پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۰
کد خبر: ۱۲۱۸۷۴
|
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
در آیین رونمایی از کتاب «تصویر آخر» در فرهنگ‌سرای گلستان مطرح شد
کتاب «تصویر آخر» نوشته لیلا دارابی دوشنبه ۲۷ دی ماه با مشارکت کانون ادبی سلام در فرهنگ‌سرای گلستان رونمایی شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتاب «تصویر آخر» نوشته لیلا دارابی دوشنبه ۲۷ دی ماه با مشارکت کانون ادبی سلام در فرهنگ‌سرای گلستان رونمایی شد. در این نشست علاوه بر نویسنده کتاب، معصومه انصاریان و مهشید بلک به عنوان کارشناس حضور داشتند. 

لیلا دارابی نویسنده کتاب «تصویر آخر» در ابتدای این نشست گفت: رمان «تصویر آخر» چهارمین رمانم و در عین حال اولین رمانم در حوزه نوجوان است. با توجه به ارتباطی که با کودکان اوتیسمی و خانواده‌های آنان داشتم و از نزدیک با مشکلات آنان برخورد داشتم و رنج خانواده‌های آنان را درک می‌کردم، در این کتاب بیشتر خانواده‌های بیمار اوتیسمی مورد توجه قرار گرفته‌اند. 

سخنران دوم نشست معصومه انصاریان نویسنده و منتقد کتاب کودک و نوجوان بود که درباره این کتاب عنوان کرد: شروع داستان ما با یلدای ۱۷ ساله است و ما در یک موقعیت بسیار پیچیده با او آشنا می‌شویم و این باعث می‌شود بتوانیم بهتر او را درک کنیم.

وی اضافه کرد: اوتیسم در هر جامعه‌ای ممکن است باشد، ولی اینکه آن جامعه چه نگاهی به این پدیده دارد مهم است و این داستان یک نگاه جامعه‌شناسانه به ما می‌دهد. یکی از ویژگی‌های خوب این رمان، دادن آگاهی به مردم و تقویت نگاه جامعه‌شناسانه و مردم شناسانه آنان است. نویسنده برای باز کردن گره‌های ذهنی خود دست به جست‌وجو می‌زند. موضوع مهم این است که اوتیسم همه افراد خانواده را درگیر کرده و آسیب می‌زند و مهم‌ترین چیزی که باید بپذیریم، این است که اوتیسم یک بیماری است که تا آخر عمر همراه نوجوان قصه است و باید با خانواده این بیمار همدردی کنیم. 

انتخاب موضوع داستان نشان‌دهنده تعهد اجتماعی بالای نویسنده است

وی در ادامه گفت: نثر داستان شیرین، ساده و سلیس بوده و جای تحسین دارد و انگیزه‌ای که از روایت داستان وجود دارد، نمایانگر عجین شدن نویسنده با موضوع داستان است و اینکه با تمام وجود آن را درک کرده و این نشان‌دهنده تعهد بالای اجتماعی نویسنده است. پیام داستان این است که نگاه شخصیت‌های داستان نسبت به اوتیسم تغییر می‌کند و این تغییرات به علت تغییر نگاهشان است و یک خانواده گسسته را به خانواده منسجم تغییر می‌دهد.

اوتیسم یک بیماری نیست بلکه اختلال است 

در بخش دیگری از این نشست مهشید بلک کارشناس ارشد واحد آموزش و پرورش اوتیسم گفت: اوتیسم اختلال رشدی و عصبی است که در سه سال اول زندگی به وجود می‌آید و یک بیماری نیست، بلکه اختلال است. اوتیسم علت خاصی ندارد و نمی‌توان از اوتیسم بر خلاف اختلالات یا بیماری‌های دیگر نقشه‌ای در آورد.

وی افزود: بچه‌های مبتلا به اوتیسم علایق محدودی دارند و ثبات و قانون را دوست دارند و علاقه‌مند به چالش نیستند، بلکه یکنواخت و روتین هستند. ولی می‌توانند از طریق نقاشی‌هایشان با ما صحبت کنند. این کتاب هم برای جامعه درمانگر و هم همه اقشار جامعه بسیار مفید است و نکات آموزشی خوبی به خواننده ارائه می‌دهد.

در پایان برنامه کتاب «تصویر آخر» با حضور رییس کتابخانه گلستان، نویسنده و کارشناسان برنامه رونمایی شد.

مطالب مرتبط
نظر شما