شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۹
کد خبر: ۱۲۳۰۵۳
|
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
فرهنگ‌سرای سلامت با هدف ارایه خدمات به توانیابان با کاربری جدید فعالیت خود را آغاز کرد.

نخستین مرکز فرهنگی هنری معلولان در شمال شرق تهران راه اندازی شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فرهنگسرای سلامت با مساحت هزار متر مربع در دو طبقه با 18 اتاق به صورت مشترک با کاربری اداری و آموزشی پانزدهم دی ماه سال 1382  به صورت تخصصی فعالیت‌هایش را آغاز کرد و در سال 1389 با عنایت به سیاست‌های وقت سازمان، با موافقت و تصویب در هیئت مدیره سازمان به فرهنگ‌سرای هنگام تغییر نام داد. در ادامه فعالیت، این فرهنگ‌سرا آذر ماه 1400 در راستای مأموریت‌ها و وظایف محوله از سوی سازمان، با هدف ارائه خدمات به معلولان مجددا با عنوان فرهنگ‌سرای سلامت تغییر نام و کاربری داد.

فریبا سجادی مدیرفر هنگ‌سرای سلامت در این باره گفت:‌ از اوایل آذرماه ساختمان «فرهنگ‌سرای سلامت» با هدف ارایه خدمات مناسب به توانیابان و نابینایان تهران در حال بهسازی است و قرار است این مرکز فرهنگی با عنوان «فرهنگ‌سرای سلامت» به توانیابان شهر تهران خدمات فرهنگی، هنری، ورزشی و ... ارایه ‌دهد.
سجادی افزود:‌ راه‌اندازی کتابخانه ویژه نابینایان، ایجاد رمپ در ورودی‌های فرهنگ‌سرا، ساخت سرویس بهداشتی ویژه معلولان و بهسازی ساختمان فرهنگ‌سرا برای استفاده این عزیزان انجام شده است و درهای این مرکز برای بهره‌برداری معلولان گرامی باز است.

وی همچنین به راه‌اندازی بخش مشاوره در این فرهنگ‌سرا اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات و دغدغه‌های موجود در این بخش از شهر مشکلات مربوط به جوانان و نوجوانان، مسئله اعتیاد و اختلافات خانوادگی است. به همین منظور برآن شدیم تا با فعال‌سازی بخش مشاوره کمک تخصصی به شهروندان داشته باشیم.

سجادی در ادامه به تفاوت فرهنگ‌سرای سلامت با فرهنگ‌سرای هنگام در نوع ارایه خدمات به شهروندان اشاره کرد و افزود: فرهنگ‌سرای هنگام به شکل عام ارائه خدمات داشت اما فرهنگ‌سرای سلامت علاوه بر ارائه خدمات قبلی به طور خاص برای جامعه دارای معلولیت نیز خدمات فرهنگی-هنری –ورزشی و آموزشی ارائه خواهد کرد.

وی گفت: البته بخشی از ظرفیت فرهنگ‌سرا برای ارایه خدمات به توانیابان عزیز طراحی شده و فرهنگ‌سرا همچنان به همه شهروندان منطقه خدمات فرهنگی هنری و آموزشی ارائه می‌دهد.

رییس فرهنگ‌سرای سلامت در خصوص بخش‌هایی که به مجموعه اضافه شده نیز گفت: بخش کافه کتاب، گلخانه،  قرائت خانه، مخزن کتابخانه ویژه نابینایان، مناسب‌سازی آمفی تئاتر مرکز، ساخت سرویس‌های بهداشتی ویژه افراد معلول از جمله بخش‌هایی است که آماده بهره‌برداری توسط شهروندان محترم است. البته با توجه به بیماری کرونا، ما در ارائه خدمات تابع ضوابط و مقررات اعلامی از سوی ستاد ملی کرونا هستیم.
سجادی ادامه داد: ساعت فعالیت فرهنگ‌سرا پس از این تغییرات، متناسب با میزان حضور و استقبال مخاطبان قطعا بیشتر از قبل خواهد بود، حتی ما این آمادگی را داریم که در ایام تعطیل و روز جمعه بتوانیم در خدمت افراد معلول همراه با خانواده هایشان برای بهره‌مندی از سالن نمایش و سینمای مرکز باشیم.

رییس نخستین مرکز فرهنگی هنری معلولان در شمال شرق تهران به رایگان بودن خدمات فرهنگ‌سرا برای افراد دارای معلولیت اشاره کرد و افزود: انشاءالله با برنامه‌ریزی و نیازسنجی در تلاش هستیم تا برنامه‌های شاد در کنار خانواده‌ها برای افراد دارای معلولیت برگزار کنیم.

وی در پایان با اشاره به جلسات متعدد با نهادهای مرتبط با حوزه فعالیت معلولان گفت: نکته مهمی که باید اشاره کنم این است که ما با تشکیل شورای اندیشه‌ورز در حوزه معلولیت در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و تدوین شیوه‌نامه خاص برای فرهنگ‌سرای سلامت با عنوان سند راهبردی مرکز به طور دقیق کلیه نیازها و برنامه‌ها را در آن تببین خواهیم کرد.

مطالب مرتبط
نظر شما