جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۸
کد خبر: ۱۲۳۳۸۹
|
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
در گفت‌وگو با رییس فرهنگ‌سرای قرآن مطرح شد
فرهنگ‌سرای قرآن یکی از مجموعه های فعال در عرصه ترویج فرهنگ قرآنی و سبک زندگی قرآنی، آموزش و افزایش سطح آگاهی و دانش قرآنی در استان تهران است که در سال گذشته صدها برنامه مشارکتی، آموزشی و جهادی برگزار کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر به نقل از خبرگزاری شبستان، فرهنگ‌سرای قرآن یکی از مجموعه های فعال در عرصه ترویج فرهنگ قرآنی و سبک زندگی قرآنی، آموزش و افزایش سطح آگاهی و دانش قرآنی در استان تهران است. از زمان شیوع ویروس کووید ۱۹ و سویه‌های جدید آن نظیر امیکرون و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، فضای مجازی به کمک فرهنگ‌سرای قرآن آمده است و در این راستا علاوه بر قرآن‌آموزان تهرانی، قرآن‌آموزان سایر شهرهای کشور نیز این امکان را یافته‌اند تا از طریق فضای مجازی در دوره‌های آموزشی این فرهنگ‌سرا شرکت کنند.

با توجه به اتمام سال ۱۴۰۰ خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت‌وگویی با سعید زکی‌لو رییس فرهنگ‌سرای قرآن انجام داده است و در آن به ارائه گزارشی از برنامه‌های مشارکتی و فعالیت‌های جهادی فرهنگ‌سرای قرآن پرداخته است.

زکی‌لو در این گفت‌وگو بیان کرد: فرهنگ‌سرای قرآن سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با هدف ترویج و تعمیم ارزش‌های قرآنی و برای پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی شهروندان، آشنایی اقشار مختلف با قرآن کریم و پاسخگویی به نیازهای بخشی از شهروندان و بهره‌مندی از خدمات قرآنی سال ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشت.

رییس فرهنگ‌سرای قرآن با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌های شاخص سال ۱۴۰۰ افزود: برگزاری نوزدهمین همایش «عمری با قرآن» با تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران، برگزاری جشنواره قرآنی «سراج» برای نخستین بار به صورت آنلاین و غیرحضوری در دو رشته قرائت و حفظ قرآن کریم با حضور ۲۸۰ نفر از قاریان و حافظان خواهر و برادر در دو بخش مقدماتی و نهایی و تجلیل از نفرات برتر جشنواره از برنامه‌های سال گذشته فرهنگ‌سرای قرآن بود.

وی با اشاره به ارتقای سامانه ندای قرآن ۱۴۴۰ خاطرنشان کرد: این سامانه از سال ۱۳۸۰ با ۳۰ خط آنالوگ و با شماره ۱۴۴ فعالیت خود را شروع کرد. در سال ۱۳۹۲ با برطرف کردن مشکلات سامانه، تبدیل خطوط آنالوگ به دیجیتال و افزایش ۳۰ خط به ۱۲۰ کانال ارتباطی بخش‌های جدیدی نیز به این سامانه اضافه شد.

زکی‌لو ادامه داد: در سال ۱۳۹۵ فاز جدید خدمت‌رسانی این سامانه به شهروندان تهرانی آغاز شد. از جمله اضافه شدن تفسیرهای قطره‌ای استاد قرائتی، افزایش تلاوت‌های ترتیل استاد خلیل‌الحصری و استاد عباس امام‌جمعه به سامانه، افزودن یک ترجمه جدید گویا از استاد شیخ حسین انصاریان با صدای استاد عباس سلیمی، تولید و اضافه کردن ۱۱۴ تلاوت مجلسی و ماندگار از ۳۰ استاد برجسته جهان اسلام و افزودن کلید داستان‌های قرآنی به سامانه.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از یک میلیون تماس تلفنی با ۱۴۴۰ برقرار می شود، گفت: سامانه تلفن گویای ندای قرآن ۱۴۴۰ فرهنگ‌سرای قرآن با حمایت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این ۲۰ سال خدمات بسیاری به قرآن‌دوستان ارائه کرده است که انشالله به یاری خداوند تصمیم دارد در سال جدید و فاز بعدی، خدمات‌رسانی خود را با افزودن کلید مخصوص حفاظ (یک بار تکرار و سه بار تکرار) برای مخاطبان ارجمند افزایش دهد.

