پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۵
کد خبر: ۱۲۳۳۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
فصل جدید اجرای عمومی آثار نمایش با حضور هنرمندان سرشناسی از فاطمه معتمدآریا گرفته تا پروریز پرستویی در آغاز قرن جدید؛ همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی با ۱۱ نمایش در هشت تماشاخانه به معنای تام کلام، بهارانه آغاز شد.
بهارانه تئاتر با ۱۱ نمایش در هشت تماشاخانه؛ از معتمدآریا تا پرستویی
به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، رسیدن فصل بهار، نو شدن جهان و استقبال از موسم تجدید حیات و جنب‌وجوش طبیعت برای حرکت به سمت تعالی، سعادت و سرسبزی همواره خود نماد و سمبلی برای مردمانی بوده که آغاز سال نو خود را با همین نو شدن روز، نوروز و بهار طبیعت گره زده‌اند.

در عرصه هنرهای نمایشی کشورمان نیز همواره با آغاز سال جدید به‌ویژه قرار گرفتن در ایام تعطیلات نوروزی شاهد آغاز نخستین دور فصل گرم اجراهای پر مخاطب آثار نمایشی بوده ایم. هرچند طی بهار دو سال گذشته (۱۴۰۰-۱۳۹۹) به‌سبب شیوع ویروس کرونا، سنت همیشگی گشودن درهای تماشاخانه‌ها در ایام تعطیلات نوروزی به روی مخاطبان و دوستداران هنر نمایش را شاهد نبودیم؛ اما هم‌زمان با وداع از قرن چهاردهم و ورود به قرن پانزدهم در بهار ۱۴۰۱ خورشیدی بار دیگر بعد از تعطیلی یک هفته‌ای تماشاخانه‌ها و هم‌زمان با روز ملی هنرهای نمایشی (۷ فروردین ماه) شاهد تنفس مجدد تماشاخانه‌ها و میزبانی سالن‌های نمایشی از مخاطبانی بودیم که بی‌هیچ تردیدی دَم آن‌ها در زنده نگه‌داشتن این هنر تأثیری مستقیم دارد.

در آغازین برگ از فصل نخست اجراهای نمایشی در قرن جدید و بهار ۱۴۰۱ خورشیدی شاهد میزبانی هشت تماشاخانه از ۱۱ اثر نمایشی در پایتخت هستیم.

بهارانه تئاتر با ۱۱ نمایش در هشت تماشاخانه؛ از معتمدآریا تا پرستویی

نمایش دکتر نون، زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد؛ عنوان نمایش جدیدی است که همزمان با آغاز به کار مجموعه تئاترشهر در سال ۱۴۰۱ خورشیدی  اجراهای خود را از روز هفتم فروردین ماه به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی  به نویسندگی شهرام رحیمیان و کارگردانی هادی مرزبان آغاز کرده است.

در این اثر نمایشی که همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر با مدت زمان ۹۵ دقیقه به استقبال مخاطبان می‌رود؛ حامد کمیلی، بهنام تشکر، شیوا مکی‌نیان، عارفه معماریان، زهره پرتوی، کامبیز امینی، علی خازنی، محمدرضا بختیاری، سامان تیرانداز، مرجان آقانوری و جمعی از هنرجویان و دانشجویان رشته تئاتر به عنوان بازیگر حضور دارند.

نمایش دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد؛ بستری عاشقانه و سیاسی دارد و در خلاصه داستان آن آمده: اسفندیار و ملک‌تاج از کودکی چنان به هم علاقه‌مند بودند که دقیقه‌ای از یکدیگر جدا نمی‌شدند شرایطی که در نهایت منجر به ازدواج آنها شد. حال در کودتای ۱۳۳۲ از اسفندیار (دکتر نون) که از یاران نزدیک و وفادار دکتر مصدق است، خواسته می‌شود مصاحبه‌ای ضد نخست وزیر انجام دهد که با مخالفت او مواجه می‌شود. اسفندیار به زندان می‌افتد او برای انجام مصاحبه به انواع شکنجه متوسل و هر بار با مقاومت دکتر نون رو برو می‌شود تا اینکه پای ملک‌تاج به میان می‌آید و جدال میان عشق و وفاداری به نخست وزیر آغاز می‌شود...

