شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۵۱
کد خبر: ۱۲۲۶۱۳
|
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ششمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر پایان یافته است، اما نمایشگاه جانبی آن تا روز شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ در موزه ملی ایران دایر است.
نمایشگاه جانبی جشنواره صنایع‌دستی فجر تا ۳۰ بهمن دایر استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،پویا محمودیان  معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی به خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: نمایشگاه آثار ارسالی برای ششمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر در بخش موزه دوران اسلامی در موزه ملی ایران از ۱۸ بهمن آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه از میان ۵۷۰ اثری که از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد، بیش از ۳۰۰ اثر بعد از دو مرحله داوری انتخاب و در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده شده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: محور و موضوع اصلی ششمین جشنواره صنایع دستی فجر، آثار و محصولات کاربردی در زندگی روزمره مردم بود، که در این نمایشگاه آثار متعددی با همین رویکرد وجود دارد؛ همچنین در بخشی از این نمایشگاه آثاری که نشان مهر اصالت ملی دارند به نمایش گذاشته شده است. اصولا مهر اصالت ملی بر پایه‌های طراحی کاربردی آثار شکل می‌گیرد.

محمودیان خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه نقش زنان و جوانان خلاق در کاربردی کردن محصولات رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به وضوح به چشم می‌خورد. همچنین آثار هنرمندان شهرهای و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی به نمایش گذاشته شده است،‌ که از مشخصات بارز این نمایشگاه و تفاوت‌های شاخص این دوره با پنج دوره گذشته این رویداد است.

وی افزود: با توجه به فراهم شدن امکان ارسال آثار متعدد، این دوره با استقبال گسترده هنرمندان جوان از سراسر کشور روبه‌رو شد که مورد توجه علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان قرار گرفت.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی توضیح داد: در روز اختتامیه عصر دوشنبه (۲۵بهمن) برگزیدگان این دوره که با رای هیات داوران معرفی شدند با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تجلیل شدند.

محمودیان گفت: به رغم پایان یافتن جشنواره، اما نمایشگاه جانبی جشنواره صنایع‌دستی فجر تمدید شد که با هماهنگی انجام شده با موزه ملی ایران، نمایشگاه تا روز شنبه ۳۰ بهمن دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۰ تا ۱۶ (با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا) از این نمایشگاه بازدید کنند.

به گزارش ایرنا، ششمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی فجر ۱۸ بهمن ماه با نمایش ۳۲۰ اثر از هنرمندان رشته‌های مختلف از سراسر کشور در موزه ملی ایران آغاز به کار کرد. از جمله آثار حاضر در جشنواره ششم صنایع‌دستی می‌توان به فلزکاری، تذهیب، معرق، گلیم، طلاکوبی روی فلز، زری‌بافی، لاک‌تراشی، خراطی و سوخت‌کاری، قلمزنی، حکاکی سنگ، چاپ باتیک، طلاکوبی، پته دوزی، منبت، سرامیک، مشبک، قلم‌تراشی، سوزن‌دوزی، ملیله، سازه‌های چوبی، فلز، گلیم، شیشه دمی، احجام فلزی، زیورآلات، نقاشی روی پارچه، سوزن‌دوزی اشاره کرد. استان‌های مازندران، اصفهان و تهران حضور فعال‌تری در این دوره داشتند.

رویش دوباره سرو برای تجلیل از فرزندانی که هنر خانوادگی پدر و مادر خود را حفظ کرده و ادامه می‌دهند و همچنین نمایش آثار دارای مهر اصالت ملی در کنار آثار فاخر صنایع‌دستی از مهمترین بخش‌های ششمین دوره جشنواره صنایع‌دستی فجر بود.
نظر شما