شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۰
کد خبر: ۱۲۲۴۹۳
|
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
ششمین روز جشنواره تئاتر فجر تنها بعد از یک روز استراحت تیغ کرونا به این رویداد با پنجمین قربانی این ویروس و خروج آن اثر از جدول اجراها همراه بود. همچنین حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دیدن نمایش «دکتر هاشمیان» اثری با محور مدافعان سلامت دیگر حاشیه پُررنگ‌تر از متن این رویداد بود
قربانیان تئاتری کرونا به پنج رسید/ میزبانی «دکتر هاشمیان» از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، ششمین روز از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام چهلم روز جمعه (۲۲ بهمن‌ماه) مصادف با چهل‌وسومین سالروز پیروزی انقلاب شکوه‌مند اسلامی آثار خود را به سیل انبوه مخاطبان و دوستداران هنر نمایش که در آخرین روز از تعطیلات پایان هفته با حضور گرم و پرشور خود حال‌وهوایی دیگر به جشنواره تئاتر فجر آن‌هم در جشن سالروز پیروزی انقلاب بخشیده بودند سپری شد.

این مهم اثبات و تجربه شده است که مطابق انتظار تعطیلات پایان هفته در ایام برگزاری جشنواره تئاتر فجر همواره با استقبال بیشتر مخاطبان از آثار نمایشی بخش‌های متنوع این رویداد مواجه می‌شود. اما اوج‌گیری شیوع موج ششم کرونا در کشور و انتشار لجام‌گسیخته سویه اُمیکرون این ویروس در کنار تمامی رضایتمندی‌ها، دلگرمی‌ها و شادی‌های هنرمندان و مسئولان برگزاری جشنواره تئاتر فجر، در بطن و متن خود آبستن بیم و نگرانی‌هایی نیز نسبت به خطرات این حضور پُرشور و دل‌چسب مردمی در راستای به خطر افتادن سلامت مخاطبان و هنرمندان حاضر در این رویداد است.

سووشون، پنجمین قربانی تیغ کرونا بر آثار تئاتر فجر

متاسفانه با وجود تمام برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات اندیشیده شده؛ آغاز فصل اجراهای نمایشی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با شیوع موج ششم کرونا در پایتخت، همسو با دیگر نقاط کشور مصادف شد. همین مساله با وجود رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تمهیداتی که مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد برای اجرای تام و تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی و انجام تست‌های روزانه از هنرمندان و عوامل اجرایی سالن‌های نمایشی داشتند؛ اما با وجود تمامی این تلاش‌ها تا پیش‌از روز ششم (جمعه ۲۲ بهمن ماه) جشنواره تئاتر فجر در گام چهلم شاهد خروج چهار نمایش به دلیل ابتلای اعضای آن به ویروس کرونا از جدول اجراها بودیم.

طی پنج روز اول و نیمه نخست چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چهار نمایش اتاق (به کارگردانی ساشا کشوادی)؛ اسطرلاب ۱/۲ (به کارگردانی صدرا صباحی)؛ بعد از افتادن (به کارگردانی حسین حسینیان) و بی‌زمان (به کارگردانی پروین هادی‌نیا) به سبب ابتلای تعدادی از عوامل و بازیگران این آثار به ویروس کرونا از جدول اجراهای نمایش این رویداد خارج شدند

در همین راستا شوربختانه روز ششم جشنواره تئاتر فجر (جمعه ۲۲ بهمن ماه) نیز از گزند تیغ بی‌رحم کرونا در امان نبود. در این روز خبر رسید که رادیوتئاتر سووشون به کارگردانی آرش جمال‌الدینی به‌سبب ابتلای تعدادی از بازیگران آن از جدول اجراها خارج شد.

قربانیان تئاتری کرونا به پنج رسید/ میزبانی «دکتر هاشمیان» از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

میزبانی نمایش دکتر هاشمیان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

از دیگر حاشیه‌های پررنگ و جذاب ششمین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به حضور دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی،‌ حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی،‌ سیدموید علویان رئیس نظام پزشکی تهران، حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، عباس عبادی معاونت پرستاری وزارت بهداشت، فرهاد قائمیان بازیگر تئاتر و سینما، مازیار میری کارگردان سینما، دکتر محمدرضا هاشمیان فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری و تعدادی از عوامل کادر درمان در تالار حافظ برای دیدن نمایش دکتر هاشمیان به نویسندگی و کارگردانی محمدجواد صرامی بازمی‌گشت.

