شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۸
کد خبر: ۱۲۲۴۵۵
|
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری دز ، آیین رونمایی از کتاب «بدرود سردار» گفت: : نمایشنامه و داستان‌های روایت‌گونه بار سنگین؛ تبیین، پالایش و رصد بخش مهمی از اتفاق‌های مهم جامعه را بر عهده دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین رونمایی از کتاب «بدرود سردار» که شامل هفت نمایشنامه برگزیده از اولین مسابقه نمایشنامه نویسی سردار دل‌هاست به همراه لوح فشرده «گزارش واقعه» که پژوهشی دیداری درباره چیستی و چگونگی تئاتر دفاع مقدس است، با حضور امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری و جمعی از هنرمندان حوزه نمایش، چهارشنبه ۲۰ بهمن در فرهنگ‌سرای خانواده برگزار شد.

سمیعی: نمایشنامه بار تبیین، پالایش و رصد اتفاق‌های مهم جامعه را بر دوش دارد

 در ابتدای مراسم امیرحسین سمیعی ضمن خیرمقدم و تبریک دهه فجر گفت: زندگی شهدا انگار در مواقعی بعد از شهادتشان شروع می‌شود و بستر‌های فرهنگی هنری تازه فعال می‌شود و آن بخشی که در زندگی این عزیزان دیده نشده بود، آشکار می‌شود.

وی افزود: نمایشنامه و داستان‌های روایت‌گونه بار سنگین؛ تبیین، پالایش و رصد بخش مهمی از اتفاق‌های مهم جامعه را بر عهده دارد. هنر نمایشی آماده است تا جریانی که در ادبیات داستانی و به نوعی نماینشنامه است به عرصه کاربردی و اجرایی برساند.

سمیعی بیان کرد: در دنیا برای خودشان قهرمان‌های خیالی می‌سازند. ما با این بزرگان و قهرمانانی که گاهی به این نتیجه می‌رسیم که در آثار هنری خود نمی‌توانیم بخشی از آن بزرگی را نشان دهیم، مواجهیم و کمتر  به آن‌ها پرداخته‌ایم. واقعیت این است که در یک هنر خاص نمی‌توان تنها یک وجه از آن اسطوره یا قهرمان را نشان داد. بحث دیگر این است که در قهرمان ملی ساختن باید رویکرد مستمر و پرقدرتی داشته باشیم. تمام تلاش ما این است که از تمام امکانت سازمان فرهنگی هنری در راستای این هدف مقدس متعالی استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: این اثری که امروز رونمایی می‌شود بخشی است از شروعی این حرکت و محتوای آن در راستای تمدن سازی تولید شده است. امیدوارم یک حرکت و یک نقطه شروع مستحکم و قدرتمند برای هنرهای نمایشی باشد. برای همه کسانی که برای این مجموعه زحمت کشیده‌اند آرزوی موفقیت دارم.

سمیعی: نمایشنامه بار تبیین، پالایش و رصد اتفاق‌های مهم جامعه را بر دوش دارد

 در ادامه مراسم سعید اسدی نمایشنامه‌نویس گفت: خوشحالم که در ایران عزیز ما همچنان این امکان وجود دارد که رویداد‌های فرهنگی و جریان ساز اتفاق بیافتد.  اتفاقی مثل گزارش واقعه که امروز مختصری از آن را روی پرده دیدیم حتما به ما خواهد گفت که جوشش درونی همچنیان وجود دارد فارغ از نگاه‌های قطبی شده که فعالیت‌ها و آدم‌ها را تفکیک می‌کند.

وی افزود: امروزه به خاطر زمینه‌های فوق‌العاده‌ای که در تاریخ جنگ دارد و نسبتی که این رخداد با تاریخ ما پیدا می‌کند می‌تواند به نسل جدید برگردد و رویکردهای متفاوتی هم میتواند برای ان ایجاد شود.