نمایش بی خوابی به نویسندگی و کارگردانی سعید هاشمی‌پور در سالن سایه مجموعه تئاترشهر به مدت زمان ۸۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

این اثر نمایشی که دور نخست اجرای عمومی خود را از ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ آغاز کرده بود، بعد از تعطیلی یک هفته‌ای مجموعه تئاترشهر به مناسبت ایام عید نوروز، همزمان با آغاز به کار مجدد این مجموعه از هفتم فروردین به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی تا پایان فروردین ماه پذیرای دوست‌داران هنر نمایش خواهد بود.

همچنین دو نمایش هملت پشت‌کوهی به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشتکوهی و خماری به نویسندگی و کارگردانی امین بهروزی اجراهای خود را از ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ به ترتیب در سالن‌های قشقایی و چهارسو مجموعه تئاترشهر آغاز خواهند کرد.

بهارانه تئاتر با ۱۱ نمایش در هشت تماشاخانه؛ از معتمدآریا تا پرستویی

بهار تماشاخانه ایرانشهر با «بچه» فاطمه معتمدآریا

نمایش بچه به نویسندگی نغمه ‌ثمینی و کارگردانی افسانه ‌ماهیان در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به مدت زمان ۸۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش بچه از جمله آثاری است که زمستان ۹۸ به صحنه رفت و هنوز یک هفته از اجرایش نگذشته بود که سالن‌های تئاتر به دلیل همه‌گیری کرونا تعطیل شدند و اجرای آن در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر ناتمام ماند.

این نمایش که پیش از این اسفند ماه ۱۴۰۰ در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفته بود و به سبب استقبال مخاطبان اجرای آن برای فروردین ماه ۱۴۰۱ خورشیدی تمدید شده بود، پنجمین همکاری نغمه ثمینی و افسانه ماهیان است که با بازی مهران نائل، شیوا فلاحی و فاطمه معتمدآریا به صحنه خواهد رفت.

بهارانه تئاتر با ۱۱ نمایش در هشت تماشاخانه؛ از معتمدآریا تا پرستویی

روایت «قصه قرن» در تماشاخانه سپند همزمان با آغاز قرن

نمایش قصه قرن به نویسندگی و کارگردانی حامد ‌شیخی با مدت زمان ۵۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در سالن شماره ۲ پردیس سپند ‌به صحنه می‌رود.

قصه قرن تنها نمایش به جا مانده از فصل اجراهای اسفندماه ۱۴۰۰ خورشیدی است که از نخستین روز فروردین ماه بدون تعطیلی به میزبانی از مخاطبان تئاتر ادامه داد و در واقع می‌توان آن را آخرین اجرای تئاتر قرن ۱۴ و اولین اجرای نمایش قرن ۱۵ خورشیدی دانست.

نکته قابل توجه در مورد این اجرا آن است که نمایش قصه قرن در روز نخست فروردین ماه با حضور تمامی تیم اجرا به همراه مخاطبان مشتاق و علاقه‌مند به تئاتر، ابتدا لحظه سال تحویل را در تماشاخانه سپند با یکدیگر سپری کردند و در ادامه گروه اجرایی پذیرای مخاطبانی شد که این‌بار سالن نمایش را به جای حضور در منزل برای سپردی کردن لحظه تحویل سال انتخاب کرده بودند.

بهارانه تئاتر با ۱۱ نمایش در هشت تماشاخانه؛ از معتمدآریا تا پرستویی

استمرار «مضحکه سیاه» در نوفل‌لوشاتو

نمایش مضحکه سیاه به نویسندگی و کارگردانی مهدی ‌ملکی با مدت زمان ۶۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰ در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو ‌به صحنه می‌رود.