زکی‌لو با اشاره به برنامه‌های فرهنگ‌سرای قرآن در ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به شرایط کرونا و الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به مناسبت ماه مبارک رمضان هر شب از صفحه اینستاگرام فرهنگ‌سرا به مدت نیم ساعت محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان ممتاز کشوری به صورت زنده برای علاقه‌مندان پخش شد. این اجرای زنده هر شب از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲ در صفحه اینستاگرام فرهنگ‌سرا با حضور استادان رحیم خاکی، احمد ابوالقاسمی، محمدرضا پورزرگری، سعید پرویزی، مجتبی محمدبیگی، مهدی عادلی، هادی صلح‌جو، امین پویا، سید محمد کرمانی، مجید زکی‌لو، مهدی غلام‌نژاد اجرا شد.

رییس فرهنگ‌سرای قرآن درباره برنامه «تنفس صبح» نیز گفت: این برنامه با مشارکت معاونت اجتماعی شهرداری تهران و به مناسبت ماه مبارک رمضان هر شب به صورت حضوری در ۱۰ گرم‌خانه مختلف شهر تهران برگزار شد. در این برنامه هر شب از ساعت ۱۹ تا ۲۰ در محل گرمخانه‌های هدف محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان ممتاز کشوری از جمله مجید زکی‌لو، محمد تقی نوران و محسن قاسمی به صورت زنده برای این قشر آسیب‌پذیر جامعه اجرا شد.

وی یادآور شد: کارگاه هنر تلاوت نیز با حضور استاد احمد ابوالقاسمی برای هجدهمین سال متوالی روزهای سه‌شنبه هر هفته ویژه قاریان ممتاز برگزار می‌شود که در این کارگاه آموزش صوت و لحن و بررسی تلاوت قاریان ممتاز و کشوری انجام می‌گیرد.

زکی‌لو با اشاره به برنامه های مشارکتی فرهنگ‌سرای قرآن گفت: فرهنگ‌سرای قرآن در سالی که گذشت با مراکز قرآنی شهر تهران و برخی از فرهنگ‌سراها و مراکز فرهنگی برنامه‌هایی را به صورت مشارکتی برگزار کرد که پنجره‌های بهشت (بزرگداشت علامه حائری)، شانزدهمین دوره مسابقات تلاوت‌های مجلسی استان تهران، مسابقات قرآن کمیته امداد امام خمینی (ره)، مادرانه (جشن میلاد حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها)، مهرآئین (تجلیل از خانواده شهدا)، یاس غریب (اجرای نمایش به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها)، قدردانیم (تجلیل از پرستاران و کادر درمان بیمارستان لولاگر به مناسبت میلاد حضرت زینب سلام‌الله‌علیها) و کارگاه مهارت‌های زندگی قرآنی با حضور استاد سید محسن خدام حسینی از جمله آنهاست.

وی با اشاره به برخی از مهم‌ترین فعالیت‌های جهادی فرهنگ‌سرای قرآن خاطرنشان کرد: اهدای ۷۵ دستگاه حفظ قرآن کریم به روشندلان بهزیستی، اهدای بیش از ۸ هزار جلد کتاب به مناطق محروم و کم‌برخوردار، برگزاری سفره‌های فاطمی (پخت و توزیع ۵۰۰ پرس غذای گرم)، سفره احسان امیرالمومنین (پخت و توزیع ۵۰۰ پرس غذای گرم)، سفره‌های سبز افطار (آماده‌سازی و توزیع ۷۰۰ پرس افطاری در تمام شب‌های ماه محرم)، پنجشنبه‌های مهربانی (پخت و توزیع ۵۰۰ پرس غذای گرم در پنجشنبه‌های آخر هفته در خرداد، تیر، مرداد و شهریور ۱۴۰۰)، اهدای لوازم‌التحریر و اسباب‌بازی به دانش‌آموزان محروم منطقه و چند خیریه استان تهران، برپایی سه شب موکب‌های اربعین و ۲۸ صفر و اجرای برنامه عیدانه و فرشتگان نان‌آور و اهدای ۳۰۰ بسته هدیه و لوازم‌التحریر به کودکان کار از برنامه‌های جهادی فرهنگ‌سرای قرآن در سال گذشته بود.

