جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۷
کد خبر: ۱۲۳۱۲۹
|
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
نشست خبری سلسله "شب های شعرآیینی حضور " با حضور جمعی از اصحاب رسانه های کشور صبح 17 اسفندماه در سالن یونس شکرخواه فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
شعر ابزاری است که به تببین سواد و بصرت رسانه ای کمک می کند
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ وهنر، فرهنگسرای رسانه درراستای  فعالیت های ادبی  تمرکز ویژه ای به موضوع شعرهای آیینی داشته است  و نشست های ادبی را در مناسبتهای ملی ، مذهبی و مناسبتی به طور ماهانه برگزار می کند.

این فرهنگسرا قصد دارد از این پس جهت انسجام جلسات شعر ئینی، سری نشست های شب شعری را درقالب  سری نشست های شب شعر حضور برگزار می کند.

در این نشست  مهدی شکیبایی رییس فرهنگسرای رسانه گفت :یکی از ماموریت های ویژه فرهنگسرای رسانه تبیین و ترویج  سواد رسانه ای و بصیرت رسانه ای مخاطبان نسبت به رسانه های نوپدید و ارتقا دانش و آگاهی آنها نسبت به پیام های تولید شده در فضای مجازی است. یکی از پیام های متعددی که در فضاهای مجازی تولید می شود متاسفانه ایجاد تردید و تشکیک از طریق راهبردهای رسانه ای بسیار پیچیده در خصوص اهداف و گفتمان انقلاب اسلامی در دو حوزه داخلی و خارجی است. امری که مخاطبان این فضا ها را دچار گمراهی می کند.

در این راستا فرهنگسرای رسانه وظیفه خود می داند با ابزارهای موجود رسانه ای در این خصوص برای مخاطبان دانش افزایی نماید. براین اساس در کنار ابزار رسانه شامل رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری فرهنگسرا از دیگر قابلیتها  از جمله ادبیات ، سینما، موسیقی و ... تلاش کرده است استفاده نماید. بویژه ادبیات و خصوصا شعر که مورد تاکید فراوان مقام معظم رهبری نیز بوده بطور ویژه به عنوان یک ابزار رسانه ای جهت ترویج حوزه ماموریت خود بهره برده است.


به گفته شکیبایی شعر و خالق شعر یعنی شاعر برخلاف دوره گذشته که خود نیازمکند به یک رسانه بود تا پیام خود را به مخاطب منتقل کند امروز خود در قامت رسانه عمل می کند و بسیاری از حوزه ها تلاش می کنند با نزدیک شدن به شعر و شاعری پیام های خود را به مخاطب منتقل کنند. در واقع امروز شاعر بسان یک شهروند خبرنگار به یک شاعر خبرنگار یا شاعر رسانه تبدیل شده است.

شعر امکانی است که به تبیین سواد و بصیرت رسانه ای مخاطبان کمک میکند

رییس فرهنگسرای رسانه افزود: در همین راستا فرهنگسرای رسانه در کنار برنامه های آموزشی در حوزه نحوه استفاده مخاطبان از پیام های تولید شده رسانه ای در سنوات گذشته به برگزاری شب شعر های آئینی در مناسبت های مختلف اعم از مناسبت های ملی و مذهبی بصورت پراکنده مبادرت کرده بود و اینک در تلاش هستیم با حضور شاعران ارزشی و انقلابی همچون دکتر مهدی عبداللهی و خانم دکتر سیده فاطمه موسوی و سایر عزیزان شاعر انسجام بیشتر و مناسبتری به این شب های شعر بدهیم.

رئیس فرهنگسرای رسانه با اعلام اینکه جزئیات بیشتر سلسله نشست های شب های شعر آئینی حضور توسط خانم موسوی دبیر نشست ها اعلام خواهد شد به اهداف فرهنگسرا در برگزاری این سلسله نشست ها اشاره کرد و افزود:  مدح و ستایش ائمه اطهار (در مناسبت های اعیاد) و ذکر مصیبت اهل بیت علیهم السلام (در ایام شهادت) ، تبیین سبک و سیره  زندگی شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم بویژه مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی، ترویج گفتمان محور مقاومت اسلامی به همراه ، افشا و محکوم  کردن جنایات  نظام جهانی سلطه علیه ملت های منطقه از جمله اهداف این سری نشست ها در فرهنگسرای رسانه است که ان شاالله مد نظر داریم که با برپایی این جلسات به تحقق ان کمک نمائیم.

شکیبایی در پایان در خصوص اهمیت شعر به عنوان یک ابزار تاثیر گذار در مخاطب به قرائت یک شعر از سید محمد مهدی شفیعی شاعر نامدار کشور و نقل یک خاطره از شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی در باره این شعر اشاره کرد و گفت: شعر معروفی که جناب شفیعی در محضر مقام معظم رهبری حضرت ایت الله خامنه ای درباره سوریه و تحولات منطقه قرائت کرد بعدها به عنوان مانیفست نیروی قدس سپاه از زبان حاج قاسم در یکی از سخنرانی هایشان در جمع خانواده شهدا لقب گرفت و ایشان این شعر را با یک لحن خاصی قرائت کردند. 