اسدی بیان کرد: جهان هنر این امکان را به ما می‌دهد که وسیع و متنوع تر به یک موضوع نگاه کنیم. در واقع جنگ برای ما یک وضعیت هستی شناختی بود و فقط یک وضعیت ایدئولوژی نبود. بنابراین اگر با رویکرد جدیدی در تئاتر دفاع مقدس به عنوان یک وضعیت هستی شناختی ملاحظه کنیم، می‌تواند به صورت انفجاری این تئاتر را احیا کند و از معضل بازتولید کردن یک نوع شکل و فرم و زیبایی شناسی رها شود.

وی افزود: به نظرم در فقر تاریخ نگاری در همه حوزه‌ها به سر می‌بریم و اتفاقا تاریخ نوین و تاریخ بعد از انقلاب ما نوشته نشده است. کما اینکه تاریخ قبل از انقلاب هم جست و گریخته نوشته شده است. فکر می‌کنم این‌ها منابع و مراجع بسیار مهمی خواهد شد برای اینکه تاریخ نگاری اتفاق بیافتد. البته با ر ویکرد علمی‌تر تا یک تصویر تاریخی قابل مراجعه‌ای از تاریخ تئاتر ایران بعد از انقلاب شکل بگیرد که قطعا یک بخشی از آن تاریخ مربوط با تئاتر جنگ خواهد بود.

سمیعی: نمایشنامه بار تبیین، پالایش و رصد اتفاق‌های مهم جامعه را بر دوش دارد
شهرام کرمی مدیر فرهنگی هنری منطقه 5 و از اعضای داوران مسابقه نمایشنامه نویسی«سردار دل‌ها» در پایان ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: من این افتخار را داشتم که جزو هیئت داوران این مسابقه باشم و آثا هنرمندان مختلفی را بخوانم. دو سال است که سردار عزیزمان را از دست دادیم و در روند تاریخی خلق هنری و آفرینشگری نیاز به یک پروسه‌ای داریم که طی آن این آثار خلق شود.

وی افزود: اما خوشبختانه سردار سلیمانی از چند جهت مورد توجه قرار دارد. یکی از ویژگی‌های این سردار بزرگ جنبه شخصی و فردی اوست که چون خصلت مردمی داشت فارغ از جنبه نظامی مورد توجه است. مردم برای این شهید احترام قائل است و جامعه هنری هم سعی می‌کند دین خود را در خصوص این شهید ادا کند.

وی افزود: خیلی‌ها به جنبه فرهنگی این سردار عزیز توجه نمی‌کنند. در خصوص ایشان دو کتاب چاپ شده است. یکی از این کتاب‌ها کتاب‌های خودنوشت ایشان است که متاسفانه ناتمام ماند. کتابی دیگری است با عنوان «۱۰۱۲» این کتاب شامل ۲۰۰ خاطره از نزدکیان شهید سلیمانی است. ماجرای عنوان کتاب هم این است که این شهید ‌می‌رود در مزار شهدای کرمان قدم می‌زند و می‌پرسد چند شهید اینجا خاک شدند؟ می‌گویند ۱۰۱۱. شهید سلیمانی می‌گوید من ۱۰۱۲ نفر  هستم.
کرمی بیان کرد: با توجه به این که شهید سلیمانی یک چهره بین‌المللی است، می‌توان ارزیابی کرد که چه وقتی یک سردار می‌تواند وجوه بین‌المللی داشته باشد.

وی درباره این جشنواره گفت: آغاز یک حرکت وقتی تداوم داشته باشد می‌تواند جریان‌ساز باشد. این یک مقدمه و آغازی است برای اینکه این اتفاق شکل بگیرد. نهادهای فرهنگی هنری می‌توانند تسهیل گر باشند و موقعیت برای هنرمندان ایجاد کنند. جامعه هنری قابل اعتماد است وقتی شما به آن‌ها اعتماد می‌کنید، نتیجه می‌تواند نتیجه فاخری باشد. این اتفاق یعنی چاپ آثار قدم اول است و من امیدوارم در سال‌های آتی هم تکرار شود و یک روند خوبی اتفاق بیافتد.

سمیعی: نمایشنامه بار تبیین، پالایش و رصد اتفاق‌های مهم جامعه را بر دوش دارد

در پایان مراسم از کتاب «بدرود سردارد» و لوح فشرده «گزارش واقعه» رونمایی شد.

نظر شما