جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۳۵
کد خبر: ۱۲۲۸۵۸
|
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
ذبیح‌الله رحمانی /منتقد سینما
«عنکبوت»؛ دون کیشوت زمانهپایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فیلم «عنکبوت» خیلی دیر ساخته شد و گذراندن مراحل ممیزیِ پخش باعث خسران مضاعفی شد.دومین ساخته ابراهیم ایرج‌زاد درباره مردی است که باورهای دینی سطحی دارد و برای پاک‌سازی زمین دست به کشتار می‌زند.
نکته مهم فیلم، رفتار، کردار و گفتار مادر عقده‌ای و با انجماد فکری است که بچه و نوه پسری‌اش را طوری تربیت می‌کند که انگاری یگانه منجی عالم بشریت را یدک می‌کشد. نیش و کنایه پیرزن که نماد گذشته‌گان، باورهای سخیف و خاله‌زنکی‌وار است، منجر به کشتن انسان‌هایی می شود که معلول جامعه هستند، نه علت اصلی بدبختی جامعه غرق در فساد و بدرفتاری‌ها، ظلم و جور و بی‌کفایتی‌ها می‌باشند.

علم گمشده تربیت فرزند در این چندین دهه، نیاز اساسی دارد و بنیان تربیتی غلط و کم کاربرد را بازنگری کرد. قوانین جاری را یکدست کرده و هر کَسی با سواد اندک‌ش به خود اجازه ندهد یک تنه به جنگ با فساد برخیزد. فسادی که ریشه در فقر مالی و فرهنگی شدید در جامعه دارد. فیلم در پرداخت و روند داستان، با توجه به هیجان پنهان، به کندی پیش می‌رود.

موسیقی هم گاه به گاه، ریتم پلان‌های ساده را سرعت می‌بخشد اما با نگاه مستندوار باعث می‌شود هیجان فیلم برای مخاطب کاسته شود. این کاستی در عوض به مخاطب فرصت می‌دهد کمی تعمق در پیرامون حادثه داشته باشد.

نمادهایی همچون باران، ماهِ پشت ابر و نور آینه شکسته در تلطیف فضای تلخ و دردناک موثر است. اما جای تأسف فراوان دارد، فیلم‌های دچار کج‌فهمی و برداشت‌های ناصواب این چنینی در محاق می‌مانند.

«عنکبوت»؛ دون کیشوت زمانه
بر اساس این نوشتار به نقل از ایرنا، فیلم سینمایی فیلم عنکبوت که این روزها در حال نمایش است در آن هنرمندانی چون محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان بخش، فرید سجادی حسینیف ماهور الوند، علی باقری، حمیدرضا هدایتی، گلنوش قهرمانی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، نیوشا علیپور، یوسف خسروی و افسانه تهرانچی ایفای نقثش کرده اند.

عنکبوت روایت زندگی مردی است که قصد دارد ریشه فساد را خشک کند و در حقیقت آسیب‌ شناسی و نقد نگاه تند است. این فیلم درباره یکی از قاتلان زنجیره‌ای دهه هفتاد است که در شهر مشهد چندین زن خیابانی را به قتل رساند.

نظر شما