جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۳۲
کد خبر: ۱۲۳۰۵۸
|
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
رییس فرهنگ‌سرای خانواده و دبیر اجرایی شورای اندیشه‌ورز خانواده با بیان ماموریت‌های این شورا گفت: راه‌اندازی وزارت خانواده مطالبه اصلی شورای اندیشه‌ورز خانواده است.
راه‌اندازی وزارت خانواده مطالبه اصلی شورای اندیشه‌ورز خانواده استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، شورای اندیشه‌ورز خانواده یکی از فعال‌ترین شوراهای اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری است که دبیرخانه آن در فرهنگ‌سرای خانواده قرار دارد و جمعی از شاخص‌ترین چهره‌های متخصص این حوزه عضو آن هستند. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های این شورا گفت‌وگویی با شیوا مقدم رییس فرهنگ‌سرای خانواده و دبیر اجرایی شورای اندیشه‌ورز خانواده داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید. دبیرخانه شوراهای اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری در دفتر ترویج سبک زندگی معاونت فرهنگی سازمان واقع شده است.

اندیشه‌ورزی در اندیشه‌های حوزه خانواده

در خرداد ۱۳۹۸ به دستور سعید اوحدی رییس وقت سازمان فرهنگی هنری، فرهنگ‌سرای شفق تغییر هویت داد و نام آن به فرهنگ‌سرای خانواده تغییر کرد. چند ماه بعد و در ۲۴ دی ماه ۱۳۹۸ شورای اندیشه‌ورز خانواده فعالیت خود را آغاز کرد و دبیرخانه این شورا در فرهنگ‌سرای خانواده مستقر شد. شیوا مقدم می‌گوید تا کنون هشت نشست با حضور همه اعضای شورای اندیشه‌ورز خانواده برگزار شده و ۲۰ نشست غیررسمی هم با حضور برخی اعضای شورا برگزار شده است. «در حال حاضر شورای اندیشه‌ورز خانواده پنج عضو دارد که عبارت‌اند از: غلامعلی افروز، عماد افروغ، احمدعلی نوربالا تفتی، سید کاظم فروتن و مجید ابهری. خانم دکتر مهری سویزی دیگر عضو شورا بودند که اسفند ۱۳۹۹ فوت کردند و در آبان ماه ۱۴۰۰ کتابخانه فرهنگ‌سرای خانواده را به نام ایشان نام‌گذاری کردیم.»

او اندیشه‌ورزی در اندیشه‌های حوزه خانواده را مهم‌ترین موضوع نشست‌های شورا می‌داند. «بخشنامه‌ها و لوایحی که در دولت و سایر نهادها درباره خانواده تهیه می‌شود، از موضوعات مورد بررسی ما در شوراست. راه‌اندازی وزارت خانواده هم یکی از اصلی‌ترین مطالبات شورای اندیشه‌ورز خانواده از بدو تشکیل تا کنون است. با توجه به اسناد بالادستی، بیانات مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ما به این نتیجه رسیدیم که با وجود اهمیت راه‌اندازی وزارت خانواده، یک نهاد بالاتر از وزارتخانه هم لازم است تا فعالیت همه نهادها در زمینه خانواده را هماهنگ کند.»

ارتباط با مشاوران خانواده مراکز سازمان

مقدم می‌گوید در این شورا علاوه بر آماده‌سازی اسناد برای ارائه به نهادهای بالادستی، بحث گفتمان‌سازی و جریان‌سازی در حوزه خانواده نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. «با توجه به حضور اعضای شورا در نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم گیر، فضای مجازی و رسانه‌ها، سعی داریم از این ظرفیت استفاده کنیم و مصوبات شورا را به گوش مردم برسانیم. حضور اعضای شورا در رسانه‌ها باعث شکل‌گیری مطالبات در حوزه خانواده می‌شود. در زمینه آینده‌پژوهی هم کارهای خوبی در شورا انجام شده و به طور خلاصه قرار است در این شورا جهت‌دهی به برنامه‌های فرهنگ‌سرای خانواده انجام شود و با توجه به تشکیل میزهای خانواده در همه فرهنگ‌سراها، مراکز مختلف سازمان فرهنگی هنری با موضوع خانواده درگیر می‌شوند.» دبیر اجرایی شورای اندیشه‌ورز خانواده می‌گوید میزهای خانواده تا کنون ۱۱ نشست با اعضای شورای اندیشه‌ورز داشته است که در این نشست‌ها تلاش شده مطالب آموزشی و کاربردی ارائه شود. «همچنین با روان‌شناسانی که در مراکز سازمان مشاوره خانواده ارائه می‌کنند ارتباط داریم و از آنها خواسته‌ایم در میزهای خانواده و وبینارهای آن مشارکت داشته باشند.»

از برگزاری جشنواره نمایشنامه‌نویسی تا تولید آلبوم موسیقی

برپایی نشست‌های تخصصی و بحث و گفت‌وگو درباره خانواده اگر چه مهم است، اما مهم‌تر از آن برنامه‌ریزی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری بر پایه نظرات متخصصان است. رییس فرهنگ‌سرای خانواده می‌گوید تا کنون برنامه‌های پرشماری بر اساس نظرات اعضای شورای اندیشه‌ورز خانواده برگزار شده است که چندین آیین رونمایی کتاب با موضوع خانواده و مسابقات و جشنواره‌ها از آن جمله است. «جشنواره «قصه خانواده من» سال گذشته برای مخاطب کودک و نوجوان برگزار شد و امسال هم برگزار خواهد شد. این جشنواره به این موضوع می‌پردازد که داشتن خواهر و برادر یک دل‌خوشی بزرگ است. لزوم توجه به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از دیگر موضوعات این جشنواره است. همچنین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «ثمر» را برگزار کردیم که از نقاط مختلف کشور در آن شرکت کردند و در نهایت با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. آثار برگزیده این جشنواره به صورت کتاب چاپ خواهد شد.» 

مقدم به انتشار کتاب خانواده در هر فصل با یکی از موضوعات حوزه خانواده و معرفی آن به مراکز مختلف اشاره می‌کند و تحکیم روابط خانوادگی، فرزندپروری و ارتباط مادر و کودک را تعدادی از موضوعاتی بر می‌شمارد که تا کنون در این کتاب‌ها به آن پرداخته شده است. «تولید آلبوم موسیقی «پناه» با موضوع خانواده از دیگر برنامه‌های فرهنگ‌سرای خانواده است که همزمان با اعیاد شعبانیه رونمایی خواهد شد. تلاشمان این است که برای نزدیک کردن فرهنگ رسمی و غیررسمی در حوزه خانواده، از قالب‌های متنوع هنری بهره ببریم.»

نظر شما