 کوه باشی ، سیل یا باران چه فرقی می کند؟
سرو باشی باد یا طوفان ، چه فرقی می کند؟

مرزها  سهم زمین اند و تو اهل آسمان
آسمان شام یا ایران چه فرقی می کند؟

مرز ما عشق است، هرجااوست آنجا خاک ماست 
سامرا، غزه ، حلب ، تهران چه فرقی می کند؟

هرکه را که صبح شهادت نیست، شام مرگ هست
بی شهادت مرگ با خسران چه فرقی می کند؟

شعله در شعله تن ققنوس می سوزد
ولی لحظه آغاز با  پایان چه فرقی می کند؟

سید فاطمه موسوی دبیر علمی سلسله نشست های  شب شعر ضمن تشکر از نگاه جامع و دغدغه مند رییس فرهنگسرای رسانه عنوان کرد: پروردگار از تعهدات شاعران نسبت به اهداف امت اسلامی سوال خواهد کرد . مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید کرده اند رسانه ی  شعر جزو مهمترین رسانه هاست .امام خمینی (ره) نیزدر سخنانشان  فرموده اند :لسان شعر مهمترین لسان است.

شعر امکانی است که به تبیین سواد و بصیرت رسانه ای مخاطبان کمک میکند

 دبیر علمی شب شعر حضور ادامه داد ؛ شعر آیینی تنها  مختص اهل بیت و ائمه نبوده و شعر انقلاب اسلامی ازشعر آیینی جدا نیست . شعر انقلاب اسلامی همیشه  در خدمت دین  اسلام و انسانیت و دفاع از مظلومیت جهان  است . شعر انقلاب اسلامی از سال 1342 شکل گرفت  استادان سبزواری ، اوستا ، استاد محمدجواد محبت در سالهای اختناق به واسطه شعرهایشان به  زندان افتادند و حبس می شدندوسالها  خون دل خوردند.
 
وی عنوان  کردشعرهای آیینی از قبل به اشتیاق امام خمینی (ره)  و سالهای  تبعید و جنگ و شعر دفاع مقدس که اتفاق مهمی در ادبیات فارسی بود هم به لحاظ محتوا، هم به لحاظ نظم و قالب تغییرات زیادی را متحمل شده است .

قالبهای غزل مثنوی و قالب های حماسه از همان زمان پدیدار شده است  وی مصادف شدن این نشست را اعیاد شعبانیه مبارک دانست  و از همه شاعران جهت حضور در این نشت های ادبی دعوت نمود .

سیده فاطمه موسوی  گفت ؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی دردیدارهای  مختلف با شاعران به مطالعات  قرآنی و  کتب قدما و روایاتی که سندهای معتبری داردتاکید کرد ه است وفرموده اند بهتر است که  شعرهابر اساس احساس و خیال نباشد ودارای  مستند و مطالعات فراوان و گسترده ای هم  باشد .

برگزاری جشنواره ها سالانه  و حضور شاعان جوان با موضوعات انقلاب و امت اسلامی می تواند به شناساندن فرهنگ انقلاب اسلامی به نسل های بعد کمک می کند. 

محمد مهدی عبداللهی دبیر اجرایی در این نشست عنوان کرد ؛ پدیده شعر از معجزات آفرینش و آدم خلقت است . بیان به آن چیزی گفته می شود که در ذهن متصور می شود و در قالب الفاظ به مخاطب القا می شود شعر نیز مفهموم برجسته ای دارد که در قالب الفاظ قرار می دهید و به بهترین شکل ممکن منتقل می شود.

شعر امکانی است که به تبیین سواد و بصیرت رسانه ای مخاطبان کمک میکند

وی ادامه داد می توان از شعر به عنوان رسانه اثرگذار نام ببریم که برای انتقال مفاهیم ، قدرت ، تاثیرشعر در نوع خودش مسئولیت مهمی دارد.شعر به واسطه قدرت تاثیرگذاری و کارآمدی مضاعف مسئولیت بالاتری دارد و تعهدات خاصی دارد. 

شاعر باید همیشه در خط مقدم شعر باشد و  خود را متعهد به مسائل می داند و نمی تواند در حمایت از مظلومین غزه ، فلسطین ، بی تفاوت باشدو آنجاست که شعرهویت ملت می شود ولی اگر مملکتی هویت خودرا از دست بدهد دشمن نفوذ خواهد کرد.

شعر آیینی نباید حصاری داشته باشد و فقط به اهل بیت نیست ،شعر باید مثل آیینه زلال باشد و در خدمت اهداف انقلاب باشد.و در این راستا باید  کتابهای زیادی منتشر شود.

انتهای پیام/
نظر شما