پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۴۲
کد خبر: ۱۲۳۰۴۲
|
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
ویژه‌برنامه «درخت‌های افتخار» آیین گرامیداشت، یاد و خاطره زنده‌یاد استاد ناصر منصوری نوازنده و آهنگساز با کاشت یک نهال به نام ایشان در بوستان قزل قلعه منطقه ۶ پایتخت برگزار شد.

گرامیداشت زنده‌یاد استاد ناصر منصوری با کاشت یک نهال به یاد اوبه گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر،  ویژه‌برنامه «درخت‌های افتخار» آیین گرامیداشت، یاد و خاطره زنده‌یاد استاد ناصر منصوری نوازنده و آهنگساز با کاشت یک نهال به نام ایشان در بوستان قزل قلعه منطقه ۶ پایتخت برگزار شد. این آیین همچنین در قالب برنامه «با هنرمندان» روز یکشنبه-15 اسفند- همزمان با روز درختکاری با حضور رویا فتحی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۶ و رئیس فرهنگسرای سرو، محمدمهدی ملکی رئیس خانه فرهنگ گلها، پریوش کناردریایی همسر استاد ناصر منصوری و جمعی از شهروندان به همتخانه فرهنگ گلها با مشارکت معاونت فرهنگی اجتماعی و مدیریت فضای سبز منطقه ۶برگزار شد.

استادمنصورى پژوهشگر، مدرس، آهنگساز و نوازنده به‌نام حوزه موسیقی سال ۱۳۰۹ در تهران متولد شد. وى از همان كودكى علاقه خاصى به موسیقى داشت و از میان سازهاى مختلف به ویلن و یادگیرى آن شوق بیشترى نشان مى‏‌داد زیرا ساز تخصصى پدرش نیز که از هنرمندان کشور به شمار می‌رفت، ویلن بود.

منصوری پس از اخذ مدرک دیپلم، در دانشکده پزشکی مشهد پذیرفته شد اما به دلیل اینکه دامنه فعالیت‏‌هاى هنرى را در تهران بیشتر مییافت، از رفتن به دانشكده پزشكى خوددارى کرد.

گرامیداشت زنده‌یاد استاد ناصر منصوری با کاشت یک نهال به یاد او

منصوری موسیقی با ویلن را نزد روبیک گریگوریان تعلیم گرفت و براى تكمیل ردیف‏‌ها و دستگاه‌هاى ایرانى، پای درس اساتید و هنرمندان موسیقى سنتى نظیر محمود ذوالفنون، مرحوم حسین یاحقى، على تجویدى و مرحوم ابوالحسن صبا نشست. او در سن ۱۸ سالگى با كسب موفقیت در امتحان ورودى رادیو به آن سازمان راه یافت و در اركستر بزرگ ابراهیم‏ خان منصورى، مرحوم حسین یاحقى، محمد بهارلو و اركسترهاى دیگر مشغول به كار شد.

این آهنگساز همچنین با خوانندگانى نظیر مرحوم بدیع‏‌زاده، مرحوم داریوش رفیعى، حسین خواجه‏‌امیرى و ... همكارى نزدیک داشته است.

همزمان با 15 اسفند-روز درختکاریبه پاس یک عمر فعالیت هنری استاد منصوری یک اصله نهال سیب به نام وی در بوستان قزل قلعه منطقه ۶ تهران غرس شد.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۶ و رئیس فرهنگسرای سرو در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجموعه برنامه «آیه‌های سبز» رابه مناسبت روز درختکاری با هدف ترویج فرهنگ نگهداری و کاشت درخت از ۱۴ تا ۱۸ اسفند برگزار می‌کند.

فتحی گفت:«درخت‌های افتخار»یکی از برنامه‌هایی است که در این حوزه با هدف کاشت نهال برای گرامیداشت مفاخر محلات و معرفی آنان به نسل جوان برگزار می‌شود.

وی افزود: امروز در ویژه برنامه‌ای برای گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد استاد ناصر منصوری یکی از اساتید به‌نام موسیقی که ۲۰ سال سابقه تدریس در منطقه ۶ تهران داشت و هنرجویان بسیاری را تربیت کرد، نهالی غرس شد.

رئیس فرهنگسرای سرو با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی استاد منصوری بیان کرد: این استاد تعلق خاطر خاصی به اهل بیت(ع) داشت و آموزه‌هایش را در این حوزه به هنرجویان منتقل می‌کرد و به این موضوع اهمیت می‌داد که هنرجویان ابتدا به مفاهیم اسلامی بپردازند و موازین شرعی را رعایت کنند سپس هنر موسیقی را بیاموزند، این ویژگی استاد زبانزد خاص و عام بود.

فتحی کاشت نهال و حفظ محیط زیست را از دیگر اهداف ویژه برنامه «درخت‌های افتخار»عنوان کرد که در فرهنگ اسلامی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی گفت: با توجه به شرایط زیست محیطی کشور باید جنگل‌ها و منابع طبیعی‌ را حفظ کنیم و این پیام را باید به نسل جوان و خانواده‌ها منتقل کنیم تا توجه و رسیدگی به منابع طبیعی تبدیل به یکی از موضوع‌های مهم فرهنگی در کشور شود.

به گزارش ایرنا، ۱۵ تا ۲۱ اسفند با عنوان «هفته منابع طبیعی» نامگذاری شده که نخستین روز این هفته «روز درختکاری» است.

نظر شما