جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۲۱۸۶۵
|
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
کارشناس تخصصی شبکه نمایش خانگی:
سعید رجبی فروتن کارشناس تخصصی شبکه نمایش خانگی در رسانه‌ها دلیل موفقیت سریال‌ها و برنامه‌های خارج از تلویزیون را تنوع بیشتر آنها می‌داند. او می‌گوید: «سبد فرهنگی ارایه‌شده توسط شبکه نمایش خانگی منوی متنوع‌تری دارد و در واقع حق انتخاب بیشتری به مخاطبان می‌دهد.
پلتفرم‌ها کوتاهی تلویزیون را جبران می‌کنند!به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ،سعید رجبی فروتن درباره اینکه آیا کارکرد تلویزیون ‌مانند پلتفرم‌های عرضه آنلاین -یا شبکه نمایش خانگی- منحصر به ایران است یا در کشورهای دیگر نیز چنین نگاهی به تولیدات خارج از تلویزیون وجود دارد،سخن می گوید.

شهروند به نقل از این کارشناس نوشت : «به‌عنوان دانش‌آموخته علوم رسانه بر این باورم که اول باید به این موضوع توجه داشت که ذات و نفس این اتفاق ‌که در کنار رسانه ملی، با سرمایه بخش خصوصی و بدون دریافت هیچ کمکی از دولت تولید محتوا صورت بگیرد، اتفاق مبارکی است. اما در پاسخ سوال شما باید گفت که حداقل در آن زمانی که انتشار سریال‌های نمایش خانگی تنها روی سی‌دی و دی‌وی‌دی صورت می‌گرفت، این ادعا درست بود که ما تنها کشوری هستیم که برای توزیع در این پلتفرم سریال اختصاصی تولید می‌کنیم. اما الان بر بستر اینترنت الگوی موجود همان الگوی شرکت‌های غربی و شرقی است که تولیدات این سرویس‌ها عملا جایگزین تلویزیون‌های کابلی هستند که از نظر تکنولوژی در حال انقراض هستند.»
 اما آیا فارغ از ذات مبارک یا نامبارک تولید محتوا با سرمایه بخش خصوصی اینکه مخاطبان ناچار باشند برای تماشای سریالی که باید رایگان روی آنتن برود، پول ماهانه پرداخت کنند، اتفاق درستی است؟ برنامه‌هایی که مردم کشورهای مختلف از طریق تلویزیون می‌بینند، اما ما مجبوریم همان‌ها را با پرداخت حق اشتراک تماشا کنیم.
سعید رجبی فروتن می‌گوید: «تلویزیون ما نقش سرگرم‌کننده خودش را کاملا از دست داده. به عبارت بهتر توجهی به علایق و سلایق تمام مخاطبان ندارد. این باعث می‌شود بخشی از تماشاگران دنبال تامین نیازهای سرگرمی خود از شبکه‌های ماهواره‌ای یا پلتفرم‌های عرضه آنلاین باشند. به هر حال آنجا آزادی عمل بیشتر است، دیگر. پس در حقیقت باید بگویم که چون تلویزیون وظایف خودش را انجام نمی‌دهد، پلتفرم‌ها آن وظایف را بر عهده می‌گیرند.»
نظر شما