زکی‌لو درباره فعالیت‌های مجازی و غیرحضوری فرهنگ‌سرای قرآن نیز گفت: سالی که گذشت برای فرهنگ‌سرای قرآن در بخش فعالیت‌های شبکه های مجازی و غیرحضوری از لحاظ تولید محصول سال پرباری به حساب می‌آمد.

وی افزود: تولید بیش از ۲۷۵ عنوان محصول قرآنی و فرهنگی در بخش‌های مختلف فرهنگ‌سرا از جمله روابط عمومی، واحد فرهنگی، واحد هنری، نگارخانه و کتابخانه با عناوین و مناسبت‌های مختلف چون الهی‌نامه، آرام دل‌ها، اذکار روزانه، خدا کافیست، نیایش پروردگار، روشنا، در قاب هنر، با هنرمندان، قدسیان، ستاره باران، همراه با کتاب، برگی از یک نوشته، مهدی موعود، فرشتگان آسمانی، بگو یا علی، بیست ثانیه با غدیر، مقاومت و پایداری، مسیردانایی، پندانه، سردار بی‌ادعا، قصه‌های عاشورایی، جمعه مهدوی، قصه‌های خوب و امام‌دل ها از فعالیت‌های فرهنگ‌سرا در حوزه مجازی بوده است.

رییس فرهنگ‌سرای قرآن درباره برنامه‌های آموزشی این مجموعه در سال گذشته نیز گفت: برگزاری دوره آموزشی پرتوی آسمانی ۱ شامل شرح و بررسی مفاهیم جزء سی از کتاب فهم زبان قرآن(۱) نوشته حجت‌الاسلام حمید محمدی و کتاب صرف مقدماتی ویژه پرسنل سازمان و در ۳۲ جلسه آموزشی روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه با حضور ۸۰ شرکت‌کننده و دوره آموزشی پرتوی آسمانی ۲ شامل شرح و بررسی مفاهیم جزء سی از سوره مبارکه نباء تا غاشیه از کتاب فهم زبان قرآن (۲) نوشته حجت‌الاسلام حمید محمدی و کتاب نحو مقدماتی ویژه پرسنل سازمان در ۳۲ جلسه آموزشی در روزهای دوشنبه و پنجشنبه با حدود ۸۰ نفر شرکت‌کننده از جمله برنامه‌های آموزشی فرهنگ‌سرای قرآن در سال گذشته بود.

وی با اشاره به برگزاری همایش قرآنی ذهن برتر از دیدگاه قرآن کریم خاطرنشان کرد: این همایش توسط دکتر امین محمدپور حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه و دکترای روانشناسی و دستیار پرفسور سمیعی در آلمان برگزار شد.

زکی‌لو افزود: برگزاری کلاس‌های مدرسه مجازی حفظ قرآن کریم ویژه دانش‌آموزان در فضای مجازی و آنلاین هر ماه حدود ۱۰۰ نفر از دانش‌آموزان در کلاس‌های حفظ همراه با مفاهیم اجزا شرکت می‌کنند. همچنین دو کلاس حفظ جزء سی، دو کلاس حفظ جزء یک و یک کلاس حفظ جزء دو در روزهای زوج مشغول آموزش بودند و ۸۰۰ نفر در این دوره‌ها شرکت کردند.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های تخصصی با استادان برتر و ممتاز قرآنی در فضای آنلاین گفت: کلاس‌های صوت و لحن تخصصی توسط استاد صالح اطهری‌فرد، دوره وقف و ابتدای تخصصی توسط دکتر سعید رحمانی، دوره تجوید تخصصی ویژه خواهران ممتاز قاری و حافظ توسط خانم کاتب داور بین‌المللی تجوید و کلاس حفظ و تثبیت تخصصی توسط خانم صریحی‌نژاد داور تخصصی و بین‌المللی حفظ از کلاس‌های تخصصی بود که سال گذشته در فضای مجازی و به صورت آنلاین برگزار شد.

نظر شما