ای را در دنیای ذهنی آن‌ها بگذرانید.
نخستین غرفه «فرهنگ‌سرای مقاومت» در تقاطع خیابان‌های انقلاب اسلامی و حافظ واقع شده، هفت غرفه در خیابان حافظ و نهمین غرفه نیز در ابتدای خیابان بهشت پذیرای شهروندان است. همچنین غرفه دیگری در محوطه پارک شهر برپاست.

«کمپین سانسور حاج قاسم را متوقف کنید»

یکی از برنامه‌ها که از سوی فرهنگسرای رسانه نیز به اجرا درآمد و همچنان نیز ادامه خواهد داشت کمپین "سانسور حاج قاسم را متوقف کنید" است. در این پویش حذف نام و عکس شهید سلیمانی از شبکه‌های اجتماعی مجازی به ویژه اینستاگرام محکوم شده است. در این کمپین از مردم خواسته شده است که با هشتگ «#سانسور_حاج_قاسم_ را متوقف_کنید» در صفحات مجازی خود نسبت به این اقدام خصمانه شبکه‌های مجازی واکنش نشان دهند.

حضور سازمان فرهنگی هنری با ۱۰ غرفه فرهنگی در مراسم تشییع شهدای گمنام
حجت الاسلام میثم امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیدعلیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهدی شکیبایی رئیس فرهنگسرای رسانه و برخی از مسوولان کشوری و لشگری نیز حضور خود را در این پویش اعلام کردند.


حضور سازمان فرهنگی هنری با ۱۰ غرفه فرهنگی در مراسم تشییع شهدای گمنام

نخستین غرفه «فرهنگ‌سرای مقاومت» در تقاطع خیابان‌های انقلاب اسلامی و حافظ واقع شده، هفت غرفه در خیابان حافظ و نهمین غرفه نیز در ابتدای خیابان بهشت پذیرای شهروندان است. همچنین غرفه دیگری در محوطه پارک شهر برپاست.

غرفه شماره ۱: تقاطع خیابان حافظ و انقلاب اسلامی. نبش مرکز نظارت همگانی ناجا
غرفه شماره ۲: خیابان حافظ بعد از چهار راه کالج. بعد از پمپ بنزین. نبش دکه روزنامه فروشی
غرفه شماره ۳: خیابان حافظ. بعد از پل حافظ. روبه روی سازمان بورس و اوراق بهادار.
غرفه شماره ۴: خیابان حافظ. روبه روی پاساژ موبایل ایرن.
غرفه شماره ۵: خیابان حافظ. نرسیده به زیرگذر حسن‌آباد.
غرفه شماره ۶: خیابان حافظ. بعد از زیرگذر ابوسعید. بین خیابان‌های شیرازی و ششکلانی
غرفه شماره ۷: خیابان حافظ. بعد از زیرگذر ابوسعید. بین خیابان شکلانی و بن بست معتمدی
غرفه شماره۸: خیابان حافظ. بعد از پمپ بنزین. نرسیده به خیابان بهشت.
غرفه شماره ۹: خیابان حافظ. خیابان بهشت. روبه روی پارک شهر.
غرفه شماره۱۰: خیابان حافظ. خیابان بهشت. داخل پارک شهر.

مطالب مرتبط
نظر شما