نمایشی که محوریت خود را براساس اتفاقات دو سال اخیر، فداکاری‌ها و ایثارگری‌های پرستاران، پزشکان و کادر درمان (با محوریت محمدرضا هاشمیان فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری) در مسیر اطلاع‌رسانی و مقابله با ویروس کرونا و تقدیم شهدایی در حوزه مدافعان سلامت استوار کرده بود و حال توسط هنرمندان تئاتر خمینی‌شهر استان اصفهان برای جضور در جشنواره چهلم تئاتر فجر تولید شده بود.

قربانیان تئاتری کرونا به پنج رسید/ میزبانی «دکتر هاشمیان» از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

این حضور دل‌چسب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش‌از رفتن به مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر با جشنواره تئاتر فجر همراه بود، موجی از اقبال و رضایت بالای هنرمندان، همچنین مسئولان و دست‌اندرکاران جشنواره را با خود به همراه داشت.

قربانیان تئاتری کرونا به پنج رسید/ میزبانی «دکتر هاشمیان» از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

رعایت مجدانه و سخت‌گیری هدفمند رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی  

آن‌چنان که تصور می‌شد بعد از استقبال پُرشور و انبوه مخاطبان در روز پنجشنبه (۲۱ بهمن ماه)، مصادف با پنجمین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اولین روز تعطیلات پایان هفته، مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره خود را بیش‌از پیش برای میزبانی از مخاطبان جشنواره تئاتر فجر در روز جمعه آماده کرده بودند.

مسئولانی که در کنار عوامل کادر درمان، پزشکان و پرستارانی که از روز نخست همراه تمام قد چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بودند؛ با جدیت و تلاشی مضاعف نسبت‌به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ارائه توصیه‌های سلامت به مخاطبان سالن‌های نمایشی و همچنین اقداماتی چون تب‌سنجی و انجام تست کرونا از گروه‌های نمایشی حاضر در جشنواره را مجدانه پیگیری می‌کردند.

بی شک تمام این تلاش خستگی‌ناپذیر کادر درمانِ حاضر در واحدهای سیار جشنواره تئاتر فجر و دل‌سوزی مسئولان و متولیان جشنواره بر آن است تا کفه خاطرات شیرین چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر زیر سایه سنگین موج ششم کرونا، با رعایت حداکثری آن شیوه‌نامه‌ها سنگین‌تر از کفه خاطرات تلخی چون ابتلای هنرمندان، اعضای گروه‌های نمایشی و خروج آثار آن‌ها از جدول اجراها باشد.

قربانیان تئاتری کرونا به پنج رسید/ میزبانی «دکتر هاشمیان» از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

زبان شیرین چون قند فارسی؛ نُقل گفتار مدیران و هنرمندان تئاتر ایران و تاجیکستان

آن‌چنان که پیش‌تر اعلام‌شده بود در کنار برگزاری بخش تئاتر ملل جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام چهلم، امسال برای نخستین‌بار کشور تاجیکستان به‌سبب پیشینه عمیق ارتباطات فرهنگی، اشتراکات زبانی، دینی و همچنین داشته‌های مشترک آئینی و فرهنگی به‌عنوان میهمان ویژه جشنواره تئاتر فجر انتخاب شد.

در کنار دعوت از دو گروه نمایشی برای حضور در جدول اجراهای جشنواره تئاتر فجر، شاهد حضور هنرمندان، مدیران کمپانی‌های تئاتری و دست‌اندرکاران عرصه هنرهای نمایشی این کشور نیز در جشنواره تئاتر فجر هستیم.

به همین سبب و به رسم میهمان‌نوازی ایران و ایرانی، در شامگاه جمعه (۲۲ بهمن) مصادف با ششمین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره تئاتر فجر و رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی با حضور در هتل باباطاهر به‌عنوان هتل محل استقرار گروه‌های نمایشی و هنرمندان تاجیکستان، ضمن خوشامدگویی به مهمانان ویژه جشنواره چهلم تئاتر فجر، نشستی صمیمی را با محوریت مرور داشته‌ها و توانمندی‌های حوزه هنرهای نمایش دو کشور و بررسی و سنجش راه‌های همکاری و تعامل بیشتر گروه‌های تئاتری ایران و تاجیکستان برگزار کردند.

شاید یکی از جذاب‌ترین حاشیه‌های این نشست به گفتگوی مدیران و دست‌اندرکاران عرصه هنرهای نمایشی کشورمان با همتایان خود در کشور تاجیکستان به زبان شیرین فارسی با رویکرد و لهجه‌های مختلف بود. ماحصل این گفت‌وگو با محوریت زبانی واحد؛ در کنار درک و فهم کامل سخن‌ها، گفته‌ها و بحث‌های پیش‌آمده، اشارات عمیق و متعددی در میان گفتار و کلام دو طرف بر استفاده از واژه‌های شیرین‌زبان فارسی را با خود به‌همراه داشت

از نورافشانی و آتش‌بازی تا کنسرت رضا رویگری

از دیگر اتفاقات حاشیه‌ای پررنگ‌تر از متن برگزاری ششمین روز از چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در شامگاه جمعه (۲۲ بهمن‌ماه)؛ مصادف بودن این روز با سالروز گرامی‌داشت، پاسداشت و شادباش چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوه‌مند اسلامی در کشورمان بود.

