پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۴
کد خبر: ۱۲۲۶۳۱
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی(ره) در سریال «معمای شاه» به ارایه توضیحاتی درباره این سریال پرداخت.
هنوز بازی‌ام در «سلمان فارسی» شروع نشده است/چالش‌های نقش امام(ره)به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی (ره) در سریال «معمای شاه»، در بخش نوستالژی برنامه «سریالیست» مهمان پدرام کریمی بود. این برنامه پس از چند هفته دوباره به صورت زنده از شبکه یک پخش می‌شد.

خبر نداشتم برای نقش امام (ره) انتخاب شده‌ام

این بازیگر درباره نحوه انتخاب خود برای این نقش گفت: با آقای امیر دژاکام نمایش «ساقی» را کار می‌کردیم، یک روز آقای ورزی آمد، تمرین را دید و ۴ شب متوالی هم به تماشای نمایش نشست. بعد از آن، امیر به من گفت که آقای ورزی خواب‌هایی برای تو دیده است. به دفتر آقای ورزی رفتیم، او گفت نقشی که برای شما در نظر گرفته‌ایم بسیار خاص است. گفت اجازه بده یک گریم روی صورت شما امتحان کنیم، من موافقت کردم. اما تا آن زمان نمی‌دانستم که نقش مربوط به کدام شخصیت است. تا اینکه آقای ورزی گفت می‌خواهیم گریم حضرت امام را روی صورت شما انجام دهیم.

وی ادامه داد: من در نمایش «ساقی» نقش شاعر شوریده حالی را بازی می‌کردم که در بارگاه معاویه مدح علی می‌گفت. آقای ورزی گفت بازیگران بسیاری برای بازی در این نقش پیشنهاد شده‌اند اما من ترجیح دادم که شما برای این نقش گریم شوید.

این نقش جای آزمون و خطا نداشت

این بازیگر چالش‌های بازی در نقش یک شخصیت مشهور و برجسته را اینگونه تشریح کرد: نقش‌های تاریخی که هم سندیت تاریخی دارند و هم تماشاگر با آنها آشنا است، جای آزمون و خطا برای بازیگر باقی نمی‌گذارند. این نقش‌ها درون و حالی دارند که باید آن را درک کنی. من برای نقش حضرت امام، یکسال و نیم فرصت مطالعاتی داشتم.

گودرزی با بیان اینکه آموخته‌های یک بازیگر برای نقش‌هایش فرصت است، اظهار کرد: با این آموخته‌ها هم می‌توانید با آن نقش چالشی برخورد کنید و هم خواسته‌ها را جواب دهید. من بازیگر برای ورود به درون هر نقش نیاز به یک روزنه دارم. باید بدانم که جهان بینی کاراکترم چگونه است. در نقش امام، با یک شخصیت پیچیده چند وجهی و لایه لایه که نگاهش مدام به پایین است مواجه هستی بنابراین نمی‌توانی یک پوشش از شخصیت را نشان دهی.

می‌خواستم از بازی در این نقش انصراف دهم

این استاد دانشگاه ادامه داد: برای این نقش «صحیفه نور» را خواندم، همچنین چند بار مستند «روح الله» را دیدم اما شخصیت اجازه ورود من به خود را نمی‌داد. در نتیجه تصمیم گرفتم که از بازی در این نقش انصراف دهم. تصمیم خود را به تهیه کننده اعلام کردم اما او گفت که با آقای ورزی صحبت کن. یک بار در همان روزهای ناامیدی، دوباره مستند «روح الله» را دیدم. در بخشی از مستند، چهره‌های شاخص جبهه ملی نشسته‌اند و یک پیرمرد از چگونگی سفر به فرانسه می‌گوید. امام یک جمله داشت که در ذهن من حک شد و مرا برای ورود به شخصیت خود کمک کرد.

وی اظهار کرد: امام در یک جمله می‌گویند که «من برای خودم هیچ چیز قائل نیستم، برای شما هم نیستم». چند بار این جمله را گوش کردم و فهمیدم که دریچه نفوذ من به شخصیت او همین جمله است؛ شخصی که نه برای خود و دیگران بلکه برای یک نیروی بالاتر کار می‌کند. این جمله نوع نگاه من به آدم‌ها و اشیا را تعریف می‌کرد. دیگر قرار نبود فیگور بگیرم و بازی کنم. من بیش از سی سال سابقه تدریس دارم و در نقش باقرخان هم بازی کرده‌ام اما این نقش تجربه بسیار متفاوت و حساسی بود.

گودرزی گفت: مردم دوست ندارند کسی به این نقش حتی نزدیک شود. به نظرم آزمون سختی بود که به لطف خدا، اعتماد آقای ورزی و مجموعه کسانی که پشت دوربین بودند، به ثمر نشست. زمانی که می‌خواستم بنشینم، عوامل برای من صندلی می‌آوردند. در واقع من بازیگر باید زحمت کل گروه را منتقل می‌کردم.

وی درباره صدای این نقش توضیح داد: برخی از دوستان اعتقاد داشتند که لحن من به حضرت امام نزدیک شده است اما برخی مخالف بودند و می‌گفتند حالا که همه چیز شبیه و درست است، باید صدا هم نقش را کاملاً همپوشانی کند. در نتیجه صدا را مرحوم بیژن علی محمدی کار کرد. او به من گفت که هر کدام از بخش‌ها را بیش از ۵۰ بار دیده است.

ماجرای صحنه‌ای که درس آموزشی برای هنرجویان صداپیشگی است

این کارگردان تئاتر یادآور شد: بیژن یک تمرین برای یک صحنه در بیت امام در قم دارد که بسیار زیبا و برای هنرجویان صداپیشگی یک درس آموزشی است. او بیان را با بدن، کنش‌ها، ژست و فیگورها بازی می‌کند. کاری که بیژن برای نقش امام کرد همانند کار آقای اسماعیلی برای صداپیشگی نقش مالک اشتر بود. به نظرم نباید در این زمینه تعصبی وجود داشته باشد زیرا یک جاهایی دوبله بسیار کمک کننده است.

هنوز بازی‌ام در «سلمان فارسی» شروع نشده است

بازیگر نقش باقرخان درباره بازی خود در سریال «سلمان فارسی» مطرح کرد: هنوز نوبت بازی من در سریال «سلمان فارسی» فرا نرسیده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا شما را برای سریال‌های تاریخی انتخاب می‌کنند، گفت: نوع دیالوگ گویی و حرکات بدن در کارهای تاریخی متفاوت است. زبان دیگر گفتگوی امروزی نیست، بازیگر باید به حرکات و سکنات خود زبان هم آشنا باشد. این تفاوت در نوع ایست و نگاه هم وجود دارد. کارهای تاریخی بستر اصلی برای باورپذیری مخاطب است که اگر شما را باور نکند پس می‌زند.

«بنا بر این گزارش به نقل از خبرنگار مهر، سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه‌ها ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک پخش می‌شود.
نظر شما