شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۷
کد خبر: ۱۲۲۹۰۵
|
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
با حضور شاعران و اهالی ادبیات
نخستین نشست شورای اندیشه‌ورز آفرینش‌های ادبی یکشنبه هشتم اسفندماه با حضور رییس و معاونان سازمان فرهنگی هنری و جمعی از شاعران و اهالی ادبیات برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نخستین نشست شورای اندیشه‌ورز آفرینش‌های ادبی یکشنبه هشتم اسفندماه به همت دفتر ترویج سبک زندگی با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس، سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی و امیرحسین سمیعی سرپرست معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری و مریم بیرامی دبیر اجرایی شوراهای اندیشه‌ورز در محل ستاد این سازمان برگزار شد. 

در این نشست شاعران و ادیبانی مانند علیرضا قزوه، مرتضی امیری اسفندقه، مصطفی محدثی خراسانی، علی‌محمد مؤدب، غلامرضا طریقی، محمدمهدی سیار، میلاد عرفان‌پور، علی داوودی، علی‌اصغر عزتی پاک و رضا وحیدزاده حضور داشتند. 

در آغاز نشست سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با ارائه نکاتی درباره شوراهای اندیشه‌ورز این سازمان گفت: از روز اولی که آقای امرودی به عنوان رییس سازمان منصوب شدند، تشکیل شوراهای اندیشه‌ورز بر اساس منویات مقام معظم رهبری را در دستور کار قرار دادند و تا کنون شوراهایی در حوزه‌های گوناگون مانند کتاب، خانواده، بین‌الملل، عفاف و حجاب، قرآن و.. تشکیل شده و چند شورا هم در حال تشکیل است.

وی اضافه کرد: در این شوراها ظرفیت‌های سازمان فرهنگی هنری برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری با حضور متخصصان هر حوزه بررسی می‌شود. در نشست امروز ظرفیت‌های سازمان در حوزه ادبیات را بررسی می‌کنیم و پیشنهادهای اعضا را درباره برنامه‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری در سال ۱۴۰۱ می‌شنویم و انتخاب رییس شورای اندیشه‌ورز دیگر دستور کار ما خواهد بود. 

شورای اندیشه‌ورز آفرینش‌های ادبی تشکیل شد

در ادامه امیرحسین سمیعی سرپرست معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: باعث افتخار ماست که در این شورا در خدمت ستون‌های شعر و ادب انقلاب اسلامی هستیم. در این شورا سیاست‌گذاری برنامه‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری انجام می‌شود. 

شورای اندیشه‌ورز آفرینش‌های ادبی تشکیل شد

وی افزود: اعضای این شورا علاوه بر فعالیت مستمر و حرفه‌ای در زمینه شعر و ادب، سمت‌های مهمی هم در سازمان صداوسیما، حوزه هنری، شهرداری تهران، موسسه شهرستان ادب و... در اختیار دارند که این به اجرای برنامه‌های مشارکتی کمک می‌کند. امیدوارم این شورا افق روشنی برای اجرای برنامه‌های حوزه شعر و ادبیات پیش روی ما ترسیم کند. 

حجت‌الاسلام امرودی: فاصله ایده و اجرا در سازمان فرهنگی هنری کوتاه است

حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری سخنران بعدی نشست بود که عنوان کرد: یکی از چالش‌های مدیریت در کشور ما این است که برای تصمیماتمان به اندازه کافی فکر نمی‌کنیم. سازمان فرهنگی هنری امکانات زیادی دارد که برای استفاده درست از آن لازم است گروهی از اهالی اندیشه به ما کمک فکری بدهند.

وی با اشاره به فاصله کم ایده و اجرا در سازمان فرهنگی هنری گفت: در این شوراها تصمیماتی گرفته می‌شود که به سرعت به مرحله اجرا می‌رسد و تأثیر تصمیم اعضای شوراها خیلی زود در سطح شهر تهران نمایان می‌شود. 

شورای اندیشه‌ورز آفرینش‌های ادبی تشکیل شد

رییس سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: ما متولی هنر و ادبیات در شهر تهران نیستیم، بلکه متولی اهدافی هستیم که باید برای تحقق آن از زبان هنر کمک بگیریم. برای این کار نیاز به کمک فکری کارشناسانی چون شما داریم. در حوزه‌های مختلف مانند برگزاری شب شعر، تشکیل کانون‌های ادبی، برگزاری دوره‌های آموزشی و... می‌توانید پیشنهادهای خود را ارائه کنید تا بررسی شود و پس از آن در مراکز سازمان فرهنگی هنری به مرحله اجرا برسد. 

حجت‌الاسلام امرودی در پایان گفت: شعر و ادب از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که برای آن دغدغه داریم و به عنوان مثال برگزاری یک رویداد ادبی بین‌المللی در یکی از مراکز سازمان می‌تواند با نظر اعضای این شورا عملی شود؛ رویدادی مکان محور که از نقاط مختلف جهان برای شرکت در آن به ایران سفر کنند. در این شورا باید چنین برنامه‌هایی را امکان‌سنجی و برنامه‌ریزی کنیم.

در ادامه اعضای شورای اندیشه‌ورز آفرینش‌های ادبی به بیان نظرات خود درباره ظرفیت‌های سازمان فرهنگی هنری در زمینه شعر و ادبیات پرداختند.

حجت‌الاسلام امرودی در پایان به جمع‌بندی نکات مطرح‌شده پرداخت و بیان کرد: بزرگداشت شاعران و ادیبان، توجه به ظرفیت شعر و ادبیات در معرفی تهران، نصب کاشی بزرگداشت بر در خانه‌های شاعران و ادیبان، توجه به شاعران جوان و تازه‌نفس، دقت در اجرای درست برنامه‌های ادبی، فعالیت ادبی و هنری برای بزرگداشت حضرت امام(ره)، لزوم تناسب مظاهر شهری تهران با شعر و ادب و توجه به رفاه اهالی ادب ساکن تهران مهم‌ترین مباحث نخستین نشست شورای اندیشه‌ورز آفرینش‌های ادبی بود. 

وی افزود: تهران می‌تواند الگویی برای کل کشور باشد و در این جلسات، مقدمات خط‌شکنی در حوزه فرهنگ و ترویج فعالیت‌های مؤثر در سراسر ایران را بررسی می‌کنیم. 

انتخاب رییس شورای اندیشه‌ورز آفرینش‌های ادبی پایان‌بخش این نشست بود که مصطفی محدثی خراسانی با کسب رأی اکثریت اعضا، به عنوان رییس شورا انتخاب شد. همچنین محمد جعفری مدیر آفرینش‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری دبیر اجرایی این شورا خواهد بود.

شورای اندیشه‌ورز آفرینش‌های ادبی تشکیل شد
نظر شما