تلاقی این دو اتفاق، باعث شد تا مخاطبان حاضر در محوطه بیرونی مجموعه تئاترشهر شاهد نورافشانی محوطه این مجموعه هنری باشند که لحظاتی مفرح و سرگرم‌کننده را در کنار نوای تکبیر الله‌اکبر مخاطبان و هنرمندان تئاتر با خود به‌همراه داشت.

همچنین به پاسداشت این روز و در راستای مشارکت هرچه بیشتر اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سالروز جشن انقلاب، دفتر تئاتر دینی این اداره کل در همراهی با ارکستر بزرگ صبا برنامه کنسرت زنده رضا رویگری، با خوانش سرودهای ماندگار انقلاب شکوه‌مند اسلامی ازجمله سرود آشنا و خاطره‌انگیز «الله‌الله» را در پهنه رودکی برگزار کرد

همخوانی، همدلی و همراهی مخاطبان حاضر در این رویداد با سرود «الله‌الله» بر جذابیت‌های برگزاری این کنسرت متفاوت و خاطره‌انگیز افزود.

قربانیان تئاتری کرونا به پنج رسید/ میزبانی «دکتر هاشمیان» از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

امید به دقت بیشتر مدیران تالارهای نمایشی برای رعایت ظرفیت ۳۰ درصدی

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که هرساله شاهد به وقوع پیوستن آن در همراهی با جشن‌های ایام پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی هستیم، توجه و اقبال هرچه بیشتر مخاطبان به آثار اجراشده در این رویداد است.

امسال با توجه به شیوع سویه اُمیکرون ویروس کرونا؛ طبق ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا و همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر استفاده از ظرفیت ۳۰ درصدی تماشاخانه‌های میزبان آثار جشنواره چهلم تئاتر فجر تاکید شده است؛ اما برخی از نمایش‌ها به‌ویژه آثار حاضر در بخش بین‌الملل این رویداد به‌سبب استقبال بیش‌ازحد مخاطبان با ظرفیت بیش‌از ۳۰ درصد مخاطبان به صحنه ‌رفتند.

هرچند در این نکته تردیدی وجود ندارد که این اقدام مسئولان و دست‌اندرکاران جشنواره در راستای تکریم مخاطبان و پاسخ‌گویی به مطالبه آن‌ها برای دیدن نمایش‌های بخش بین‌الملل که تنها یک اجرای محدود در طول ایام برگزاری جشنواره دارند در نگاه اول تحسین‌برانگیز و قابل احترام است؛ اما نباید این نکته را فراموش کرد که هیچ مساله‌ای مهم‌تر از امنیت و سلامت هنرمندان و به‌ویژه مخاطبانی که تمام تلاش خود را برای دیدن آثار نمایشی حاضر در جشنواره تئاتر فجر به کار می‌بندند وجود ندارد

به‌همین سبب حتی با وجود برخی از دلخوری‌ها میان مخاطبان از دست مدیران تالارها، لازم است مسئولان سالن اصلی مجموعه تئاترشهر و تماشاخانه ایرانشهر تلاش خود را بیش‌از پیش برای رعایت سقف ۳۰ درصدی اعلام‌شده در میزبانی و پذیرایی از مخاطبان آثار نمایشی این دوره از جشنواره بکار بندند، تا شیرینی این استقبال در مواجهه با مهم‌ترین رویداد نمایشی کشور خدای‌ناکرده با تلخ‌کامی ابتلای هنرمندان و به‌ویژه برخی مخاطبان و دوستداران هنر نمایش به ویروس کرونا رنگ، طعم و کامش تغییر نکند.

بر اساس این گزارش به نقل از ایرنا، چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه برای نخستین بار در طول حیاتش افتتاحیه خود را روز ۱۵ بهمن ماه در یزد پشت سر گذاشت.

جشنواره چهلم با میزبانی از ۱۰۹ گروه نمایشی از سراسر کشور و هفت کشور مهمان (تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه جشنواره) تا ۲۶ بهمن ماه در ۱۰ بخش (۶ بخش اجرایی و چهار بخش نمایشگاهی و اسنادی) برگزار خواهد شد.
نظر شما