جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۷
کد خبر: ۱۲۳۴۱۵
|
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
مستند "وداع در تپه نقره ای" ساخته فیلمسازان گلستانی مهدی صاحبدل و یاشار کمیزی در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی One Earth "یک زمین" در بنگلور هند راه یافت.
فیلم مستند هنرمند گلستانی به جشنواره بین‌المللی هند راه یافت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، ششمین دوره این جشنواره در ۳۱ مارس ۲۰۲۲ برابر با ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ در هند برگزار می شود.

برگزیدگان بخش رقابتی این جشنواره در تاریخ بیست و هفتم مارس اعلام شدند و براساس آمار ارائه شده توسط وب سایت جشنواره، از میان تعداد بیشمار فیلم های ثبت نام شده از سراسر جهان  مستند وداع در تپه نقره ای در این جشنواره به رقابت می پردازد.  

این جشنواره بین اللملی در بخش های  مختلفی از جمله فیلم‌های داستانی  بلند و کوتاه، مستندهای کوتاه و بلند، انیمیشن و فیلم های دانشجویی برگزار می شود.  

این دهمین حضور  بین المللی رقابتی فیلم مستند «وداع در تپه نقره ای» است که پیش از این هم برنده جایزه‌های فراوانی از جمله بهترین مستند دهمین جشنواره بین المللی فیلم امید، جایزه سوم مستند جشنواره فیلم رسام، کاندیدای بهترین مستند شانزدهمین جشنواره بین المللی صلیب سرخ و منتخب کالاکری هند شده بود.

تصویربرداری این مستند ۲۰ دقیقه ای در سال ۱۳۹۸ آغاز شد و در سال گذشته تولید آن به پایان رسید.

این مستند روایتگر تلاش مجاهدانه مردم گمیشان برای نجات شهرشان در زمان سیل گلستان است.

در سیل سال ۹۸ گلستان ستاد بحران بخاطر شیب زمین درخواست تخلیه شهر گمیشان را صادر کرد اما مردم که تنها سرمایه خود را خانه هایشان می دانستند تصمیم گرفتند با همدلی و همکاری یکدیگر بیش از ۱۱ کیلومتر سیل بند ساختند.

فیلم مستند وداع در تپه نقره ای فراز و فرود این تصمیم را به نمایش درآورده است.

مستند ۲۰ دقیقه ای وداع در تپه نقره ای در سه محور تلاش مردم گمیشان برای ساختن سیل بند، تاثیری که روی مردم گذاشتند، وضعیت شهر و نیروهای مردمی بعد سیل را به تصویر کشیده است.

در ساخت مستند وداع در تپه نقره ای گیسو آزادروش طراحی و ترکیب صدا، سارا براتی تدوین، سهراب نوربخش و محمود نوری اصلاح رنگ و نور، مسعود کمی عکاسی و انجمن سینمای جوانان ایران تهیه کنندگی را به عنوان عوامل فیلم برعهده داشتند.

گمیشان با افزون بر ۸۰ هزار نفر جمعیت از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به شهرستان ترکمن، از شرق به شهرستان آق قلا و از غرب به دریای خزر محدود می‌شود.

 بر اساس این گزارش از ایرنا؛ بین ۷۴ تا ۳۵۳ میلی متر باران در ۲۷ و ۲۸ اسفند ۹۷ و بیشتر در شرق گلستان و شهرستان های گالیکش، مینودشت، کلاله و رامیان بارید که پس از سرریز کردن سدهای بوستان و گلستان ابتدا گنبدکاووس را دچار مشکل کرد و در ادامه حجم آب ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون متر مکعبی، شهرستان‌های آق قلا و گمیشان در غرب گلستان را به زیر آب برد  که علاوه بر خسارت مالی ۴۸ هزار میلیارد ریالی به بخش های مختلف استان، ۱۱ نفر از گلستانی ها را به کام مرگ کشاند.

نظر شما