مضحکه سیاه نیز از جمله اجراهای موفق سال ۱۴۰۰ است که از نیمه‌های بهمن ماه سال گذشته اجراهای عمومی خود را در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو آغاز کرد. به سبب حجم استقبال مخاطبان شاهد تمدید این اثر نمایش در فرودین ماه ۱۴۰۱ خورشیدی هستیم.

نکته قابل توجه در اجراهای نوروزی نمایش مضحکه سیاه، افزوده شدن بخش نوروزخوانی به عنوان یکی از شیوه‌های کهن نمایش‌های آیینی ایران‌زمین در پیش‌پرده و قبل از اجرای این اثر نمایشی است تا هر چه بیشتر شاهد وامداری گروه نمایش مضحکه سیاه به شیوه‌های نمایش آیینی و سنتی کشورمان در اجرای این نمایش سیاه‌بازی باشیم.

بهارانه تئاتر با ۱۱ نمایش در هشت تماشاخانه؛ از معتمدآریا تا پرستویی

نمایش خانه سیاه است اثری در باب اشعار، آثار و زندگی فروغ فرخزاد به نویسندگی و کارگردانی محسن ‌اردشیر در سالن شماره ۱ پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ به استقبال مخاطبان می‌رود.

این اثر نمایشی طی اسفند ماه ۱۴۰۰ در فصل نخست اجراهای خود در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه رفته بود.

بهارانه تئاتر با ۱۱ نمایش در هشت تماشاخانه؛ از معتمدآریا تا پرستویی

نمایش کمدی سیاه‌بازی خفتگان چشم باز به نویسندگی و کارگردانی جواد ‌انصافی در سالن شماره ۲ پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش بَک تو بِلَک به نویسندگی، طراحی و کارگردانی سجاد ‌افشاریان با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها در ساعت‌های ۱۶ و ۱۸ در سالن شماره ۱ پردیس تئاتر شهرزاد ‌به صحنه می‌رود.

بهارانه تئاتر با ۱۱ نمایش در هشت تماشاخانه؛ از معتمدآریا تا پرستویی

پرویز پرستویی با «فلزات چکش‌خوار» در تالار حافظ

نمایش فلزات چکش‌خوار به نویسندگی و کارگردانی آرش ‌سنجابی با تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی در تالار حافظ به مدت زمان ۹۰ دقیقه از ساعت ۱۷ میزبان مخاطبان تئاتر است.

مرتضی عقیلی، صدرالدین زاهد، صبا ‌ایزدپناه، شقایق شوریان، غزال نظر، پردیس ‌زارع، رضا ‌زنده‌جاه و... بخشی از گروه بازیگران این اثر نمایشی پُر شخصیت را شامل می‌شوند.

بهارانه تئاتر با ۱۱ نمایش در هشت تماشاخانه؛ از معتمدآریا تا پرستویی

«شهر آشوب» سنگلج

نمایش کمدی سیاه‌بازی شهر آشوب به نویسندگی شهناز ‌روستایی و کارگردانی علی ‌طربی با مدت زمان ۱۱۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در تماشاخانه ‌سنگلج ‌به صحنه می‌رود.

بهارانه تئاتر با ۱۱ نمایش در هشت تماشاخانه؛ از معتمدآریا تا پرستویی

«نینا و جادوی ماه‌ها» سهم کودک و نوجوان از نمایش‌های نوروزی در تالار هنر

نمایش نینا و جادوی ماه‌ها به نویسندگی ماندانا ‌عبقری و کارگردانی علیرضا ‌دهقانی در تالار هنر به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش نینا و جادوی ماه‌ها سهم گروه سنی کودک و نوجوان است تا در آغاز فصل اجراهای نمایشی در قرن جدید و همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی و گشوده شدن مجدد در تالارهای نمایشی به روی مخاطبان، این گروه از مخاطبان هدف نیز خوراک تئاتری مرتبط با خود را در این ایام داشته باشند.
نظر شما